Malé letiská štát asi predá

Budúcnosť popradského letiska sleduje aj skupina J&T. Ktorí investori budú mať o naše letiská naozaj záujem, nie je jasné.

Bratislavské letisko štát prenajme na 30 rokov. Podobný osud môžu mať aj regionálne letiská u nás.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV SME)

Budúcnosť popradského letiska sleduje aj skupina J&T. Ktorí investori budú mať o naše letiská naozaj záujem, nie je jasné.

BRATISLAVA. Tri zo štyroch regionálnych letísk môžu zmeniť majiteľa. Štát a samosprávy by na tom mohli získať desiatky miliónov eur.

Vláda o budúcnosti letísk v Žiline, Sliači, Tatrách a Piešťanoch rokovala začiatkom júla. Zhodla sa však len na budúcnosti piešťanského letiska.

„Riešenie pre ostatné letiská prijmeme počas rokovaní o štátnom rozpočte na rok 2012, teda koncom leta,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Piešťany získa investor

V piešťanskom letisku má pätinu akcií štát. Tento rok ich prevedie na trnavskú župu. Jej hovorca Patrik Velšic tvrdí, že do letiska môže vstúpiť strategický partner.

Nie je isté, či pôjde o predaj, alebo prenájom. „Letisko rozbieha výber najvhodnejšej stratégie rozvoja,“ povedal Velšic. Investor musí zaručiť, že letisko bude fungovať najmenej desať rokov.

Predaj alebo prenájom so záväzkom zachovania prevádzky letísk preferuje aj poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ).

„Štát a samospráva nemajú dosť peňazí na ich rozvoj,“ hovorí. Výber investora by mal podľa Mateja ostať v réžii štátu, aby sa nestalo, že župy a mestá letiská rozpredajú po častiach.

S nimi má rokovať rezort dopravy. Keď o letiská nebudú mať skutočný záujem, získa ich investor.

Letiskám chýbajú peniaze

Všetky regionálne letiská sú dnes v strate a trpia nedostatkom peňazí. Chýbajú im najmä pri opravách.

Popradský aeroport napríklad potrebuje asi 43 miliónov eur na obnovu letiskových dráh. Je to najväčšie regionálne letisko, vlani vybavilo 29-tisíc ľudí. Jeho majetok má hodnotu 24 miliónov eur.

Primátor Popradu Andrej Danko vraví, že ponuku na prevzatie letiska bude mesto analyzovať. Priznal však, že jeho prevádzku by mesto ekonomicky nezvládlo.

Žilinská radnica sa chce k téme miestneho letiska vyjadriť v auguste.

Nielen pre lietadlá

Takmer všetky regionálne letiská u nás dnes zarábajú len na nepravidelných a súkromných letoch. Pravidelnú linku majú len žilinské a popradské letisko, kam lietajú z Prahy České aerolínie.

Malé letiská poskytujú zázemie aj pre miestnych leteckých nadšencov a aerokluby. Zväčša tu majú odparkované menšie lietadlá. Letiská sa snažia zarobiť aj na parkovnom či organizovaní voľnočasových aktivít. Na piešťanskom letisku pôsobí škola šmyku, Poprad je známy Aero­Moto víkendom.

Práve charakter a zameranie malých letísk môže brzdiť záujem investorov. Očakáva sa, že budú lákať skôr miestne firmy či investorov z Ruska.

Skupina J&T, ktorá sa v minulosti uchádzala o bratislavské letisko, sleduje najmä letisko v Poprade. Investovala totiž do tatranského cestovného ruchu. „Nemáme záujem o kúpu letiska, no ak by mala byť ohrozená jeho prevádzka, budeme hľadať riešenie na jej udržanie,“ tvrdí hovorkyňa Nikol Kubaská.

Penta o letiskách zatiaľ neuvažuje. „Veľkosťou a možným obratom sú pre nás príliš malou investíciou,“ povedal hovorca Penty Martin Danko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 294
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 253
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 482
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 988
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 6 652
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 377
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 288
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 279
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 188
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 384

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.