Malé letiská štát asi predá

Budúcnosť popradského letiska sleduje aj skupina J&T. Ktorí investori budú mať o naše letiská naozaj záujem, nie je jasné.

Bratislavské letisko štát prenajme na 30 rokov. Podobný osud môžu mať aj regionálne letiská u nás.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV SME)

Budúcnosť popradského letiska sleduje aj skupina J&T. Ktorí investori budú mať o naše letiská naozaj záujem, nie je jasné.

BRATISLAVA. Tri zo štyroch regionálnych letísk môžu zmeniť majiteľa. Štát a samosprávy by na tom mohli získať desiatky miliónov eur.

Vláda o budúcnosti letísk v Žiline, Sliači, Tatrách a Piešťanoch rokovala začiatkom júla. Zhodla sa však len na budúcnosti piešťanského letiska.

„Riešenie pre ostatné letiská prijmeme počas rokovaní o štátnom rozpočte na rok 2012, teda koncom leta,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Piešťany získa investor

V piešťanskom letisku má pätinu akcií štát. Tento rok ich prevedie na trnavskú župu. Jej hovorca Patrik Velšic tvrdí, že do letiska môže vstúpiť strategický partner.

Nie je isté, či pôjde o predaj, alebo prenájom. „Letisko rozbieha výber najvhodnejšej stratégie rozvoja,“ povedal Velšic. Investor musí zaručiť, že letisko bude fungovať najmenej desať rokov.

Predaj alebo prenájom so záväzkom zachovania prevádzky letísk preferuje aj poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ).

„Štát a samospráva nemajú dosť peňazí na ich rozvoj,“ hovorí. Výber investora by mal podľa Mateja ostať v réžii štátu, aby sa nestalo, že župy a mestá letiská rozpredajú po častiach.

S nimi má rokovať rezort dopravy. Keď o letiská nebudú mať skutočný záujem, získa ich investor.

Letiskám chýbajú peniaze

Všetky regionálne letiská sú dnes v strate a trpia nedostatkom peňazí. Chýbajú im najmä pri opravách.

Popradský aeroport napríklad potrebuje asi 43 miliónov eur na obnovu letiskových dráh. Je to najväčšie regionálne letisko, vlani vybavilo 29-tisíc ľudí. Jeho majetok má hodnotu 24 miliónov eur.

Primátor Popradu Andrej Danko vraví, že ponuku na prevzatie letiska bude mesto analyzovať. Priznal však, že jeho prevádzku by mesto ekonomicky nezvládlo.

Žilinská radnica sa chce k téme miestneho letiska vyjadriť v auguste.

Nielen pre lietadlá

Takmer všetky regionálne letiská u nás dnes zarábajú len na nepravidelných a súkromných letoch. Pravidelnú linku majú len žilinské a popradské letisko, kam lietajú z Prahy České aerolínie.

Malé letiská poskytujú zázemie aj pre miestnych leteckých nadšencov a aerokluby. Zväčša tu majú odparkované menšie lietadlá. Letiská sa snažia zarobiť aj na parkovnom či organizovaní voľnočasových aktivít. Na piešťanskom letisku pôsobí škola šmyku, Poprad je známy Aero­Moto víkendom.

Práve charakter a zameranie malých letísk môže brzdiť záujem investorov. Očakáva sa, že budú lákať skôr miestne firmy či investorov z Ruska.

Skupina J&T, ktorá sa v minulosti uchádzala o bratislavské letisko, sleduje najmä letisko v Poprade. Investovala totiž do tatranského cestovného ruchu. „Nemáme záujem o kúpu letiska, no ak by mala byť ohrozená jeho prevádzka, budeme hľadať riešenie na jej udržanie,“ tvrdí hovorkyňa Nikol Kubaská.

Penta o letiskách zatiaľ neuvažuje. „Veľkosťou a možným obratom sú pre nás príliš malou investíciou,“ povedal hovorca Penty Martin Danko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 302
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 016
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 914
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 248
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 459
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 603
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 275
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 759
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop