Malé letiská štát asi predá

Budúcnosť popradského letiska sleduje aj skupina J&T. Ktorí investori budú mať o naše letiská naozaj záujem, nie je jasné.

Bratislavské letisko štát prenajme na 30 rokov. Podobný osud môžu mať aj regionálne letiská u nás.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV SME)

Budúcnosť popradského letiska sleduje aj skupina J&T. Ktorí investori budú mať o naše letiská naozaj záujem, nie je jasné.

BRATISLAVA. Tri zo štyroch regionálnych letísk môžu zmeniť majiteľa. Štát a samosprávy by na tom mohli získať desiatky miliónov eur.

Vláda o budúcnosti letísk v Žiline, Sliači, Tatrách a Piešťanoch rokovala začiatkom júla. Zhodla sa však len na budúcnosti piešťanského letiska.

„Riešenie pre ostatné letiská prijmeme počas rokovaní o štátnom rozpočte na rok 2012, teda koncom leta,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Piešťany získa investor

V piešťanskom letisku má pätinu akcií štát. Tento rok ich prevedie na trnavskú župu. Jej hovorca Patrik Velšic tvrdí, že do letiska môže vstúpiť strategický partner.

Nie je isté, či pôjde o predaj, alebo prenájom. „Letisko rozbieha výber najvhodnejšej stratégie rozvoja,“ povedal Velšic. Investor musí zaručiť, že letisko bude fungovať najmenej desať rokov.

Predaj alebo prenájom so záväzkom zachovania prevádzky letísk preferuje aj poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ).

„Štát a samospráva nemajú dosť peňazí na ich rozvoj,“ hovorí. Výber investora by mal podľa Mateja ostať v réžii štátu, aby sa nestalo, že župy a mestá letiská rozpredajú po častiach.

S nimi má rokovať rezort dopravy. Keď o letiská nebudú mať skutočný záujem, získa ich investor.

Letiskám chýbajú peniaze

Všetky regionálne letiská sú dnes v strate a trpia nedostatkom peňazí. Chýbajú im najmä pri opravách.

Popradský aeroport napríklad potrebuje asi 43 miliónov eur na obnovu letiskových dráh. Je to najväčšie regionálne letisko, vlani vybavilo 29-tisíc ľudí. Jeho majetok má hodnotu 24 miliónov eur.

Primátor Popradu Andrej Danko vraví, že ponuku na prevzatie letiska bude mesto analyzovať. Priznal však, že jeho prevádzku by mesto ekonomicky nezvládlo.

Žilinská radnica sa chce k téme miestneho letiska vyjadriť v auguste.

Nielen pre lietadlá

Takmer všetky regionálne letiská u nás dnes zarábajú len na nepravidelných a súkromných letoch. Pravidelnú linku majú len žilinské a popradské letisko, kam lietajú z Prahy České aerolínie.

Malé letiská poskytujú zázemie aj pre miestnych leteckých nadšencov a aerokluby. Zväčša tu majú odparkované menšie lietadlá. Letiská sa snažia zarobiť aj na parkovnom či organizovaní voľnočasových aktivít. Na piešťanskom letisku pôsobí škola šmyku, Poprad je známy Aero­Moto víkendom.

Práve charakter a zameranie malých letísk môže brzdiť záujem investorov. Očakáva sa, že budú lákať skôr miestne firmy či investorov z Ruska.

Skupina J&T, ktorá sa v minulosti uchádzala o bratislavské letisko, sleduje najmä letisko v Poprade. Investovala totiž do tatranského cestovného ruchu. „Nemáme záujem o kúpu letiska, no ak by mala byť ohrozená jeho prevádzka, budeme hľadať riešenie na jej udržanie,“ tvrdí hovorkyňa Nikol Kubaská.

Penta o letiskách zatiaľ neuvažuje. „Veľkosťou a možným obratom sú pre nás príliš malou investíciou,“ povedal hovorca Penty Martin Danko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 15 690
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 452
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 128
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 084
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 374
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 955
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 890
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 695
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 602
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 504

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.

Fico žiada Kisku, aby zaplatil milión za používanie vládneho lietadla

Fico sa na konci tlačovej konferencie pustil do prezidenta Andreja Kisku.