SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:54

Brusel tvrdí, že autá u nás rekordne zlacneli

Predajcovia o vlaňajšom extra zlacňovaní väčšinou nehovoria. Čísla z Bruselu ich skôr prekvapili.

Nové autá na Slovensku minulý rok extrémne zlacneli.Nové autá na Slovensku minulý rok extrémne zlacneli. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:54 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Nové autá u nás vlani výrazne zlacneli. Tvrdí to Európska komisia. Vypočítala, že medziročne v prvý deň tohto roka boli autá na Slovensku reálne lacnejšie o 17,4 percenta ako rok predtým. V celej Európskej únii bol podľa Bruselu pokles cien áut 2,5­percentný.

Autá vlani podľa komisie zlacneli takmer vo všetkých štátoch únie. Pokles cien považuje Brusel za znak toho, že hospodárska súťaž medzi výrobcami na trhu s autami funguje.

„Spotrebitelia profitujú z hospodárskej súťaže na trhu s novými vozidlami a môžu sa aj naďalej tešiť z výrazného poklesu reálnych cien,“ uviedol podpredseda Európskej komisie zodpovedný za politiku hospodárskej súťaže Joaquín Almunia.

O zlacňovaní nevravia

Predajcov vozidiel takáto informácia zaskočila. „Ceny sme držali na úrovni predchádzajúceho roka,“ hovorí Ľubomír Beňovič, zástupca dovozcu vozidiel značiek Volkswagen, Audi a Porsche.

Ako to vidia
  • Škoda Fabia Ambiente vlani podľa dát Bruselu zlacnela na 8111 eur z 9031 eur v roku 2009.
  • Dáta Škody hovoria, že Škoda Fabia Classic stála vlani v apríli 8179 eur, rok predtým 9622 eur (v akcii 9169 eur).
Zdroj: EK, Škoda

Ak na trhu k zníženiu cien nových áut došlo, mohli to spôsobiť dozvuky šrotovného. Po tom, ako sa v roku 2009 dotovanie nákupu nových áut pri likvidácii starých skončilo, záujem o kúpu klesol. Predajcovia sa preto možno snažili nalákať ľudí na kúpu áut výhodnejšími cenami, hovorí Beňovič.

Podobne uvažuje aj Amelia Torres, hovorkyňa eurokomisie pre hospodársku súťaž. Povedala, že v roku 2009 existovala schéma na podporu predaja áut, ktorá už neexistuje. Potvrdila tiež, že 17­percentný pokles cien sa týka konečných cien, ktoré zaplatili zákazníci dílerom.

O znižovaní cien však nič nevie ani predajca áut Mitsubishi. „V medziročnom porovnaní roku 2010 oproti roku 2009 značka Mitsubishi s výnimkou ponuky vybraných akciových modelov neznižovala ani nezvyšovala ceny vozidiel vo svojom portfóliu na Slovensku,“ povedala Zuzana Kubíková zo spoločnosti.

Vyššie ceny z minulosti

Za poklesom cien by teoreticky mohol byť slabší dopyt na Slovensku a vývoj reálnych miezd, vraví analytik Privatbanky Richard Tóth.

„Môžu v tom byť aj rôzne akcie,“ povedal. Možnosťou je aj to, že sme mali v minulosti oproti ostatným krajinám drahé autá, dodal.

Autá podľa údajov Bruselu na Slovensku zlacneli medziročne aj v roku 2009. V tom roku však len o 11 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 936
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 830
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 889
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 297
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 793
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 11 358
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 276
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 908
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 759
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

Národná banka zatiaľ nezavedie opatrenia kvôli odkladom splátok

Banková rada NBS nezmenila mieru proticyklického kapitálového vankúša.

Ilustračné foto

Obmedzenia v rámci druhej vlny pandémie tvrdo zasiahli nemecký export

Napriek zhoršujúcim sa vyhliadkam zostáva trh práce v krajine relatívne silný.

Nákladný prístav v nemeckom Hamburgu.

Autoškoly vyučujú dištančne, podmienky pre taxislužby sa nezmenili

Pre podmienky praktického výcviku v rámci autoškôl treba kontaktovať hygienikov.

Ilustračné foto.

Inovácie sú pre bankový sektor nevyhnutné, tvrdí expert NBS.

Mnohé fintechy dokážu rásť veľmi rýchlo a môžu ohroziť etablované subjekty.

Národná banka Slovenska.