Výraznejšia redukcia emisií by stála úniu 11 biliónov eur

Analýza Európskej komisie (EK) ukazuje, že navýšenie uhlíkového cieľa na 30 % by stálo Európsku úniu (EÚ) o 11 biliónov eur viac, než bolo v roku 2008 odhadovaných pre dosiahnutie 20-% redukcie.

BRATISLAVA. Podľa komisie sa výhody navýšenia odrazia v znížených nákladoch na zdravotnú starostlivosť, zvýšení energetickej bezpečnosti a tvorbe nových pracovných ponúk.

Navýšenie cieľa redukcie emisií skleníkových plynov do roku 2020 sa snaží presadiť organizácia Greenpeace. "Požadujeme, aby Slovensko a zároveň aj EÚ prešli na cieľ 30-% redukcie emisií do roku 2020 v porovnaní s rokom 1990. Posun z 20 %, ktorý vyplynul z klimatického a energetického balíčka z roku 2008, by mal byť prvým krokom k tomu, aby EÚ bola schopná podniknúť kroky na až 40-% zníženie emisií v budúcnosti," skonštatoval pre TASR koordinátor klimatickej kampane Greenpeace Slovensko Pavol Široký.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na základe tejto snahy vypracoval Eko Inštitút a Inštitút pre európsku environmentálnu politiku (IEPP) pre organizácie CAN-Europe, Greenpeace a Svetový fond na ochranu prírody (WWF) správu Sharing the costs and benefits of green technology in Europe. Úlohou správy je do hĺbky preskúmať rôzne možnosti členských štátov EÚ o podieľaní sa na 30-% uhlíkovom cieli.

Inštitúty boli tiež oslovené, aby posúdili využitie rôznych finančných mechanizmov na ďalšie investície v členských štátoch EÚ a pomohli rovnako deliť náklady a výhody vyšších ambícií. Správa IEPP ukazuje, že potenciál pre navýšenie redukcie emisií na 30 % nie je medzi členskými štátmi EÚ rovnomerne rozdelený. Zdôrazňuje, že ďalšia redukcia emisií bude od strednej a východnej Európy (SVE) vyžadovať viac aktivity, pretože tento región má veľký potenciál pre nízkonákladové možnosti redukcie emisií do roku 2020. Zahŕňajú napríklad modernizáciu domov, kancelárií a infraštruktúry.

Vlády a podniky v SVE však majú ťažší prístup ku kapitálu ako bohatšie členské štáty únie. "Dôležité je, aby firmy, ktoré dostali emisné povolenky, použili tieto finančné prostriedky na rekonštrukciu svojich výrobných odvetví. Skoro žiadne firmy neinvestovali peniaze do reálneho znižovania emisií, to znamená do výmeny palivovej základne, prechodu z uhlia na plyn, obnoviteľné zdroje a na výmeny kotlov, ktoré majú vyššiu účinnosť," upozornil Široký.

EÚ by preto mala na základe svojich finančných mechanizmov podporiť investovanie do SVE s cieľom dosiahnuť efektívnu redukciu uhlíka. "Štát musí podporovať biznis, ktorý má nízke emisie," dodal Široký. To je podľa neho víťazné riešenie, ktoré zmaximalizuje výhody spoločného boja EÚ proti zmene klímy. Náklady na redukciu emisií sa znížia, nižšie účty za energiu prilákajú investorov a vytvoria nové pracovné miesta v strednej a východnej Európe.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  2. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  3. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  7. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  8. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  9. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete?
  10. Za mliečnou revolúciou bude stáť aj krava Blažena Bzovícka
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 48 599
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 466
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 15 101
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 105
  5. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 426
  6. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 7 347
  7. Ako si znížiť náklady na bývanie a vyhnúť sa nedoplatkom? 6 961
  8. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 6 518
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 185
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 999

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poukázali na spornú Foraiovu poľovačku, úrady im nechcú vrátiť revír

Okrem bývalého šéfa Všeobecnej zdravotnej do revíru chodí strieľať aj Róbert Veselka, konateľ jednej z firiem zo zdravotníckej skupiny Medirex.

ŽENA

Chcem to až po svadbe. Aké to je, keď počkáte so sexom

Niektorí ľudia sú presvedčení, že sex patrí až do manželstva.

Neprehliadnite tiež

Napätie medzi USA a Čínou znížilo cenu ropy

Cena severomorskej ropnej zmesi Brent s dodávkou v auguste dosiahla v pondelok 72,77 USD za barel (159 litrov).

Na východ Slovenska mieri nový investor

Minister hospodárstva Žiga ohlásil veľký záujem investorov o Slovensko v súvislosti s automobilkami.

Farmári vyrazili na traktoroch protestovať do Bratislavy

Od začiatku farmárskych protestov uplynulo zhruba sto dní a nič podstatné sa nezmenilo, uviedol Magdoško.

Špecialista na automobilový priemysel: Nový závod? Priestor je na východe

Dve automobilky by na Slovensku mohli postaviť svoje výrobné závody.

Volkswagen, Peugeot či Kia. Prečo je Slovensko pre automobilky zaujímavé?

Svoj závod neďaleko Nitry dokončuje britský Jaguar Land Rover. V krátkom čase by však na Slovensku mohlo pribudnúť BMW alebo čínske Zhi-Dou.