Taxíky staršie ako päť rokov plánujú zakázať

Taxikári aj odborník kritizujú reguláciu taxíkov podľa veku či najazdených kilometrov. Nové pravidlá majú zvýšiť bezpečnosť jazdy v taxíkoch.

Žlté svetlo taxíka by malo svietiť, len ak vodič práve čaká na zákazníka.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Štát chce obmedziť na cestách staré taxíky. Návrh zákona o cestnej doprave počíta s tým, že taxikári si nebudú môcť prihlásiť autá staršie ako päť rokov.

Platiť budú aj ďalšie obmedzenia. Prihlásiť sa nebude dať benzínové auto, ktoré má najazdených viac ako 100-tisíc kilometrov. Pri naftových autách bude hranica 150-tisíc kilometrov.

Zákon je v pripomienkovom konaní, ktoré sa končí 9. augusta. Oslovení taxikári už teraz návrh kritizujú.

Expert: Neopodstatnené

Spolumajiteľ spoločnosti Taxi Bratislava Ján Bikár považuje podmienku päťročných áut za nezmyselnú. „A prečo potom nezačneme obmedzovať aj vek autobusov mestskej dopravy?“ pýta sa Tomáš Kurčinka, majiteľ košickej taxislužby Hello.

Čo sa zmení
  • Taxikári budú musieť mať najmenej 21 rokov,
  • vozidlo taxislužby by nemalo byť staršie ako päť rokov,
  • taxameter si bude musieť poradiť s tlačou bločka,
  • preukaz vodiča taxislužby bude musieť byť umiestnený v aute na viditeľnom mieste.

Na príprave normy sa podieľal aj bratislavský Cech Taxi. Jeho šéf Milan Velčický reguláciu podľa najazdených kilometrov a veku áut obhajuje.

„To teraz neznamená, že nebudú môcť jazdiť staršie vozidlá, pri registrácii však budú musieť spĺňať tie kritériá,“ hovorí cechmajster.

Argumenty drobných taxikárov sa pozdávajú odborníkovi na dopravu Jozefovi Drahovskému. „Keď si zoberieme, že dnes musia taxikári chodiť na technickú kontrolu raz za pol roka, tak ide o neopodstatnené podmienky,“ myslí si Drahovský.

Vek auta podľa neho nemusí byť hlavným údajom. „Niektoré staršie autá sú bezpečnejšie ako nové, to závisí od technológií,“ vysvetľuje Drahovský.

Taxameter s tlačiarňou

Medzi nové povinnosti bude patriť aj taxameter, ktorý dokáže vytlačiť bloček.

Kurčinka z Hello Taxi tvrdí, že takýto prístroj má už zhruba 40 percent taxíkov. „Tieto nové povinnosti majú z trhu vytlačiť čiernych taxikárov,“ vysvetľuje cechmajster Velčický.

Plošná výmena taxametrov by však mohla byť likvidačná, pripúšťa Viola Kromerová zo Slovenského živnostenského zväzu.

Návrh preto počíta s odložením účinnosti tejto povinnosti. Kým zákon by mal platiť od decembra tohto roka, tlačiarne majú byť povinné až koncom roka 2013.

Taxikárom od 21 rokov

Taxikári, ktorí o koncesiu požiadajú koncom roka, prejdú odbornou skúškou. Tá je síce povinná aj dnes, no zmení sa jej štruktúra.

Po absolvovaní skúšky dostane taxikár preukaz vodiča taxislužby. Ten bude musieť byť na viditeľnom mieste v aute. Súčasní taxikári si budú musieť nový preukaz vybaviť do troch rokov od prijatia zákona.

Preukaz bude môcť dostať len vodič, ktorý má 21 rokov a najmenej tri roky má vodičský. Aj podľa nového zákona bude musieť absolvovať zdravotnú prehliadku a zdokladovať bezúhonnosť. Firma či živnostník, ktorí prešli konkurzom, budú môcť taxislužbu prevádzkovať až po troch rokoch po jeho skončení.

Podmienky z Bruselu

Niektoré novinky, ako napríklad preukaz taxikára, preberáme zo smerníc Európskej únie. Iné zasa podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Krajčoviča vzišli z rokovaní s taxikármi či so združeniami živnostníkov.

Ministerstvo pripúšťa ešte kozmetické zmeny v zákone. „Ak prídu zásadné pripomienky, budeme sa nimi zaoberať aj na základe spoločných rokovaní,“ povedal Krajčovič. Vláda by mala o zákone rokovať na jeseň.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 586
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 067
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 544
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 974
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 722
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 371
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 139
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 101
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 686
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 615

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.