Taxíky staršie ako päť rokov plánujú zakázať

Taxikári aj odborník kritizujú reguláciu taxíkov podľa veku či najazdených kilometrov. Nové pravidlá majú zvýšiť bezpečnosť jazdy v taxíkoch.

Žlté svetlo taxíka by malo svietiť, len ak vodič práve čaká na zákazníka.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Štát chce obmedziť na cestách staré taxíky. Návrh zákona o cestnej doprave počíta s tým, že taxikári si nebudú môcť prihlásiť autá staršie ako päť rokov.

Platiť budú aj ďalšie obmedzenia. Prihlásiť sa nebude dať benzínové auto, ktoré má najazdených viac ako 100-tisíc kilometrov. Pri naftových autách bude hranica 150-tisíc kilometrov.

Zákon je v pripomienkovom konaní, ktoré sa končí 9. augusta. Oslovení taxikári už teraz návrh kritizujú.

Expert: Neopodstatnené

Spolumajiteľ spoločnosti Taxi Bratislava Ján Bikár považuje podmienku päťročných áut za nezmyselnú. „A prečo potom nezačneme obmedzovať aj vek autobusov mestskej dopravy?“ pýta sa Tomáš Kurčinka, majiteľ košickej taxislužby Hello.

Čo sa zmení
  • Taxikári budú musieť mať najmenej 21 rokov,
  • vozidlo taxislužby by nemalo byť staršie ako päť rokov,
  • taxameter si bude musieť poradiť s tlačou bločka,
  • preukaz vodiča taxislužby bude musieť byť umiestnený v aute na viditeľnom mieste.

Na príprave normy sa podieľal aj bratislavský Cech Taxi. Jeho šéf Milan Velčický reguláciu podľa najazdených kilometrov a veku áut obhajuje.

„To teraz neznamená, že nebudú môcť jazdiť staršie vozidlá, pri registrácii však budú musieť spĺňať tie kritériá,“ hovorí cechmajster.

Argumenty drobných taxikárov sa pozdávajú odborníkovi na dopravu Jozefovi Drahovskému. „Keď si zoberieme, že dnes musia taxikári chodiť na technickú kontrolu raz za pol roka, tak ide o neopodstatnené podmienky,“ myslí si Drahovský.

Vek auta podľa neho nemusí byť hlavným údajom. „Niektoré staršie autá sú bezpečnejšie ako nové, to závisí od technológií,“ vysvetľuje Drahovský.

Taxameter s tlačiarňou

Medzi nové povinnosti bude patriť aj taxameter, ktorý dokáže vytlačiť bloček.

Kurčinka z Hello Taxi tvrdí, že takýto prístroj má už zhruba 40 percent taxíkov. „Tieto nové povinnosti majú z trhu vytlačiť čiernych taxikárov,“ vysvetľuje cechmajster Velčický.

Plošná výmena taxametrov by však mohla byť likvidačná, pripúšťa Viola Kromerová zo Slovenského živnostenského zväzu.

Návrh preto počíta s odložením účinnosti tejto povinnosti. Kým zákon by mal platiť od decembra tohto roka, tlačiarne majú byť povinné až koncom roka 2013.

Taxikárom od 21 rokov

Taxikári, ktorí o koncesiu požiadajú koncom roka, prejdú odbornou skúškou. Tá je síce povinná aj dnes, no zmení sa jej štruktúra.

Po absolvovaní skúšky dostane taxikár preukaz vodiča taxislužby. Ten bude musieť byť na viditeľnom mieste v aute. Súčasní taxikári si budú musieť nový preukaz vybaviť do troch rokov od prijatia zákona.

Preukaz bude môcť dostať len vodič, ktorý má 21 rokov a najmenej tri roky má vodičský. Aj podľa nového zákona bude musieť absolvovať zdravotnú prehliadku a zdokladovať bezúhonnosť. Firma či živnostník, ktorí prešli konkurzom, budú môcť taxislužbu prevádzkovať až po troch rokoch po jeho skončení.

Podmienky z Bruselu

Niektoré novinky, ako napríklad preukaz taxikára, preberáme zo smerníc Európskej únie. Iné zasa podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Krajčoviča vzišli z rokovaní s taxikármi či so združeniami živnostníkov.

Ministerstvo pripúšťa ešte kozmetické zmeny v zákone. „Ak prídu zásadné pripomienky, budeme sa nimi zaoberať aj na základe spoločných rokovaní,“ povedal Krajčovič. Vláda by mala o zákone rokovať na jeseň.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 065
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 566
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 600
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 227
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 898
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 696
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 360
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 314
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 607
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 173

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.