Taxíky staršie ako päť rokov plánujú zakázať

Taxikári aj odborník kritizujú reguláciu taxíkov podľa veku či najazdených kilometrov. Nové pravidlá majú zvýšiť bezpečnosť jazdy v taxíkoch.

Žlté svetlo taxíka by malo svietiť, len ak vodič práve čaká na zákazníka.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Štát chce obmedziť na cestách staré taxíky. Návrh zákona o cestnej doprave počíta s tým, že taxikári si nebudú môcť prihlásiť autá staršie ako päť rokov.

Platiť budú aj ďalšie obmedzenia. Prihlásiť sa nebude dať benzínové auto, ktoré má najazdených viac ako 100-tisíc kilometrov. Pri naftových autách bude hranica 150-tisíc kilometrov.

Zákon je v pripomienkovom konaní, ktoré sa končí 9. augusta. Oslovení taxikári už teraz návrh kritizujú.

Expert: Neopodstatnené

Spolumajiteľ spoločnosti Taxi Bratislava Ján Bikár považuje podmienku päťročných áut za nezmyselnú. „A prečo potom nezačneme obmedzovať aj vek autobusov mestskej dopravy?“ pýta sa Tomáš Kurčinka, majiteľ košickej taxislužby Hello.

Čo sa zmení
  • Taxikári budú musieť mať najmenej 21 rokov,
  • vozidlo taxislužby by nemalo byť staršie ako päť rokov,
  • taxameter si bude musieť poradiť s tlačou bločka,
  • preukaz vodiča taxislužby bude musieť byť umiestnený v aute na viditeľnom mieste.

Na príprave normy sa podieľal aj bratislavský Cech Taxi. Jeho šéf Milan Velčický reguláciu podľa najazdených kilometrov a veku áut obhajuje.

„To teraz neznamená, že nebudú môcť jazdiť staršie vozidlá, pri registrácii však budú musieť spĺňať tie kritériá,“ hovorí cechmajster.

Argumenty drobných taxikárov sa pozdávajú odborníkovi na dopravu Jozefovi Drahovskému. „Keď si zoberieme, že dnes musia taxikári chodiť na technickú kontrolu raz za pol roka, tak ide o neopodstatnené podmienky,“ myslí si Drahovský.

Vek auta podľa neho nemusí byť hlavným údajom. „Niektoré staršie autá sú bezpečnejšie ako nové, to závisí od technológií,“ vysvetľuje Drahovský.

Taxameter s tlačiarňou

Medzi nové povinnosti bude patriť aj taxameter, ktorý dokáže vytlačiť bloček.

Kurčinka z Hello Taxi tvrdí, že takýto prístroj má už zhruba 40 percent taxíkov. „Tieto nové povinnosti majú z trhu vytlačiť čiernych taxikárov,“ vysvetľuje cechmajster Velčický.

Plošná výmena taxametrov by však mohla byť likvidačná, pripúšťa Viola Kromerová zo Slovenského živnostenského zväzu.

Návrh preto počíta s odložením účinnosti tejto povinnosti. Kým zákon by mal platiť od decembra tohto roka, tlačiarne majú byť povinné až koncom roka 2013.

Taxikárom od 21 rokov

Taxikári, ktorí o koncesiu požiadajú koncom roka, prejdú odbornou skúškou. Tá je síce povinná aj dnes, no zmení sa jej štruktúra.

Po absolvovaní skúšky dostane taxikár preukaz vodiča taxislužby. Ten bude musieť byť na viditeľnom mieste v aute. Súčasní taxikári si budú musieť nový preukaz vybaviť do troch rokov od prijatia zákona.

Preukaz bude môcť dostať len vodič, ktorý má 21 rokov a najmenej tri roky má vodičský. Aj podľa nového zákona bude musieť absolvovať zdravotnú prehliadku a zdokladovať bezúhonnosť. Firma či živnostník, ktorí prešli konkurzom, budú môcť taxislužbu prevádzkovať až po troch rokoch po jeho skončení.

Podmienky z Bruselu

Niektoré novinky, ako napríklad preukaz taxikára, preberáme zo smerníc Európskej únie. Iné zasa podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Krajčoviča vzišli z rokovaní s taxikármi či so združeniami živnostníkov.

Ministerstvo pripúšťa ešte kozmetické zmeny v zákone. „Ak prídu zásadné pripomienky, budeme sa nimi zaoberať aj na základe spoločných rokovaní,“ povedal Krajčovič. Vláda by mala o zákone rokovať na jeseň.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 160
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 726
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 114
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 412
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 307
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 169
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 148
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.