SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Rada: Hľadanie Šaniho v reklame pohoršuje divákov, ktorí nie sú online

Deväť sťažností na porušovanie etického kódexu reklamnej praxe posudzovala dnes Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR).

BRATISLAVA. Viacerým fyzickým osobám a spoločnosti Orange prekážala kampaň Slovak Telekom, a. s. propagujúca výhody mobilného internetu. Sťažovali sa na TV spot "Kde je Šani?", konkrétne na reklamný text

"Keď nie si online, neexistuješ". Sloganu vytýkali, že diskriminuje osoby, ktoré nie sú online a tiež, že existencia človeka je širší pojem, ako to, či je alebo nie je online. Orange zas namietal využitie superlatívov "najrýchlejší" a „neobmedzený".

Zatiaľ čo sťažnosť konkurenčnej firmy vyhodnotila RPR ako opodstatnenú, námietky fyzických osôb zamietla. "Reklamný text nie je možné brať doslovne. Jeho použitie je súčasťou reklamného nadsadenia, ktoré je potrebné vnímať v kontexte celého príbehu a cieľa reklamy, ktorým je komunikácia služby internet," uviedla Eva Rajčáková z Rady pre reklamu.

Skryť Vypnúť reklamu

Využitie spojenia dvoch superlatívov v spote však nie je opodstatnené, pretože aj sám zadávateľ reklamy uvádza, že rýchlosť prenosu dát je závislá od množstva ich stiahnutia a znižuje sa po prečerpaní ich voľného objemu. Kampaň preto podľa RPR porušila etický kódex.

Rada pre reklamu posudzovala aj reklamný leták a informácie na internete Rýchly a lacný internet pre celú rodinu zadávateľa Sasnet, s. r. o. Spoločnosť BBX s.r.o. sa sťažovala na neopodstatnené využitie jej loga na letáku a na uvádzanie nepravdivých informácií o spoločnosti na webovej stránke zadávateľa. RPR uznala opodstatnenosť sťažnosti, a to predovšetkým využitie loga inej firmy bez jej súhlasu na propagačných materiáloch.

"Zadávateľ ako dôvod umiestnenia loga spoločnosti BBX s.r.o. na svojich propagačných materiáloch uviedol skutočnosť, že počítačová sieť spoločnosti Sasnet s.r.o. bola viac ako šesť rokov prepojená s počítačovou sieťou bbxnet. Táto skutočnosť však v danom prípade nepredstavuje relevantný dôvod na použitie loga iného právneho subjektu," uviedla Rajčáková.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedného sťažovateľa pobúrili e-mailové upútavky na články na internetových portáloch MAGAZIN.SK, WANDA A ŽENA zadávateľa Centrum Holdings, a. s. Nepáčilo sa mu, že upútavky obsahujú sexuálne informácie, doplnené fotografiami, pričom k mailovej schránke na portáli centrum.sk pristupujú aj maloletí. RPR dala nespokojnému občanovi za pravdu. Vyhodnotila, že reklamné upútavky obsahujú informácie, ktoré aj v kontexte s použitým vizuálom môžu porušovať všeobecné normy mravnosti a slušnosti a ich obsah nie je určený deťom a maloletým osobám.

Arbitrážna komisia RPR skúmala aj webstránku Zľava na ojazdené autá zadávateľa AUTOCENTRUM AAA AUTO, a. s. Od fyzickej osoby dostala podnet, že firma propaguje na internete len fiktívnu zľavu, keďže ani po splnení podmienok zľavy uvedených na internetovej stránke nedospel pri výpočte splátok ku konečnej zľavnenej cene. RPR označila sťažnosť za opodstatnenú.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj napriek tomu, že na automobil sa vzťahuje zľava a užívateľ splnil podmienku jej získania v zmysle financovania na splátky, je výška splátok v rámci kalkulačky odvodená od výšky akontácie z ceny, ktorá zľavu nezohľadňuje a potenciálny zákazník ju tak nemá možnosť získať. "Informácia o cene nie je úplná a v zmysle vyššie uvedeného môže vzbudzovať dojem, že je nižšia ako v skutočnosti," uviedla Rajčáková.

Ako neopodstatnenú vyhodnotila RPR námietku voči informáciám na webovej stránke Online nákup služby TURBO 2 MINI zadávateľa Slovak Telekom, a. s., ktorá je podľa sťažovateľa zavádzajúca. Rada tiež zamietla námietku na bilbord 7. Festival Zlatá Záhrada zadávateľa Žitnoostrovskí jazdci – lukostrelci, o. z. Fyzicka osoba mu vytýkala, že propaguje kultúrne podujatie iba v jazyku národnostnej menšiny, ktorej on nerozumie.

Skryť Vypnúť reklamu

Súkromný inzerent však podľa RPR chcel propagovať podujatie s medzinárodnou účasťou a uviedol webovú stránku, ktorá je vytvorená v slovensko-maďarskej mutácii. Potenciálny záujemca si preto môže nájsť podrobné informácie o podujatí na stránke aj v slovenskom jazyku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 604
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 413
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 661
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 462
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 648
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 964
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 857
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 666
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 443
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 836
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kto prekonal covid, testovaniu sa vyhne. Nemusí to byť zadarmo

Vzor potvrdenia zverejnil Úrad verejného zdravotníctva.

Ilustračná snímka.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám ostáva, keď Fico slintá po moci a vláda sa háda?

Ťažko sa rozlišuje, ktoré rozhodnutie chráni životy a ktoré zneužíva dôveru.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Únia má stratégiu na posilnenie odolnosti a otvorenosti eura

Únia chce dosiahnuť vedúce postavenie v oblasti ekologického a digitálneho financovania.

Eurokomisár pre hospodárstvo Paolo Gentiloni.

Heger: Plán obnovy je obrovskou výzvou pre našu vládu

Minister predstavil hlavné priority slovenského Plánu obnovy.

Minister financií Eduard Heger (OĽANO).

Fondom v druhom pilieri sa počas minulého týždňa prevažne nedarilo

Celkový objem majetku sa však zvýšil o 18,4 milióna eur.

Nastaviť si druhý pilier je pre výnos dôležité.

Evidenčné číslo má byť po novom viazané na auto bez ohľadu na okres

Navrhuje to skupina koaličných poslancov v novele zákona o cestnej premávke.