Nový ropovod má viac než desať možných trás

Za ropovodné prepojenie už malo Slovensko zaplatiť vyše osem miliónov eur. Niektorí upozorňujú na nevýhody.

Ropovod mal pôvodne ísť cez Žitný ostrov.(Zdroj: ARCHÍV SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Cez Karpaty alebo cez Bratislavu môže viesť plánovaný ropovod medzi hlavným mestom Slovenska a Schwechatom. O tom, či sa dobuduje a akou trasou povedie, rozhodne vláda v septembri.

Uprostred karpatského aj bratislavského modelu zakreslil rezort hospodárstva už v máji 10 trás. Okrem Bratislavy by sa mohli týkať aj Stupavy či Rohožníka.

Zástupcovia spoločnosti Transpetrol však tvrdia, že sa zvažuje asi 17 až 18 trás. Dajú sa nájsť aj na pôvodnej mape ministerstva hospodárstva.

Príliš hrubé čiary

Desaťtrasový model je totiž len ilustračný. Čiara, ktorá na mape predstavuje jednu trasu, totiž znamená šírku možno 500 metrov. „Nevieme presne, ktorým smerom to budeme vedieť posunúť,“ povedal Peter Roth, člen predstavenstva Transpetrolu.

Rôzne varianty
  • Rúra medzi Bratislavou a Schwechatom by mala mať najmenej 81,2 kilometra.
  • Ak sa zvolí dlhší variant cez Karpaty, môže dosiahnuť až 152,1 kilometra.
  • Podľa zvolenej dĺžky môže Slovensko stáť od 70,2 do 111,9 milióna eur.
Zdroj: rokovanie.sk

Ak podľa mapy Petržalku pretínajú dve trasy, tak v skutočnosti je ich šesť, hovorí Roth. Konkrétne trasy sa budú riešiť, keď vláda ropovod podporí a povie, či pôjde cez Karpaty, alebo Bratislavu.

Zástupcovia Transpetrolu a spoločného podniku Transpetrolu a OMV Bratislava – Schwechat Pipeline (BSP), ktorý má projekt na starosti, neočakávajú, že by vláda od neho ustúpila.

Keby sa tak stalo, mohli by z toho pre štát vyplynúť dôsledky. Na ropovode sa už totiž krajiny dohodli. Dohody nadväzujú aj na to, že počas plynovej krízy sme dostávali plyn reverzným tokom z Rakúska.

Zaplatíme väčšinu

Susedia v Rakúsku sú už pripravení stavať. Pozemky na ich území sú vykúpené.

Týka sa to pôvodne plánovej trasy, ktorá mala pokračovať cez Žitný ostrov. V Rakúsku končila na priechode Jarovce – Kittsee. Zrušili ju pre ohrozenie zdrojov pitnej vody. Napriek tomu je vraj reálny aj karpatský model. S tým však majú environmentálne problémy Rakúšania.

Keďže sa na financovaní podieľa slovenská strana aj na rakúskom území, a to 74 percentami, ktoré má aj v spoločnom podniku BSP, doložili sme zrejme na výkupy pozemkov 8,88 milióna eur.

Náplasťou za vyššie náklady majú byť vyššie výnosy. Rakúsko sa vraj zaviazalo, že cez nás bude odoberať ropu z Ruska. Projekt so životnosťou 20 rokov si na seba môže zarobiť za desať rokov, očakávajú Transpetrol a BSP.

Analytik Inštitútu pre energetickú bezpečnosť Peter Ševce o projekte pochybuje.

„Rusko nepočíta so stredoeurópskou časťou Družby do budúcnosti ako strategickou,“ povedal. Ak budeme potrebovať ropu od Rakúska my, podľa Ševceho nie je jasné, či ju cez reverz dostaneme.

„Kapacita ropovodu, ktorý končí v Schwechate, je asi 10 miliónov ton ropy a z toho 8 miliónov si berie rafinéria vo Schwechate, pre nás by zostal asi milión a pol tony. Rafinéria v Slovnafte má kapacitu 6 miliónov,“ povedal Ševce.

Transpetrol tvrdí, že má v ruke dohody o reverznom toku aj o odbere ropy zo strany Rakúska. „Žiadne kapacity nie sú rezervované, nevychádzajú z reálnych čísiel,“ hovorí Miroslav Dragun zo združenia Nie ropovodu. Tvrdí, že ropu môžeme odoberať aj z ropovodu Adria.

Mestá a obce zatiaľ ropovod neriešia

Starostovia a primátori sa sťažujú, že o ropovode nič nevedia.

BRATISLAVA. Kade povedie ropovod? Táto otázka by mala trápiť najmä starostov a primátorov miest a obcí, do ktorých by mohol zasiahnuť.

„Nikto sa s nami o tom nebaví. Neviem nič,“ zareagoval starosta Rohožníka Peter Švaral. „Len ma informoval šéf stavebnej komisie, že trasa cez Marianku nie je akútny problém,“ povedal starosta Marianky Radovan Jurika.

Niektoré obce sa o ropovode radia medzi sebou. „Preberali sme to s kolegami. Všetko sú to vraj plány a vyberajú sa alternatívy,“ tvrdí starosta Jablonového Ondrej Uhliarik.

Stupavský primátor Pavel Slezák sa na ropovod pýtal bratislavského župana. Podľa nákresov rezortu hospodárstva totiž hrozí, že by v Stupave zasiahol do obytnej zóny. Výsledkom rokovaní so županom je, že by mestá mali vytvoriť komisiu.

„O prípadnej podpore niektorej z trás ropovodu musí rozhodnúť zastupiteľstvo kraja. Bude treba nájsť zhodu medzi samosprávou, mestom a štátom. To sa dá dosiahnuť vtedy, ak ropovod bude mať pridanú hodnotu,“ tvrdí hovorkyňa bratislavskej župy Iveta Tyšlerová. Stupavský primátor dodal, že sa pripravuje územný plán tejto župy.

Ak nespravíme prepojenie my, Rusi ho urobia inde

Rakúsko sa zrejme pôjde sťažovať Európskej únii, ak od projektu odstúpime. Hovorí to exminister hospodárstva za ANO ROBERT NEMCSICS, aktuálny prokurista rakúsko-slovenského staviteľa rúry.

Akým kľúčom sa rozdeľujú náklady na ropovod?

„Zatiaľ je to nastavené tak, že v momente keď investícia bude presahovať možnosti jednotlivých akcionárov a predstavy o návratnosti akcionárov, bude musieť nastať nejaká dohoda.“

A predbežne sa Slovensko podieľa na financovaní 74 percentami na slovenskej aj rakúskej strane?

„Predbežne je to tak.“

Ako si potom vysvetľujete, že rakúska strana píše, že na Slovensku má platiť projekt iba Transpetrol?

„Neviem. Je ale fakt, že na slovenskej strane investície Bratislava-Schwechat Pipeline (BSP) neboli žiadne. Ak slovenská strana robila nejaké prípravné práce na tejto investícii, tak to bolo na pôde Transpetrolu a nie na pôde BSP.“

Aké boli náklady vynaložené na rakúskej strane napríklad na výkup pozemkov?

„Rádovo je to okolo 12 miliónov eur.“

Čiže 74 percent už bolo vyplatených z Vašej strany?

„Áno.“

Ako ďaleko sú prípravy na rakúskej strane? Niečo sa aj stavia?

„Nestavia, súvisí to s výkupom pozemkov či súhlasmi samospráv.“

Hovorilo sa o konzekvenciách v prípade, ak Slovensko od projektu odstúpi. Môžu to byť aj finančné konzekvencie?

„Iste, môžu, nejaké investície tam išli. Jedna vec je tých 12 miliónov investovaných v rámci BSP a my nevieme, koľko investovala rakúska strana ešte separátne.“

Na aké účely?

„Napríklad na prieskumy vo fáze predprípravy.“

To sa nefinancovalo v rámci spoločného podniku?

„Predtým než sa rakúska strana definitívne rozhodla pre tento projekt, tak tiež financovala nejaké práce, ktoré súviseli s tým, aby si vytvorili podklad pre rozhodnutie. Transpetrol tiež skúmal možnosti prepojenia ropovodu predtým ako vznikol tento projekt.“

Ak od projektu ustúpime, môže dôjsť ku konfliktu medzi Transpetrolom a OMV či aj medzi Rakúskom a Slovenskom ako krajinami?

„Vzhľadom na energetickú chartu je možné, že rakúska strana si uplatní tento spor aj na úrovni Európskej komisie.“

Ako možno oceniť stratu, ktorá vznikne nevýstavbou ropovodu?

„To neviem. Zatiaľ nie je podpísaný exaktný záväzok, ktorý by hovoril, aké objemy ropy sme povinní dodať. Zatiaľ je záväzok len o tom, že prepojíme Bratislavu so Schwechatom ale kvantifikované termíny ani objemy nie sú. Je to všeobecný záväzok.“

Ak nemáte určené presné trasy, ako dokážete vyčísliť ich náklady? V materiáloch ministerstva hospodárstva ocenenie je.

„Trás ktorých je dnes zopár, z nich je každá nacenená. To nie sú trasy, že by niekto prišiel a nakreslil ceruzkou na mape. To sú trasy, ktoré kreslili technici. Preto hovoríme o intervaloch, lebo nevieme, ktorá to bude. Ešte môže vzniknúť ich kombinácia alebo niečo úplne iné.“

Ktoré z modelov vo Vašich technických návrhoch môžu zasiahnuť obytné zóny a kde?

„Rozptyl v rámci umiestnenia trás je plus mínus kilometer, čiže s tým dá hýbať. Keď je niekde obytné sídlo, tak ho vieme obísť 200-metrovou okľukou.“

Ropovod zasahuje intravilány obcí. Ak sa pozriete na mapku ministerstva bližšie, vidíte dotknutý Rohožník či Stupavu.

„Toto sú všetko detaily. Definitívne riešenie závisí od toho, akým spôsobom sa k tomu budú stavať príslušné zastupiteľstvá.“

Už ste s nimi rokovali?

„Nie, pretože nie je jasné rozhodnutie v prospech dlhej alebo krátkej varianty. „

Pri dlhších trasách môže byť ekologický problém na rakúskej strane. Je to pravda?

„Áno. Ak by sme išli cez Záhorie, na opačnej strane Dunaja je chránený prírodný park, ktorý je problematický. Problémy ale sú riešiteľné vzhľadom na technické riešenia.“

Koľko z tých sedemnástich až osemnástich variantov je v karpatskom modeli?

„Neviem vám to povedať.“

Na čom sa viac pracuje?

„Nie je to o tom, na čom sa viac pracuje ale o tom, čo je logickejšie. V danú chvíľu. nám príde logickejšie vybudovať čo najkratšiu variantu. Je rozdiel mať v krajine ďalších 100 kilometrov ropovodu či ďalších 10 kilometrov.“

Ako sa kalkulujú ročné výnosy z ropovodu?

„Zdravá návratnosť je 10 rokov.“

Napríklad pri strednej cene asi 100 miliónov, teda 10 miliónov eur ročne.

„To sú visí aj s kompenzáciami.“

Akými?

„Je možné, že to pôjde cez obce, ktoré si povedia, že povolia investíciu ale vybudujte nám za to niečo – napríklad bezpečnejšiu kanalizáciu.

Rusko vraj už nemá do budúcnosti strategické záujmy v strednej Európe. Nie je takýto projekt trochu riskantný.

„Neviem o takom avíze ale Rusko avizuje v každom prípade, že svoju ropu do Schwechatu dotlačiť chce. Čiže ak my to prepojenie neurobíme, Rusi ho urobia inde.“

V minulosti ste boli ministrom hospodárstva za ANO. Zmenili ste stranu? Ako ste sa dostali na pozíciu prokuristu v BSP?

„Tak, že som bol v roku 2003 otcom myšlienky ropovodu. Potom sa s ním jeden čas nič nerobilo. A keď sa s tým začalo niečo robiť, tak ma oslovila rakúska strana. Ocitol som sa tam z čisto technického hľadiska.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 707
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 710
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 345
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 396
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 868
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 383
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 734
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 659
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 796
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 248

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.

Na bratislavskom nábreží vznikne Eurovea City

Nová mestská štvrť vznikne prepojením viacerých projektov na brehu Dunaja.

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.