Nový ropovod má viac než desať možných trás

Za ropovodné prepojenie už malo Slovensko zaplatiť vyše osem miliónov eur. Niektorí upozorňujú na nevýhody.

Ropovod mal pôvodne ísť cez Žitný ostrov.(Zdroj: ARCHÍV SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Cez Karpaty alebo cez Bratislavu môže viesť plánovaný ropovod medzi hlavným mestom Slovenska a Schwechatom. O tom, či sa dobuduje a akou trasou povedie, rozhodne vláda v septembri.

Uprostred karpatského aj bratislavského modelu zakreslil rezort hospodárstva už v máji 10 trás. Okrem Bratislavy by sa mohli týkať aj Stupavy či Rohožníka.

Zástupcovia spoločnosti Transpetrol však tvrdia, že sa zvažuje asi 17 až 18 trás. Dajú sa nájsť aj na pôvodnej mape ministerstva hospodárstva.

Príliš hrubé čiary

Desaťtrasový model je totiž len ilustračný. Čiara, ktorá na mape predstavuje jednu trasu, totiž znamená šírku možno 500 metrov. „Nevieme presne, ktorým smerom to budeme vedieť posunúť,“ povedal Peter Roth, člen predstavenstva Transpetrolu.

Rôzne varianty
  • Rúra medzi Bratislavou a Schwechatom by mala mať najmenej 81,2 kilometra.
  • Ak sa zvolí dlhší variant cez Karpaty, môže dosiahnuť až 152,1 kilometra.
  • Podľa zvolenej dĺžky môže Slovensko stáť od 70,2 do 111,9 milióna eur.
Zdroj: rokovanie.sk

Ak podľa mapy Petržalku pretínajú dve trasy, tak v skutočnosti je ich šesť, hovorí Roth. Konkrétne trasy sa budú riešiť, keď vláda ropovod podporí a povie, či pôjde cez Karpaty, alebo Bratislavu.

Zástupcovia Transpetrolu a spoločného podniku Transpetrolu a OMV Bratislava – Schwechat Pipeline (BSP), ktorý má projekt na starosti, neočakávajú, že by vláda od neho ustúpila.

Keby sa tak stalo, mohli by z toho pre štát vyplynúť dôsledky. Na ropovode sa už totiž krajiny dohodli. Dohody nadväzujú aj na to, že počas plynovej krízy sme dostávali plyn reverzným tokom z Rakúska.

Zaplatíme väčšinu

Susedia v Rakúsku sú už pripravení stavať. Pozemky na ich území sú vykúpené.

Týka sa to pôvodne plánovej trasy, ktorá mala pokračovať cez Žitný ostrov. V Rakúsku končila na priechode Jarovce – Kittsee. Zrušili ju pre ohrozenie zdrojov pitnej vody. Napriek tomu je vraj reálny aj karpatský model. S tým však majú environmentálne problémy Rakúšania.

Keďže sa na financovaní podieľa slovenská strana aj na rakúskom území, a to 74 percentami, ktoré má aj v spoločnom podniku BSP, doložili sme zrejme na výkupy pozemkov 8,88 milióna eur.

Náplasťou za vyššie náklady majú byť vyššie výnosy. Rakúsko sa vraj zaviazalo, že cez nás bude odoberať ropu z Ruska. Projekt so životnosťou 20 rokov si na seba môže zarobiť za desať rokov, očakávajú Transpetrol a BSP.

Analytik Inštitútu pre energetickú bezpečnosť Peter Ševce o projekte pochybuje.

„Rusko nepočíta so stredoeurópskou časťou Družby do budúcnosti ako strategickou,“ povedal. Ak budeme potrebovať ropu od Rakúska my, podľa Ševceho nie je jasné, či ju cez reverz dostaneme.

„Kapacita ropovodu, ktorý končí v Schwechate, je asi 10 miliónov ton ropy a z toho 8 miliónov si berie rafinéria vo Schwechate, pre nás by zostal asi milión a pol tony. Rafinéria v Slovnafte má kapacitu 6 miliónov,“ povedal Ševce.

Transpetrol tvrdí, že má v ruke dohody o reverznom toku aj o odbere ropy zo strany Rakúska. „Žiadne kapacity nie sú rezervované, nevychádzajú z reálnych čísiel,“ hovorí Miroslav Dragun zo združenia Nie ropovodu. Tvrdí, že ropu môžeme odoberať aj z ropovodu Adria.

Mestá a obce zatiaľ ropovod neriešia

Starostovia a primátori sa sťažujú, že o ropovode nič nevedia.

BRATISLAVA. Kade povedie ropovod? Táto otázka by mala trápiť najmä starostov a primátorov miest a obcí, do ktorých by mohol zasiahnuť.

„Nikto sa s nami o tom nebaví. Neviem nič,“ zareagoval starosta Rohožníka Peter Švaral. „Len ma informoval šéf stavebnej komisie, že trasa cez Marianku nie je akútny problém,“ povedal starosta Marianky Radovan Jurika.

Niektoré obce sa o ropovode radia medzi sebou. „Preberali sme to s kolegami. Všetko sú to vraj plány a vyberajú sa alternatívy,“ tvrdí starosta Jablonového Ondrej Uhliarik.

Stupavský primátor Pavel Slezák sa na ropovod pýtal bratislavského župana. Podľa nákresov rezortu hospodárstva totiž hrozí, že by v Stupave zasiahol do obytnej zóny. Výsledkom rokovaní so županom je, že by mestá mali vytvoriť komisiu.

„O prípadnej podpore niektorej z trás ropovodu musí rozhodnúť zastupiteľstvo kraja. Bude treba nájsť zhodu medzi samosprávou, mestom a štátom. To sa dá dosiahnuť vtedy, ak ropovod bude mať pridanú hodnotu,“ tvrdí hovorkyňa bratislavskej župy Iveta Tyšlerová. Stupavský primátor dodal, že sa pripravuje územný plán tejto župy.

Ak nespravíme prepojenie my, Rusi ho urobia inde

Rakúsko sa zrejme pôjde sťažovať Európskej únii, ak od projektu odstúpime. Hovorí to exminister hospodárstva za ANO ROBERT NEMCSICS, aktuálny prokurista rakúsko-slovenského staviteľa rúry.

Akým kľúčom sa rozdeľujú náklady na ropovod?

„Zatiaľ je to nastavené tak, že v momente keď investícia bude presahovať možnosti jednotlivých akcionárov a predstavy o návratnosti akcionárov, bude musieť nastať nejaká dohoda.“

A predbežne sa Slovensko podieľa na financovaní 74 percentami na slovenskej aj rakúskej strane?

„Predbežne je to tak.“

Ako si potom vysvetľujete, že rakúska strana píše, že na Slovensku má platiť projekt iba Transpetrol?

„Neviem. Je ale fakt, že na slovenskej strane investície Bratislava-Schwechat Pipeline (BSP) neboli žiadne. Ak slovenská strana robila nejaké prípravné práce na tejto investícii, tak to bolo na pôde Transpetrolu a nie na pôde BSP.“

Aké boli náklady vynaložené na rakúskej strane napríklad na výkup pozemkov?

„Rádovo je to okolo 12 miliónov eur.“

Čiže 74 percent už bolo vyplatených z Vašej strany?

„Áno.“

Ako ďaleko sú prípravy na rakúskej strane? Niečo sa aj stavia?

„Nestavia, súvisí to s výkupom pozemkov či súhlasmi samospráv.“

Hovorilo sa o konzekvenciách v prípade, ak Slovensko od projektu odstúpi. Môžu to byť aj finančné konzekvencie?

„Iste, môžu, nejaké investície tam išli. Jedna vec je tých 12 miliónov investovaných v rámci BSP a my nevieme, koľko investovala rakúska strana ešte separátne.“

Na aké účely?

„Napríklad na prieskumy vo fáze predprípravy.“

To sa nefinancovalo v rámci spoločného podniku?

„Predtým než sa rakúska strana definitívne rozhodla pre tento projekt, tak tiež financovala nejaké práce, ktoré súviseli s tým, aby si vytvorili podklad pre rozhodnutie. Transpetrol tiež skúmal možnosti prepojenia ropovodu predtým ako vznikol tento projekt.“

Ak od projektu ustúpime, môže dôjsť ku konfliktu medzi Transpetrolom a OMV či aj medzi Rakúskom a Slovenskom ako krajinami?

„Vzhľadom na energetickú chartu je možné, že rakúska strana si uplatní tento spor aj na úrovni Európskej komisie.“

Ako možno oceniť stratu, ktorá vznikne nevýstavbou ropovodu?

„To neviem. Zatiaľ nie je podpísaný exaktný záväzok, ktorý by hovoril, aké objemy ropy sme povinní dodať. Zatiaľ je záväzok len o tom, že prepojíme Bratislavu so Schwechatom ale kvantifikované termíny ani objemy nie sú. Je to všeobecný záväzok.“

Ak nemáte určené presné trasy, ako dokážete vyčísliť ich náklady? V materiáloch ministerstva hospodárstva ocenenie je.

„Trás ktorých je dnes zopár, z nich je každá nacenená. To nie sú trasy, že by niekto prišiel a nakreslil ceruzkou na mape. To sú trasy, ktoré kreslili technici. Preto hovoríme o intervaloch, lebo nevieme, ktorá to bude. Ešte môže vzniknúť ich kombinácia alebo niečo úplne iné.“

Ktoré z modelov vo Vašich technických návrhoch môžu zasiahnuť obytné zóny a kde?

„Rozptyl v rámci umiestnenia trás je plus mínus kilometer, čiže s tým dá hýbať. Keď je niekde obytné sídlo, tak ho vieme obísť 200-metrovou okľukou.“

Ropovod zasahuje intravilány obcí. Ak sa pozriete na mapku ministerstva bližšie, vidíte dotknutý Rohožník či Stupavu.

„Toto sú všetko detaily. Definitívne riešenie závisí od toho, akým spôsobom sa k tomu budú stavať príslušné zastupiteľstvá.“

Už ste s nimi rokovali?

„Nie, pretože nie je jasné rozhodnutie v prospech dlhej alebo krátkej varianty. „

Pri dlhších trasách môže byť ekologický problém na rakúskej strane. Je to pravda?

„Áno. Ak by sme išli cez Záhorie, na opačnej strane Dunaja je chránený prírodný park, ktorý je problematický. Problémy ale sú riešiteľné vzhľadom na technické riešenia.“

Koľko z tých sedemnástich až osemnástich variantov je v karpatskom modeli?

„Neviem vám to povedať.“

Na čom sa viac pracuje?

„Nie je to o tom, na čom sa viac pracuje ale o tom, čo je logickejšie. V danú chvíľu. nám príde logickejšie vybudovať čo najkratšiu variantu. Je rozdiel mať v krajine ďalších 100 kilometrov ropovodu či ďalších 10 kilometrov.“

Ako sa kalkulujú ročné výnosy z ropovodu?

„Zdravá návratnosť je 10 rokov.“

Napríklad pri strednej cene asi 100 miliónov, teda 10 miliónov eur ročne.

„To sú visí aj s kompenzáciami.“

Akými?

„Je možné, že to pôjde cez obce, ktoré si povedia, že povolia investíciu ale vybudujte nám za to niečo – napríklad bezpečnejšiu kanalizáciu.

Rusko vraj už nemá do budúcnosti strategické záujmy v strednej Európe. Nie je takýto projekt trochu riskantný.

„Neviem o takom avíze ale Rusko avizuje v každom prípade, že svoju ropu do Schwechatu dotlačiť chce. Čiže ak my to prepojenie neurobíme, Rusi ho urobia inde.“

V minulosti ste boli ministrom hospodárstva za ANO. Zmenili ste stranu? Ako ste sa dostali na pozíciu prokuristu v BSP?

„Tak, že som bol v roku 2003 otcom myšlienky ropovodu. Potom sa s ním jeden čas nič nerobilo. A keď sa s tým začalo niečo robiť, tak ma oslovila rakúska strana. Ocitol som sa tam z čisto technického hľadiska.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 652
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 185
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 992
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 314
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 915
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 797
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 2 329
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 264
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 888
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 823

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

TECH

Odhalili pôvod záhadného hobbita, z Afriky sa dostal ako prvý

Homo floresiensis mal malý mozog a veľké nohy.

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

Neprehliadnite tiež

Zisk firmy Whirlpool nenaplnil očakávania

Od začiatku tohto roka sa hodnota akcií firmy znížila o takmer 4 percentá.

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop