Zvýšenie cestovného vo vlakoch sa môže oddialiť

Očakávané zvýšenie cestovného vo vlakoch priemerne o takmer 10 % sa môže o niečo oddialiť.

BRATISLAVA. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) mal pripomienky k návrhu na úpravu cien v osobnej železničnej preprave, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) tak musí ešte doplniť podklady.

Až potom môže úrad pripraviť príslušný výnos o regulovanom cestovnom vo vlakoch a predložiť ho do medzirezortného pripomienkového konania. Osobný železničný prepravca predpokladal, že ceny sa v závislosti od rozhodnutia úradu zvýšia najskôr od augusta alebo septembra tohto roka.

"ÚRŽD mal k predmetnému návrhu ZSSK doplňujúce požiadavky v oblasti časti podkladov zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme a v oblasti spresnenia vplyvu zvýšenia cestovného na obyvateľov. Tieto žiadal písomne doplniť," informoval v utorok agentúru SITA riaditeľ sekcie úradu pre reguláciu na železničných dráhach Martin Gajdoš. Návrh úpravy cestovného predložili železničiari na úrad 23. júna. Úrad má na rozhodnutie o cenách 90 dní.

Článok pokračuje pod video reklamou

Opodstatnenosť návrhu na zvýšenie cien cestovania vlakmi úrad bude posudzovať až v ďalšom procese jeho schvaľovania. "Termín vydania výnosu závisí od termínu doplnenia podkladov zo strany ZSSK, od rýchlosti posudzovania návrhu výnosu v medzirezortnom pripomienkovom konaní a najmä od rozsahu a vážnosti pripomienok zúčastnených kompetentných inštitúcií," uviedol ďalej Gajdoš. Pripomenul, že úrad zabezpečuje zvýšenie cestovného formou vydania všeobecne záväzného nariadenia, čiže výnosu.

"Schvaľovanie výnosu sa riadi legislatívnymi pravidlami vlády. K návrhu sa vyjadrujú všetky príslušné orgány, predovšetkým ministerstvá," dodal Gajdoš. ZSSK sa k celej záležitosti zatiaľ nevyjadrila.

Na žiadosť ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) musela Železničná spoločnosť Slovensko návrh na zvýšené cestovné už raz prehodnocovať. Pôvodne totiž navrhovala rast cien o viac ako 10 %. Upravený návrh s miernejším zvýšením cestovného zdôvodnila tým, že sa ceny neupravovali už sedem rokov, ako aj vplyvom inflácie za uplynulé obdobie a rastom prevádzkových nákladov.

Nová cenová politika v osobnej železničnej doprave podľa generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca prinesie zmenu z pásmového na kilometrový systém. "Každý zaplatí len toľko, koľko v skutočnosti precestuje," uviedol pred mesiacom.

Podľa neho nový cenník bude spravodlivejší. Nová cenová politika ZSSK má zvýšiť tržby z prepravy cestujúcich o 1 mil. eur a umožniť jej vyrovnané hospodárenie v ďalších rokoch. To má zase znížiť výdavky štátneho rozpočtu na financovanie prevádzky osobnej dopravy.

Ceny elektrickej energie podľa Kravca za sedem rokov vzrástli o 31 % a nafty o 77,4 %, inflácia odvtedy dosiahla v súčte 27,4 %, čo je ročne 3,9 %. "Pokiaľ nami navrhované priemerné zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako dva a pol krát nižšie. Za sedem rokov bola cena osobnej železničnej dopravy najnižšou na dopravnom trhu a túto konkurenčnú výhodu si chce, samozrejme, aj zachovať," dodal šéf ZSSK.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 909
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 837
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 982
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 385
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 339
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 233
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 796
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 641
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 785
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 275

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.

Na bratislavskom nábreží vznikne Eurovea City

Nová mestská štvrť vznikne prepojením viacerých projektov na brehu Dunaja.

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.