Zvýšenie cestovného vo vlakoch sa môže oddialiť

Očakávané zvýšenie cestovného vo vlakoch priemerne o takmer 10 % sa môže o niečo oddialiť.

BRATISLAVA. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) mal pripomienky k návrhu na úpravu cien v osobnej železničnej preprave, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) tak musí ešte doplniť podklady.

Až potom môže úrad pripraviť príslušný výnos o regulovanom cestovnom vo vlakoch a predložiť ho do medzirezortného pripomienkového konania. Osobný železničný prepravca predpokladal, že ceny sa v závislosti od rozhodnutia úradu zvýšia najskôr od augusta alebo septembra tohto roka.

"ÚRŽD mal k predmetnému návrhu ZSSK doplňujúce požiadavky v oblasti časti podkladov zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme a v oblasti spresnenia vplyvu zvýšenia cestovného na obyvateľov. Tieto žiadal písomne doplniť," informoval v utorok agentúru SITA riaditeľ sekcie úradu pre reguláciu na železničných dráhach Martin Gajdoš. Návrh úpravy cestovného predložili železničiari na úrad 23. júna. Úrad má na rozhodnutie o cenách 90 dní.

Opodstatnenosť návrhu na zvýšenie cien cestovania vlakmi úrad bude posudzovať až v ďalšom procese jeho schvaľovania. "Termín vydania výnosu závisí od termínu doplnenia podkladov zo strany ZSSK, od rýchlosti posudzovania návrhu výnosu v medzirezortnom pripomienkovom konaní a najmä od rozsahu a vážnosti pripomienok zúčastnených kompetentných inštitúcií," uviedol ďalej Gajdoš. Pripomenul, že úrad zabezpečuje zvýšenie cestovného formou vydania všeobecne záväzného nariadenia, čiže výnosu.

"Schvaľovanie výnosu sa riadi legislatívnymi pravidlami vlády. K návrhu sa vyjadrujú všetky príslušné orgány, predovšetkým ministerstvá," dodal Gajdoš. ZSSK sa k celej záležitosti zatiaľ nevyjadrila.

Na žiadosť ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) musela Železničná spoločnosť Slovensko návrh na zvýšené cestovné už raz prehodnocovať. Pôvodne totiž navrhovala rast cien o viac ako 10 %. Upravený návrh s miernejším zvýšením cestovného zdôvodnila tým, že sa ceny neupravovali už sedem rokov, ako aj vplyvom inflácie za uplynulé obdobie a rastom prevádzkových nákladov.

Nová cenová politika v osobnej železničnej doprave podľa generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca prinesie zmenu z pásmového na kilometrový systém. "Každý zaplatí len toľko, koľko v skutočnosti precestuje," uviedol pred mesiacom.

Podľa neho nový cenník bude spravodlivejší. Nová cenová politika ZSSK má zvýšiť tržby z prepravy cestujúcich o 1 mil. eur a umožniť jej vyrovnané hospodárenie v ďalších rokoch. To má zase znížiť výdavky štátneho rozpočtu na financovanie prevádzky osobnej dopravy.

Ceny elektrickej energie podľa Kravca za sedem rokov vzrástli o 31 % a nafty o 77,4 %, inflácia odvtedy dosiahla v súčte 27,4 %, čo je ročne 3,9 %. "Pokiaľ nami navrhované priemerné zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako dva a pol krát nižšie. Za sedem rokov bola cena osobnej železničnej dopravy najnižšou na dopravnom trhu a túto konkurenčnú výhodu si chce, samozrejme, aj zachovať," dodal šéf ZSSK.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 7 982
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 155
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 896
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 153
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 918
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 117
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 723
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 715
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 398
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 385

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.