AKTUALIZOVANÉ 20:00

Časť D1 sa môže stavať za polovičnú cenu

Firmy ponúkli, že úsek diaľnice D1 postavia o polovicu lacnejšie, než štát čakal. Hovorí sa aj o podliezaní cien.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 20:00 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Štát bol ochotný zaplatiť za výstavbu 11­-kilometrového diaľničného úseku Fričovce – Svinia dvojnásobne viac, než za koľko je ochotné ho vybudovať konzocium s najlacnejšou ponukou. Vyplýva to zo záznamu z otvárania obálok v tendri, ktorý má SME k dispozícii.

Najlacnejšiu ponuku predložili firmy Hant dopravné stavby s Cestnými stavbami z Liptovského Mikuláša. Úsek D1 chcú postaviť za 99 miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predpokladala, že tento úsek ju môže vyjsť na 213 miliónov eur.

Podozrivá už menšia zľava

Obrovský rozdiel medzi predpokladanou a najnižšou predloženou cenou si odborníci nevedia vysvetliť. „Dá sa vysvetliť možno rozdiel na úrovni 10, 20 či 30 percent,“ zhodnotil Ľubomír Vančo z poradenskej firmy KPMG.

Vysvetliť by sa dal podľa Vanča podliezaním nákladov, v stavebnom sektore sa o ňom hovorí už dlhšie.

Analýza CEEC Reseach medzi stavbármi odhalila, že každá tretia stavebná firma je ochotná ísť do mínusu. „Stále dobiehajú staré kontrakty a tých nových nie je tak veľa, preto firmy idú aj pod hranicu svojich nákladov,“ povedal Vančo.

Viaceré firmy potrebujú aspoň využiť kapacity, keď už nemajú dostatok zákazok, dodal Vančo. „To sa však dá robiť len krátky čas,“ dodal.

O podliezaní cien sa hovorilo aj pri prvom diaľničnom tendri novej vlády na časť D1, ktorý tá bývalá zabalila do balíkov PPP.

Súťaž o výstavbu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium, v ktorom bola aj firma Váhostav blízka podnikateľovi Jurajovi Širokému. Štátu ponúklo tretinovú zľavu oproti predpokladanej cene.

„Nepoznáme technické riešenie, ktoré navrhla spoločnosť Hant, ani riešenia ďalších účastníkov súťaže, preto nedokážeme posúdiť, či je, alebo nie je možné ich postaviť za ceny, ktoré ponúkli,“ povedal Rastislav Paďha, hovorca Váhostavu.

Súťaže už bežia podľa nového systému. Možnosti zvyšovať cenu v budúcnosti by tak mali byť minimálne. V rámci neho si musia firmy diaľnicu aj naprojektovať a majú voľnejšie ruky pri výbere technológií.

Najlacnejší: Je to reálne

Práve týmto argumentuje aj firma s najlacnejšou ponukou. „Musíme poprieť špekulácie, že by to bola dampingová cena,“ povedal Richard Haviar z firmy Hant.

Na najnižšiu ponuku sa ešte pozrie NDS. Cenové ponuky sa budú kontrolovať, či sú kompletné a či obsahujú všetky požiadavky. Až potom by sa mal vyhlásiť víťaz tohto tendra.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 877
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 529
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 970
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 504
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 921
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 680
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 325
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 841
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop