Bez makléra je miliardová poistka neba lacnejšia

Poistenie bezpečnosti letov stojí Slovensko ročne 2,5 milióna eur, bez sprostredkovateľa cena klesla.

Spomedzi krajín V4 platí Slovensko za poistenie práce letových dispečerov najvyššie poistné.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Sprostredkovatelia majú poistencovi s poisťovňou vyrokovať lepšie podmienky. Letecké prevádzkové služby také šťastie nemali.

BRATISLAVA. Zhruba 14 miliónov eur si rozdelili od roku 2005 poisťovne a makléri za poistenie slovenského vzdušného priestoru. Súčasné vedenie nakupuje poistenie priamo, čo znamená pre podnik nižšiu cenu.

Poistka na sumu maximálne miliardu eur má pokryť prípadné škody, ktoré by spôsobil zlý postup dispečerov pri navigácii lietadiel nad Slovenskom.

Poistka slúži napríklad na vyplácanie odškodného pre pozostalých po obetiach leteckých nehôd, ktoré spôsobili dispečeri. Švajčiari ho využili pred deviatimi rokmi, keď vyplácali pozostalých z nehody pri nemeckom Überlingene. Zrážku lietadiel totiž zavinil švajčiarsky dispečer.

Bez poistenia alebo garancie štátu nemôže riadenie letovej prevádzky poskytovať služby.

Mohli získať státisíce eur

Poistenie neba
  • ide o poistenie zodpovednosti za škody pri poskytovaní leteckej navigácie,
  • slovenskí dispečeri sú poistení na jednu miliardu eur,
  • poistné na rok 2011 je 2,5 milióna eur,
  • poistku kryjú poisťovne Allianz a Kooperativa, každá po 500 miliónov eur.

Maklérov, ktorí v uplynulých rokoch vyberali slovenskú poistku, zvolil štátny podnik Letové prevádzkové služby priamym zadaním. Zákon taký postup pripúšťa, pretože maklér poskytuje služby štátu zadarmo, odmenu dostáva od poisťovne.

Koľko dostávali za dohodenie miliardovej poistky, možno len odhadovať porovnaním s cenou po zmene spôsobu výberu poistky a podľa výšky priemernej odmeny pri podobných obchodoch.

Súčasný riaditeľ Letových prevádzkových služieb Miroslav Bartoš poistku na tento rok uzatvoril bez makléra, čím sa ročné poistné znížilo o 133-tisíc eur. Bartoš si netrúfa odhadnúť, či suma klesla, lebo poisťovňa už nemusela platiť aj maklérovi.

Štatistika Slovenskej asociácie sprostredkovateľov v poisťovníctve hovorí, že priemerná odmena maklérovi pri neživotnom poistení je 15 percent z poistného. Vlani by tak maklér získal približne 400-­tisíc eur z poistného, ktoré bolo 2,7-milióna eur.

Poisťovne Allianz a Kooperativa, ktoré miliardovú poistku kryjú, na otázky neodpovedali. Odvolali sa na obchodné tajomstvo.

Makléri sú ojedinelí

Porovnanie s ČR
  • V porovnaní s Českou republikou sú na Slovensku odhadované odmeny maklérovi rádovo vyššie.
  • České riadenie letovej prevádzky má poistku na 475 miliónov eur a maklér získal za ročnú zmluvu 80-tisíc korún, čo je zhruba 3300 eur.
  • Českí dispečeri vyberali makléra cez tender, pričom by zároveň nemal brať províziu od poisťovateľa.

V Česku sprostredkúva poistenie vzdušného priestoru tiež maklér. Vyberali ho v súťaži, česká štátna firma mu za sprostredkovanie ročne platí 80-­tisíc korún.

Väčšina krajín makléra nepotrebuje. Poľsko a Maďarsko nakupovali poistku cez medzinárodný tender. Nóri zas cez prieskum trhu.

„Keď si to vieme zabezpečiť sami a lacnejšie, nevidel som opodstatnenie pre makléra,“ povedal Bartoš o uzatvorení poistky bez brokera.

Okolo Vladimíra Poóra

Bývalý šéf Letových prevádzkových služieb Roman Bíro vybral na rok 2006 maklérsku firmu Saror Broker zo Žiliny. Tá na otázky SME neodpovedala.

V jej predstavenstve sedí Dušan Ježík, ktorý do roku 2007 riadil firmu Airport Parking. Tá dlhodobo získava na pre ňu výhodných kontraktoch so štátnym letiskom v Bratislave.

Od roku 2007 riešila miliardovú poistku piešťanská firma Respect Slovakia. Medzi jej spoločníkov patrí aj Dušan Guľáš, ktorý sedí v predstavenstve trnavského Spartaka, ktorý patrí Vladimírovi Poórovi.

Maklérska firma Respect Slovakia na otázky SME týkajúce sa jej provízií a spôsobu získania zákazky neodpovedala, odvolala sa na obchodné tajomstvo.

„Transparentnosť a etický rozmer tohto prípadu neboli žiadnym kontrolným subjektom spochybnené,“ odpísal právnik firmy Marek Benko. Otázky označil za „účelové, indikujúce spôsob napomáhania nekalému konkurenčnému boju“.

Novú poisťovňu určí súťaž

Dispečeri si sľubujú od medzinárodnej súťaže aj lepšiu cenu.

BRATISLAVA. Sumou, ktorú Slovensko platí za poistenie vzdušného priestoru, vedie rebríček krajín V4. Zo sumy 1,7 milióna eur v roku 2006 zdraželo o rok neskôr na 2,7 milióna eur. Toľko stálo aj vlani.

Česko, ktoré je poistené na 475 miliónov eur, platí ročne 568-tisíc eur. „Je to porovnateľné s ostatnými poskytovateľmi leteckých navigačných služieb v Európe,“ tvrdí hovorca českých navigátorov Richard Klíma.

HungaroControl je poistený na 1,2 miliardy dolárov (840 miliónov eur). Ročne platí 1,4 milióna dolárov (necelý milión eur). „Poistka kryje aj riziko vojny a teroristického útoku,“ povedala hovorkyňa HungaroControlu Erika Sági. Poľsko, ktoré vyberalo poisťovňu cez medzinárodný tender, platí 1,9 milióna eur. V cene sú však aj iné druhy poistenia.

Allianz a Kooperativa sa k poisteniu dostali cez prieskum trhu. Letové prevádzkové služby (LPS) v ňom zisťovali len to, kto by dokázal poistiť vzdušný priestor na miliardu eur. Kontrakt s nimi sa končí tento rok. „Poisťovňu na ďalšie roky vyberieme cez medzinárodný tender,“ vraví riaditeľ LPS Miroslav Bartoš.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 062
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 578
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 133
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 628
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 844
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 211
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 102
  8. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 087
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 946

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

ŠPORT

Kozák zverejnil nomináciu, nepáči sa mu Weissova situácia v klube

Vo výbere sú aj mladíci Lobotka, Rusnák a Mihalík.

Neprehliadnite tiež

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal 30 minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa navigácie GPS.

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.