VARŠAVA. Poľsko sa ako jediná krajina Európskej únie v roku 2009 dokázalo vyhnúť recesii a jeho ekonomika, ktorá solídne rástla aj vlani, tento rok ešte zrýchlila.
Silné hospodárstvo prispelo k rozšíreniu radov tzv. strednej triedy, ktorá si môže dovoliť utratiť peniaze aj za luxusný tovar.
Poliaci vlani minuli na drahé značkové veci približne 30 miliárd zlotých (7,61 miliardy eur) a tento rok by to malo byť ešte viac.
Spoločnosť KPMG označila Poľsko za jeden z najsľubnejších trhov s luxusnými značkami v Európe. Odhaduje, že dopyt po týchto produktoch sa bude v nasledujúcich pár rokoch neustále zvyšovať, a to približne o 50 percent ročne.
Varšava má prednosť pred Londýnom
Železná opona na celé desaťročia "odrezala" Poľsko od západných trhov. V tom čase sa už vlastníctvo džínsov značky Levis považovalo za luxus.
Po páde komunizmu v roku 1989 a vďaka čoraz častejším cestám do západnej Európy sa Poliaci začali viac orientovať na značkové veci a luxus. Tisíce mladých ľudí odišli po rozšírení Európskej únie v máji 2004 do Británie za prácou.
Po rokoch sa vrátili späť s novými názormi aj postojmi. Patria medzi strednú triedu a môžu si dovoliť aj drahé veci, ktoré po príchode na Západ tak obdivovali.
Luxusné značky dnes preto viac dychtia po otvorení novej predajne vo Varšave ako v Londýne či New Yorku, pretože chcú získať čo najlepšie postavenie na novom trhu, ktorý má sľubný rastový potenciál.
Ferrari otvoril vlani svoj salón v budove, v ktorej kedysi sídlilo vedenie komunistickej strany. Jeho susedom je ďalšia luxusná značka Mont Blanc.
Poliaci si na luxusnejší tovar zvykajú
Po vhodných priestoroch vo Varšave sa už obzerá aj spoločnosť Pinault-Printemps-Redoute, ktorá vlastní značky ako Gucci a Yves Saint Laurent.
Nie je však ľahké udomácniť sa na najväčšom spotrebiteľskom trhu spomedzi východoeurópskych ekonomík Únie.
Ako prvé sem po páde komunizmu prišli značky Adidas či Nivea. Poliaci si na ne zvykli a v prieskumoch obľúbenosti im stále patria prvé priečky.
"Je to ťažká úloha, pretože stredná trieda v Poľsku sa zrodila len nedávno a väčšinou nakupuje v obchodných centrách," pripomína Adam Gutowski, majiteľ butiku s drahými parfumami, čajmi či bielizňou.
Špecializované značkové predajne zatiaľ vyhľadáva len malá skupina ľudí. "Ale deje sa to pred našimi očami. Stále viac ľudí sa o ne zaujíma," dodal.
Informovala o tom agentúra DPA.