Ochranári vyzývajú Figeľa na zmenu variantu výstavby D1 pri Turanoch

Slovenská ornitologická spoločnosť (SOS)/BirdLife Slovensko a Botanická záhrada Univerzity Komenského (UK) v Blatnici varujú, že urýchlená výstavba úseku D1 medzi Turanmi a Hubovou môže byť v rozpore s európskou legislatívou.

BRATISLAVA. Vyzývajú preto ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Figeľa na prijatie iného variantu výstavby. TASR o tom informoval Ján Gúgh z SOS/BirdLife.

Ochranári upozorňujú na predbežné oznámenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o objednávke na vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác na úseku D1 Turany Hubová. Úsek sa podľa nich stal známym už v minulosti, kvôli ohrozeniu európsky unikátneho Rojkovského rašeliniska, mnohých biotopov a druhov európskeho významu a migračných koridorov veľkých šeliem.

"Prekvapuje nás, že bolo vydané predbežné oznámenie v čase, keď ešte nie sú známe výsledky posúdenia dopadov povrchovo-tunelového variantu na chránené územia Natura 2000 a jeho dlhodobej výhodnosti. Pritom v minulosti bol vybratý ako najvýhodnejší iný variant, ako je tento z predbežného oznámenia," spresnil Ján Topercer z Botanickej záhrady UK.

Pripomenul tiež, že Slovensko na základe diskusie s Európskou komisiou musí vypracovať chýbajúce hodnotenie vplyvu stavby na chránené územia Natura 2000. Predchádzajúce hodnotenie, ktoré prebehlo v rámci Posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), odporučilo tunelový variant. Ten je podľa ochranárov šetrnejší a nepredĺži neúmerne čas výstavby. Topercer navyše poznamenal, že dosiaľ vyvíjanou činnosťou na úseku v obci Kraľovany došlo k zaktivovaniu zosuvov pôdy. "Je pravdepodobné, že pri odstraňovaní geologických rizík nabehnú milióny eur," uviedol.

Jozef Ridzoň z SOS/BirdLife Slovensko vyhlásil, že pri procese posudzovania variantov sa pretláča len jeden z nich. "Spôsob, akým je vyhlásené predbežné oznámenie, vyvoláva pochybnosti o nestrannosti procesu posudzovania vplyvov na územia chránené podľa európskej legislatívy," doplnil s tým, že Slovensko je povinné posúdiť aj alternatívne riešenia, ak sa predpokladá negatívny vplyv navrhovanej stavby na ochranu prírody.

Ochranári upozornili, že územie, cez ktoré má diaľnica viesť, patrí medzi najcennejšie v rámci Karpát i Európy, keďže je styčnou zónou štyroch území európskeho významu. "Prehodnotenie tohto úseku a prijatie variantu, ktorý bol pôvodne odporučený, pokladáme za prijateľnú cenu za ochranu tých hodnôt, ktoré sú a čoraz viac budú magnetom pre turistov z celej Európy," uzatvoril Topercer.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 241
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 542
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 226
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 979
  5. Kam do tepla v januári? 1 735
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 498
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 255
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 840

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.