Ochranári vyzývajú Figeľa na zmenu variantu výstavby D1 pri Turanoch

Slovenská ornitologická spoločnosť (SOS)/BirdLife Slovensko a Botanická záhrada Univerzity Komenského (UK) v Blatnici varujú, že urýchlená výstavba úseku D1 medzi Turanmi a Hubovou môže byť v rozpore s európskou legislatívou.

BRATISLAVA. Vyzývajú preto ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Figeľa na prijatie iného variantu výstavby. TASR o tom informoval Ján Gúgh z SOS/BirdLife.

Ochranári upozorňujú na predbežné oznámenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o objednávke na vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác na úseku D1 Turany Hubová. Úsek sa podľa nich stal známym už v minulosti, kvôli ohrozeniu európsky unikátneho Rojkovského rašeliniska, mnohých biotopov a druhov európskeho významu a migračných koridorov veľkých šeliem.

"Prekvapuje nás, že bolo vydané predbežné oznámenie v čase, keď ešte nie sú známe výsledky posúdenia dopadov povrchovo-tunelového variantu na chránené územia Natura 2000 a jeho dlhodobej výhodnosti. Pritom v minulosti bol vybratý ako najvýhodnejší iný variant, ako je tento z predbežného oznámenia," spresnil Ján Topercer z Botanickej záhrady UK.

Pripomenul tiež, že Slovensko na základe diskusie s Európskou komisiou musí vypracovať chýbajúce hodnotenie vplyvu stavby na chránené územia Natura 2000. Predchádzajúce hodnotenie, ktoré prebehlo v rámci Posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), odporučilo tunelový variant. Ten je podľa ochranárov šetrnejší a nepredĺži neúmerne čas výstavby. Topercer navyše poznamenal, že dosiaľ vyvíjanou činnosťou na úseku v obci Kraľovany došlo k zaktivovaniu zosuvov pôdy. "Je pravdepodobné, že pri odstraňovaní geologických rizík nabehnú milióny eur," uviedol.

Jozef Ridzoň z SOS/BirdLife Slovensko vyhlásil, že pri procese posudzovania variantov sa pretláča len jeden z nich. "Spôsob, akým je vyhlásené predbežné oznámenie, vyvoláva pochybnosti o nestrannosti procesu posudzovania vplyvov na územia chránené podľa európskej legislatívy," doplnil s tým, že Slovensko je povinné posúdiť aj alternatívne riešenia, ak sa predpokladá negatívny vplyv navrhovanej stavby na ochranu prírody.

Ochranári upozornili, že územie, cez ktoré má diaľnica viesť, patrí medzi najcennejšie v rámci Karpát i Európy, keďže je styčnou zónou štyroch území európskeho významu. "Prehodnotenie tohto úseku a prijatie variantu, ktorý bol pôvodne odporučený, pokladáme za prijateľnú cenu za ochranu tých hodnôt, ktoré sú a čoraz viac budú magnetom pre turistov z celej Európy," uzatvoril Topercer.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 188
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 813
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 836
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 677
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 661
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 355
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 196
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 057

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia tvrdia, že podobne kroky neplánujú.

DOMOV

Rakúšania kontroly obhajujú migrantmi, Slováci tomu nerozumejú

Rakúšania stále náhodne kontrolujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

Neprehliadnite tiež

Dolárových milionárov pribúda, najbohatším regiónom zostáva Severná Amerika

Desatina najbohatších ľudí na svete vlastní takmer 88 percent celkového svetového bohatstva.

Šéf odborov Volkswagenu: Strach o miesta v Škode je zbytočný

V českých médiách sa v októbri objavili špekulácie, že koncern by mohol presunúť časť produkcie Škody Auto do Nemecka.

USA nesúhlasí s prevzatím Time Warner spoločnosťou AT&T

Nesúhlas vlády s akvizíciou prekvapil mnohých na Wall Street.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.