SME

Cargo nechce od štátu ďalšiu pôžičku

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. nežiada štát o ďalšiu finančnú výpomoc na zlepšenie svojej finančnej situácie.

BRATISLAVA. Štátny nákladný dopravca tvrdí, že svoje záväzky voči bankám uhrádza riadne a včas. Manažment štátnej firmy pritom prijíma všetky dostupné opatrenia na to, aby splatila istej banke záväzok 13,5 mil. eur do konca augusta. Spoločnosť neuviedla, nakoľko reálne je vyhlásenie konkurzu na jej majetok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Od nástupu nového manažmentu Carga sa situácia výrazne zlepšila. Na finančnú stabilizáciu však Cargo potrebuje istý čas," informovala agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Monika Schmidtová. Cargo pokračuje v realizácii revitalizačného plánu a očakáva, že sa finančne stabilizuje v krátkodobom

SkryťVypnúť reklamu

Vážna finančná situácia vo firme pretrváva od začiatku roka 2010 v súvislosti s poklesom prepráv tovarov. Bývalá vláda poskytla Cargu návratnú finančnú výpomoc vo výške 166 mil. eur na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy. Spoločnosť mala začať úver splácať v tomto roku, ministerstvo financií jej však povolilo odloženie splátok o rok. Dlhy Carga dosiahli okolo 600 mil. eur a hrozil mu bankrot.

Po prijatí úsporných opatrení sa tempo zadlžovania spoločnosti výrazne zmiernilo. "Dlhy z minulosti však spoločnosť neúmerne zaťažujú, a tak tieto úspory nie sú doteraz viditeľné", vysvetlila Schmidtová. Doposiaľ prijaté a realizované opatrenia, smerujúce k stabilizácii Carga, majú podľa nej pozitívny dopad na fungovanie spoločnosti. "Od nástupu nového vedenia v septembri 2010 sa v spoločnosti podarilo ušetriť 36 mil. eur. Podstatné úspory sa dosiahli zavedením elektronického obstarávania či postupnými a stále prebiehajúcimi zmenami v oblasti efektívnosti vykonávaných procesov, zvyšovania produktivity práce, hospodárnejšieho využívania majetku," dodala Schmidtová.

SkryťVypnúť reklamu

Cargo má bankové úvery za 130 mil. eur a lízingy tvoria 80 mil. eur, uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Pavol Ďuriník v rozhovore pre piatkové vydanie Hospodárskych novín. Firma navyše dlhuje Železniciam Slovenskej republiky za minulý rok 100 mil. eur. "Nepotrebujeme od štátu peniaze daňových poplatníkov. Aktuálne potrebujeme prefinancovať zdedené dlhy tak, aby celková zadlženosť nenarástla. No ak by nám žiadna banka nepožičala, dnešnú situáciu preklenieme," tvrdí Ďuriník. Spoločnosť však potrebuje úver za 20 mil. eur na optimalizáciu zamestnanosti, keďže odstupné pre uvoľnených pracovníkov je až do výšky piatich platov. Šéf Carga povedal, že ak budú naplnené podmienky konkurzu, tak pôjde na príslušný okresný súd a podá návrh na konkurz. Potom by však o prepúšťaní a ozdravnom pláne rozhodoval konkurzný správca. Strategickým partnerom spoločnosti by sa podľa neho mohol stáť skôr niekto z východu Európy ako zo západu.

SkryťVypnúť reklamu

Cargo hospodárilo v prvom štvrťroku tohto roka so stratou 8,76 mil. eur, keď ju medziročne znížilo o 62,5 %. V rovnakom období minulého roka firma vykázala stratu 23,34 mil. eur. Firma dosiahla v prvom kvartáli prvý raz po troch rokoch prevádzkový zisk 11,56 mil. eur, pričom pred rokom ešte vykázala prevádzkovú stratu 4,34 mil. eur. Firma za prvé tri mesiace roka zvýšila tržby z nákladnej prepravy o 1,4 % na 74,3 mil. eur a objem prepravy vzrástol o 4,3 % na 9,46 mil. ton. V tomto roku plánuje Cargo znížiť celkovú stratu na 29,4 mil. eur, pričom vlani predstavoval negatívny hospodársky výsledok 122,6 mil. eur. Cargo pred vznikom hospodárskej krízy ročne prepravovalo okolo 50 mil. ton tovarov. Vlani objem prepravy klesol na 38,6 mil. ton a v tomto roku by sa mal zvýšiť na 41,46 mil. ton, čo by znamenalo rast o 7,4 %.

SkryťVypnúť reklamu

Cargo plánuje prepustiť v rámci revitalizácie okolo 2 tis. pracovníkov. Ich počet by sa tak mal medziročne znížiť z 9 546 koncom minulého roka na 7 507 v závere tohto roka. V prvom kvartáli tohto roka firma uvoľnila 300 pracovníkov, zväčša v administratíve, pričom zo sociálneho programu im vyplatila 319 tis. eur. Od začiatku roka zároveň skončilo pracovný pomer v Cargu 28 riaditeľov a manažérov. Cargo malo začiatkom tohto roka 9 307 pracovníkov, ku koncu mája sa ich počet znížil na 9 041. Ministerstvo dopravy plánuje predať najmenej 66 % akcií Carga strategickému partnerovi do júna 2012.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 992
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 628
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 076
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 222
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 992
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 628
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 076
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 222
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu