Cargo nechce od štátu ďalšiu pôžičku

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. nežiada štát o ďalšiu finančnú výpomoc na zlepšenie svojej finančnej situácie.

BRATISLAVA. Štátny nákladný dopravca tvrdí, že svoje záväzky voči bankám uhrádza riadne a včas. Manažment štátnej firmy pritom prijíma všetky dostupné opatrenia na to, aby splatila istej banke záväzok 13,5 mil. eur do konca augusta. Spoločnosť neuviedla, nakoľko reálne je vyhlásenie konkurzu na jej majetok.

"Od nástupu nového manažmentu Carga sa situácia výrazne zlepšila. Na finančnú stabilizáciu však Cargo potrebuje istý čas," informovala agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Monika Schmidtová. Cargo pokračuje v realizácii revitalizačného plánu a očakáva, že sa finančne stabilizuje v krátkodobom

Vážna finančná situácia vo firme pretrváva od začiatku roka 2010 v súvislosti s poklesom prepráv tovarov. Bývalá vláda poskytla Cargu návratnú finančnú výpomoc vo výške 166 mil. eur na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy. Spoločnosť mala začať úver splácať v tomto roku, ministerstvo financií jej však povolilo odloženie splátok o rok. Dlhy Carga dosiahli okolo 600 mil. eur a hrozil mu bankrot.

Po prijatí úsporných opatrení sa tempo zadlžovania spoločnosti výrazne zmiernilo. "Dlhy z minulosti však spoločnosť neúmerne zaťažujú, a tak tieto úspory nie sú doteraz viditeľné", vysvetlila Schmidtová. Doposiaľ prijaté a realizované opatrenia, smerujúce k stabilizácii Carga, majú podľa nej pozitívny dopad na fungovanie spoločnosti. "Od nástupu nového vedenia v septembri 2010 sa v spoločnosti podarilo ušetriť 36 mil. eur. Podstatné úspory sa dosiahli zavedením elektronického obstarávania či postupnými a stále prebiehajúcimi zmenami v oblasti efektívnosti vykonávaných procesov, zvyšovania produktivity práce, hospodárnejšieho využívania majetku," dodala Schmidtová.

Cargo má bankové úvery za 130 mil. eur a lízingy tvoria 80 mil. eur, uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Pavol Ďuriník v rozhovore pre piatkové vydanie Hospodárskych novín. Firma navyše dlhuje Železniciam Slovenskej republiky za minulý rok 100 mil. eur. "Nepotrebujeme od štátu peniaze daňových poplatníkov. Aktuálne potrebujeme prefinancovať zdedené dlhy tak, aby celková zadlženosť nenarástla. No ak by nám žiadna banka nepožičala, dnešnú situáciu preklenieme," tvrdí Ďuriník. Spoločnosť však potrebuje úver za 20 mil. eur na optimalizáciu zamestnanosti, keďže odstupné pre uvoľnených pracovníkov je až do výšky piatich platov. Šéf Carga povedal, že ak budú naplnené podmienky konkurzu, tak pôjde na príslušný okresný súd a podá návrh na konkurz. Potom by však o prepúšťaní a ozdravnom pláne rozhodoval konkurzný správca. Strategickým partnerom spoločnosti by sa podľa neho mohol stáť skôr niekto z východu Európy ako zo západu.

Cargo hospodárilo v prvom štvrťroku tohto roka so stratou 8,76 mil. eur, keď ju medziročne znížilo o 62,5 %. V rovnakom období minulého roka firma vykázala stratu 23,34 mil. eur. Firma dosiahla v prvom kvartáli prvý raz po troch rokoch prevádzkový zisk 11,56 mil. eur, pričom pred rokom ešte vykázala prevádzkovú stratu 4,34 mil. eur. Firma za prvé tri mesiace roka zvýšila tržby z nákladnej prepravy o 1,4 % na 74,3 mil. eur a objem prepravy vzrástol o 4,3 % na 9,46 mil. ton. V tomto roku plánuje Cargo znížiť celkovú stratu na 29,4 mil. eur, pričom vlani predstavoval negatívny hospodársky výsledok 122,6 mil. eur. Cargo pred vznikom hospodárskej krízy ročne prepravovalo okolo 50 mil. ton tovarov. Vlani objem prepravy klesol na 38,6 mil. ton a v tomto roku by sa mal zvýšiť na 41,46 mil. ton, čo by znamenalo rast o 7,4 %.

Cargo plánuje prepustiť v rámci revitalizácie okolo 2 tis. pracovníkov. Ich počet by sa tak mal medziročne znížiť z 9 546 koncom minulého roka na 7 507 v závere tohto roka. V prvom kvartáli tohto roka firma uvoľnila 300 pracovníkov, zväčša v administratíve, pričom zo sociálneho programu im vyplatila 319 tis. eur. Od začiatku roka zároveň skončilo pracovný pomer v Cargu 28 riaditeľov a manažérov. Cargo malo začiatkom tohto roka 9 307 pracovníkov, ku koncu mája sa ich počet znížil na 9 041. Ministerstvo dopravy plánuje predať najmenej 66 % akcií Carga strategickému partnerovi do júna 2012.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 423
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 339
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 434
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 194
  5. Kam do tepla v januári? 1 768
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 561
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 503
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 428
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 067
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 910

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.