Termín začatia tendra na D1 Turany - Hubová je neistý

Termín a podmienky vyhlásenia tendra na vypracovanie projektu a výstavbu úseku diaľnice D1 Turany - Hubová zostávajú neisté.

BRATISLAVA. Čaká sa na rozhodnutie Európskej komisie pre možné dopady spornej stavby na životné prostredie.

Od stanoviska Bruselu bude tiež závisieť, či Slovensko bude môcť využiť európske zdroje na stavbu 13,6-kilometrovej diaľnice. Ochranári tvrdia, že urýchlená výstavba tohto úseku bez doriešenia vplyvov na prírodu môže byť v rozpore s európskou legislatívou. Naďalej preto trvajú na prehodnotení trasy diaľnice a stavbe tunela Korbeľka.

"Európska komisia rozhodne, aby sme nemali problém s kompatibilitou vo vzťahu k implementácii opatrení environmentálneho charakteru, teda Natura 2000. A na druhej strane, aby sme mohli využiť eurofondy pre financovanie tohto úseku," povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH). Na ťahu je podľa neho komisia, aj keď neurčila čas, dokedy o financovaní stavby diaľničného úseku rozhodne.

"Naše želanie je čím skôr dokončiť rokovanie a pristúpiť k obstarávaniu," dodal minister. Rokovania sa podľa neho týkajú ďalšieho hodnotenia dopadov na životné prostredie a konkrétnejších foriem zmiernenia a kompenzácie vplyvov stavby diaľnice.

Plánovaná diaľnica Turany - Hubová by nehľadiac na problémy s prípravou jej výstavby nemala vypadnúť z vládou schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Stavbu diaľnice s predpokladanými stavebnými nákladmi 698,225 mil. eur plánuje rezort dopravy začať v roku 2012. Financovať ju chce z eurofondov ešte v súčasnom programovom období a zo štátneho rozpočtu.

Nedostatočná príprava stavby diaľnice Turany - Hubová bola podľa ochranárov jedným z hlavných dôvodov, prečo padol pôvodný prvý balík PPP. V rámci neho malo byť postavených päť úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov. Úsek Turany - Hubová sa stal známym kvôli ohrozeniu európsky unikátneho Rojkovského rašeliniska, mnohých biotopov a druhov európskeho významu a migračných koridorov veľkých šeliem.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) nedávno vydala predbežný oznam o príprave tendra na vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác na úseku D1 Turany - Hubová. "Je to len veľmi predbežný zámer. Na tom sa pracuje a takýto zámer existuje. Kedy a v akej presnej dikcii bude vyhlásený je dnes naozaj predčasné. Je to len predčasné oznámenie, ktoré nikoho k ničomu nezaväzuje," reagoval minister Figeľ.

"Prekvapuje nás, že bolo vydané predbežné oznámenie v čase, keď ešte nie sú známe výsledky primeraného posúdenia dopadov tohto variantu na územia Natura 2000 a jeho dlhodobej výhodnosti. Pritom v minulosti bol vybratý ako najvýhodnejší iný variant, ako je tento z predbežného oznámenia,“ uviedol Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.

Na základe diskusie s Európskou komisiou totiž Slovensko musí vypracovať chýbajúce hodnotenie vplyvu stavby na sústavu chránených území Natura 2000. Toto hodnotenie ešte nebolo ukončené. Predchádzajúce riadne hodnotenie v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) odporučilo na základe posúdenia prírodných hodnôt územia, ktoré dodnes ostali zachované, tunelový variant.

"Spôsob, akým je vyhlásené predbežné oznámenie, vyvoláva pochybnosti o nestrannosti procesu posudzovania vplyvov na územia chránené podľa európskej legislatívy. Opätovne sa zdá, že sa nasilu pretláča len jeden variant a opakujú tie isté chyby ako v minulosti,“ doplnil Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti/BirdLife Slovensko.

V rámci posúdenia vplyvov na chránené územia je Slovensko povinné posúdiť aj alternatívne riešenia, ak sa predpokladá negatívny vplyv navrhovanej stavby na ochranu prírody. Územie, cez ktoré má diaľnica viesť, podľa Ridzoňa patrí medzi najcennejšie v rámci Karpát. Je totiž styčnou zónou štyroch území európskeho významu a patrí tak aj medzi najcennejšie územia v rámci Európy. Tunelový variant, tak ako ho odporučila pôvodná EIA, môže byť podľa neho k prírode šetrnejší.

Pri presadzovaní povrchového variantu sa podľa ochranárov často opakuje argument, že tunelový variant neúmerne predĺži čas výstavby. Navrhovaný tunel však nie je jediný na celom úseku diaľnice.

"Na úseku diaľnice D1 medzi Žilinou a Košicami sa budú stavať tunely aj v komplikovanejších podmienkach a úsek Turany - Hubová je len malou časťou celej trasy. Prehodnotenie tohto úseku a prijatie variantu, ktorý bol pôvodne odporučený, pokladáme za prijateľnú cenu za ochranu tých hodnôt, ktoré sú a čoraz viac budú magnetom pre turistov z celej Európy,“ uzavrel Topercer.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 261
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 950
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 629
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 557
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 189
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 183
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 723
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 617
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 191

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.

Fico žiada Kisku, aby zaplatil milión za používanie vládneho lietadla

Fico sa na konci tlačovej konferencie pustil do prezidenta Andreja Kisku.