NBS vynakladá ročne na svoju prevádzku približne 70 miliónov eur

Slovenská centrálna banka vynakladá ročne na svoju prevádzku niekoľko desiatok miliónov eur.

BRATISLAVA. Vyplýva to z Analýzy efektívnosti a produktivity práce Národnej banky Slovenska (NBS) na príklade prípadovej štúdie komparácie s ostatnými centrálnymi bankami eurozóny, ktorú dnes odsúhlasil parlament.

V materiáli NBS upozorňuje, že v rámci Eurosystému neexistuje jednotná metodika ani jednotný hodnotiaci model efektívnosti a produktivity práce centrálnej banky. "Na základe analýzy možno konštatovať, že NBS zastrešuje najširší rozsah funkcií centrálnych bánk, vrátane integrovaného dohľadu nad celým finančným trhom, ako jediná centrálna banka v eurozóne, a to s primeraným počtom zamestnancov," konštatuje banka.

Centrálna banka na svoju prevádzku ročne vynakladá približne 70 miliónov eur, čo v absolútnych číslach predstavuje piatu najnižšiu hodnotu v eurozóne. "V priemerných prevádzkových nákladoch na zamestnanca je NBS druhá najnižšia nákladová národná centrálna banka v Eurosystéme," zdôrazňuje vo svojej správe. Kým totiž na Slovensku náklady na zamestnanca predstavujú 64.000 eur, priemer za celú eurozónu je 182.000 eur.

Počas prerokovávania analýzy vo finančnom výbore v novembri minulého roka ju kritizoval šéf výboru Jozef Kollár (SaS). Vtedy ju označil za nedostatočnú. Prirovnal ju k prácam z bratislavskej Ekonomickej univerzity (EU), ktorú sám vyštudoval. "Urobme konečne poriadnu štúdiu, toto za poriadnu štúdiu nepovažujem. Nemali by sme predkladať štúdie, ktoré sú možno na úrovni ročníkovej práce na Ekonomickej univerzite," uviedol.

Podľa Kollára NBS pochopila žiadosť o vypracovanie tejto štúdie, o ktorú požiadal finančný výbor začiatkom septembra minulého roka, ako útok na svoju nezávislosť. Viceguvernér NBS Viliam Ostrožlík sa kritike zo strany Kollára bránil. "Nepovažujeme to za útok na našu nezávislosť, ani dikcia textu o tom nesvedčí," zdôraznil. Centrálna banka sa podľa neho tak necíti touto úlohou dotknutá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Téma: Banky


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

Ekologické parky či hlukové mapy. Agrorezort schválil projekty zelenej infraštruktúry

Regióny môžu žiadať financie celkovo na desať oblastí.

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.