Prácu pre železničiarov odmenia

Prepúšťaným budú radiť a hľadať im prácu. Víťaz súťaže o tieto služby zinkasuje po päťsto eur za každého, komu nájde prácu na dlhšie.

Odkedy vláda schválila prepúšťanie na železniciach, pripravuje celonárodný projekt na ochranu prepúšťaných.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Budú sa prepustení železničiari učiť na úrade práce po anglicky? Podľa rezortu práce je to možné.

Na rokovanie vlády má minister práce Jozef Mihál predložiť projekt na ochranu hromadne prepúšťaných ľudí.

Pripravuje ho od marca, keď ho vláda sľúbila za tisícky rušených miest v rámci ozdravovania železníc.

Projekt sa nemá týkať len asi 5000 železničiarov, ktorí majú prísť o prácu v najbližších rokoch, ale všetkých ľudí, ktorí sú ohrození hromadným prepúšťaním. Má sa zamerať najmä na ľudí s nižším vzdelaním a vo vyššom veku.

Malé šance na úspech

Podpora

Čo sa má platiť

  • 8100 ľudí sa má týkať poradenstvo.

Cena: 5 eur za hodinu.

  • Personálne agentúry zmapujú kvalifikačné predpoklady 7000 ľudí.

Cena: 7 eur za hodinu.

  • 4320 ľudí sa bude cielene vzdelávať.

Cena: 9 eur za hodinu.

  • Za každého, kto sa zamestná aspoň na pol roka, je odmena 500 eur. Štát ráta, že takýchto ľudí bude 2430.
  • Celkové výdavky: 6,6 milióna eur.
Zdroj: rokovanie.sk

O prepúšťaných by sa mal s úradom práce postarať víťaz tendra, tým môže byť aj personálna agentúra. Budú im vysvetľovať Zákonník práce a ako funguje pracovný trh. Dvojročný projekt má stáť 6,6 milióna eur, 85 percent má preplatiť Brusel.

Fungovať má už od júna, zatiaľ sa nezačala ani súťaž o to, kto bude ľudí školiť. Určité poradenstvo sa však už ponúka, tvrdí Danica Lehocká, hovorkyňa Ústredia práce. Základné informácie si má vypočuť vyše 8 000 ľudí.

Podľa plánov Mihála si necelá tretina z nich cez personálnu agentúru nájde prácu, ktorú si udrží najmenej pol roka.

Prepúšťaní ľudia tvrdia, že poradenstvo môže pomôcť. „Bolo by dobre, keby niečo také bolo,“ povedala 54­ročná Mária z Košíc, ktorá pre železnice pracovala 28 rokov.

Podľa Ľubice Sedláčkovej z agentúry HR People sú však výsledky projektu otázne: „Väčšinou ľudia po päťdesiatke nie sú aktívni. Myslia si, že tých pár rokov rokov prežijú a pôjdu do dôchodku.“

Nemysliteľné je pre nich napríklad cestovať za prácou. Sedláčková vraví, že sa stretla s jediným starším človekom, ktorému sa po rokoch bez práce podarilo zamestnať.

Tento projekt je málo konkrétny a nerieši podporu mobility prepúšťaných, tvrdí Luboš Sirota zo spoločnosti Trenkwalder. „Podpora takto prepúšťaných ľudí, relatívne čerstvých na trhu práce, môže znevýhodniť pri hľadaní zamestnania dlhodobo nezamestnaných,“ vraví.

Kto dostane 500 eur?

Ministerstvo práce chce motivovať víťaza súťaže aj 500­-eurovou odmenou. Má ju dostať za každého človeka, ktorému nájde prácu a udrží si ju aspoň šesť mesiacov.

„Rozširovanie o nové dávky by malo byť podmienené analýzami ich efektivity. Predkladateľ návrhu by mal zdôvodniť, že pracovné miesto by bez neho zostalo neobsadené. To znie pri 13­-percentnej nezamestnanosti ako nepravdepodobné,“ vraví Radovan Ďurana z INESS.

Iní sa domnievajú, že 500­-eurovú odmenu by mali dostať zamestnanci. Pri dnešných dávkach v hmotnej núdzi totiž ľudia nebývajú dostatočne motivovaní, aby si prácu hľadali, povedal František Petroci z Odborového zväzu železničiarov.

Ak chce štát pomôcť, mal by uvoľniť Zákonník práce, tvrdia firmy. Podľa Martina Hoštáka z Republikovej únie zamestnávateľov by ich to viac motivovalo prijímať ľudí.

Projekt asi nájde ľuďom prácu len na pol roka

Zrejme to skončí tak, že sa časť ľudí zamestná len na šesť mesiacov v agentúrach dočasného zamestnávania, tvrdí LUBOŠ SIROTA z personálnej agentúry Trenkwalder.

Ako hodnotíte národný program podpory hromadne prepúšťaných? Dlho sa na ňom pracovalo.

"V zásade nejde o nič nové. Je to je zasa taký výkrik do tmy: Miňme peniaze. Vôbec sa tam nehovorí nič koncepčné o udržateľnosti takéhoto projektu. To vzdelávanie vôbec nie je orientované na praktický výcvik, aby ľudia získali nové reálne zručnosti - to znamená napríklad výcvik priamo vo fabrike. Veľmi tam chýba podpora mobility, ľudia majú byť vzdelávaní z miesta svojho pôsobenia, kde ale vôbec nemusí byť práca."

Nie je podpora jednej časti trhu diskriminačná oproti ostatným účastníkom na trhu práce?

"Ako by sa priepasť medzi tými, ktorí sú na trhu 24 mesiacov a dlhšie, pre ktorých sa nerobí nič, prehlbovala. Táto nová pracovná sila je ešte relatívne čerstvá a na ňu pôjde napríklad 500 eur. Je to nesystémové, pretože o to viac sa zhorší šanca dlhodobo nezamestnaných ľudí na trhu."

Zapojíte sa do tendra na poskytovanie školiacich či iných služieb?

"Nehovorím ani áno ani nie, záleží to od konkrétnej situácie. Teraz ako som ten projekt videl, tak sa mi príliš nepozdáva. Čakal som viac kreativity, väčšiu koncepčnosť a čakal som naozaj niečo, čo reálne bude znamenať, že sa tu nastolí nejaký systém dlhodobej práce s touto skupinou ľudí. Dnes mám pocit, že je to len jednorazový výkrik, aby sme zalepili možno naozaj iba železnice a to je celé."

Čo ste čakali?

"Myslel som si, že niekto príde s analýzou, že na Slovensku je priestor umiestniť napríklad 5000 ľudí do troch rokov , v ktorých konkrétnych sektoroch a regiónoch a tam by sa to bolo treba koncentrovať aj z hľadiska mobility. Je predsa nezmysel niekoho kdesi vzdelávať, keď tam v živote prácu nedostane a nebude pripravený za prácou odcestovať. Nezamestnaný už mohol byť v rámci tohto projektu zmobilnený, aby už absolvoval časť praktických výcvikov tam, kde by prácu mohol dostať. Toto je klasická vec o tom, ako si treba napísať životopis. Zistime na čo majú, dajme im nejaké vzdelanie, nevieme síce aké ale niečo im dajme a potom ten, kto ten projekt vyhrá nech ich nejako umiestni aspoň na pol roka."

Ak personálna agentúra nájde miesto bývalému železničiarovi a ten tam bude pracovať aspoň pol roka, dostane 500 eur. Je to správna motivácia?

"Budú to asi ľudia, ktorí budú prednostne umiestňovaní v projektoch na dočasné zamestnávanie, kde je životnosť človeka možno práve pol roka. Agentúry dočasného zamestnávania by o to mohli mať záujem, pretože by mohli v rámci toho čo dnes náborujú do projektov prednostne dávať týchto ľudí, ak by prešli základnými testami. Garancia, že to bude viac ako pol roka príliš veľká nie je."

Budú preferovať ľudí z národného programu pred ostatnými?

"Budú z nich mať 500 eur a ešte dostanú zaplatené od užívateľského zamestnávateľa. Ale je jasné, že musia spĺňať prísne požiadavky zamestnávateľov, musia mať pre nich prácu. Dalo by sa to robiť tak, že zamestnávateľovi poviete: Ak si ich tam necháte, budete platiť menšiu agentúrnu províziu. Do toho by ale asi nikto nešiel."

Čo hovoríte za ceny, ktoré chce na školenia vynaložiť štát? Niekde sa má účtovať 5 eur za hodinu, inde 7. Je to veľa alebo málo?

"Poskytnúť za to kvalitné služby bude dosť ťažké."

Daniela Krajanová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 949
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 610
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 266
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 748
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 293
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 116
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 707
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 3 164
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 982
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

SVET

Menila sex za politický vplyv. V mladej Ruske vidia agentku

Maria Butinová sa zblížila s republikánmi, aby mohla mať viac vplyvu.

ČESKÝ ZÁPISNÍK

Zbohom, Praha. Hľadá sa nová Krnáčová

Primátorka prichádzala s nádejou na zmenu. Odchádza ponížená.

Neprehliadnite tiež

Slováci kúpili viac nových áut, najväčší záujem bol o Škodu

V krajine sa vyrobí najviac áut v prepočte na obyvateľa na svete.

Trump kritizoval pokutu Európskej komisie pre Google

Komisia dala Googlu rekordnú pokutu 4,3 miliardy eur.

Google môže prísť o veľké peniaze. Ľudia v mobiloch dostanú na výber

Technologická firma dostala od Európskej komisie rekordnú pokutu. Zneužívala svoje postavenie.

Koľko stojí presťahovanie bytu. Pripravte si stovky eur

Nízke ceny sťahovania od 100 eur sú len lákadlom, na cenu sa nabalia rôzne príplatky.