Slovinsko a V4 majú spomedzi KSVE najrozvinutejšie malé a stredné podniky

Paríž/Ľubľana 9. júla (TASR) - Slovinsko a krajiny Visegrádskej skupiny (V4 - Poľsko, Česká republika, Slovensko a Maďarsko) sú najviac vpredu v oblasti ...

Paríž/Ľubľana 9. júla (TASR) - Slovinsko a krajiny Visegrádskej skupiny (V4 - Poľsko, Česká republika, Slovensko a Maďarsko) sú najviac vpredu v oblasti rozvoja malých a stredných podnikov (MSP) spomedzi všetkých krajín strednej a východnej Európy (KSVE), píše v dnešnom čísle denník Le Monde.

Keďže spočiatku bolo komplikované zozbierať údaje, na základe ktorých by bolo možné porovnávať rozdiely medzi jednotlivými KSVE, OSN vypracovala v roku 1999 index rozvoja MSP, spočívajúci na nasledujúcich parametroch: veľkosť súkromného vlastníctva, príspevok MSP na tvorbe hrubého domáceho produktu (HDP) a podiel zamestnancov pracujúcich v MSP z celkového počtu aktívneho obyvateľstva.

Denník si v článku všíma podiel Francúzska na priamych zahraničných investíciách v KSVE. Analytický materiál vychádza zo seminára, ktorý sa konal v dňoch 27. až 28. júna v slovinskej Ľubľane na tému úlohy MSP v procese rozširovania Európskej únie (EÚ). Seminár zorganizovali Francúzsky inštitút medzinárodných vzťahov (IFRI) spolu s Francúzsko-rakúskym strediskom pre priblíženie ekonomík v Európe.

Noviny konštatujú, že MSP sú v KSVE novou myšlienkou. Pred 12 rokmi sa MSP pokladali za triedneho nepriateľa. Odvtedy sa však úspechy či neúspechy MSP stali ukazovateľom, ktorý lepšie umožňuje merať stupeň ekonomickej integrácie každej z KSVE, ktoré sa usilujú dostať do EÚ.

Napríklad v Maďarsku 800 000 MSP zamestnáva 2,5 milióna ľudí a zabezpečuje tretinu exportu. V Slovinsku MSP a spoločnosti na meno, čo je miestna špecialita, v roku 2000 mali 250 000 zamestnancov, teda 35 % aktívneho obyvateľstva. MSP v Slovinsku v minulom roku zabezpečili 28 % čistých príjmov.

Francúzsko je so 6-% podielom na trhu na treťom mieste v 10 z 12 KSVE, uchádzajúcich sa o vstup do EÚ (Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko). Francúzsko ďaleko zaostáva za Nemeckom s 27,2 % podielom na trhu a Talianskom (9,2 %), ale je tesne pred Rakúskom so 4,7 % a Veľkou Britániou so 4-% podielom na trhu.

V oblasti priamych zahraničných investícií je Francúzsko na treťom mieste v kandidátskych krajinách, pričom ale na prvom mieste v Poľsku a Rumunsku, čo sú krajiny s najvyšším počtom obyvateľov spomedzi kandidátskych krajín. Francúzsko je v tejto oblasti na druhom mieste v Slovinsku.

Približne 10 veľkých francúzskych skupín predstavuje okolo 80 % celkových investícií v rôznych krajinách a MSP ako filiálky týchto veľkých skupín čiastočne profitovali z toho, že sa veľké skupiny usadili v KSVE. Neplatí to však o väčšine MSP, čo sa usadili v KSVE, podotýka denník.

Francúzske MSP prakticky absentujú v pobaltských krajinách, Bulharsku a Slovinsku.

Francúzske MSP z pohľadu rezortov sú vyváženým spôsobom rozložené medzi priemysel, služby a obchod. Podľa prieskumu francúzskeho Úradu vonkajších ekonomických vzťahov je budúcnosť trhov v regióne sľubná (52 %) alebo veľmi sľubná (38 %), informoval denník Le Monde.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 673
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 517
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 006
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 446
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 578
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 574
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 467
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 452
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

KOMENTÁRE

Ako neprekročiť novinársky rubikon

Tradičných vydavateľov nahrádzajú oligarchovia.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.