Štát chce malé letiská bezplatne previesť na kraje a mestá

Štát chce svoje väčšinové podiely v malých letiskách v Poprade, Žiline a na Sliači bezodplatne previesť opäť na samosprávne kraje a mestá, ktoré boli, alebo sú ich akcionármi.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako väčšinový akcionár zastupujúci štát navrhuje, aby samosprávy tieto tri letiská prevzali do konca roka 2013.

Na letisku v Piešťanoch má štát celú svoju menšinovú účasť na základe rozhodnutia vlády zo septembra 2009 previesť na Trnavský samosprávny kraj a mesto Piešťany do konca roka 2011. Počíta s tým návrh zámerov fungovania malých letísk, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predkladá na najbližšie rokovanie

Podmienkou vo všetkých prípadoch je, aby noví vlastníci zachovali funkčnosť letísk minimálne počas 10 rokov. "Príprava na odovzdanie malých letísk regiónom začne už v roku 2011," tvrdí ministerstvo dopravy. Ako náhradný spôsob ďalšieho fungovania letísk, ak by samosprávy o ne nemali záujem, je ich dlhodobé prenajatie súkromným subjektom alebo predaj vlastníckeho podielu štátu.

Regióny nemajú do roku 2016 podľa poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) šancu financovať malé letiská. Exminister dopravy kritizoval návrh zámerov fungovania malých letísk s tým, že návrh riešenia zjednodušuje celú problematiku do ich odovzdania samosprávnym krajom.

"Materiál nedáva jasnú polohu budúcnosti malých letísk. Keď bude v jeho jednotlivých častiach takto nekompetentne realizovaný v praxi, môže viesť až k zániku malých letísk, čo by znamenalo ďalšiu nenahraditeľnú stratu v doprave Slovenska," uviedol Vážny. Varianty budúceho fungovania malých letísk v návrhu zámerov sú podľa neho teoretické a bez reálneho výstupu.

Rezort dopravy dostal k zámeru fungovania malých letísk desať pripomienok, z toho sedem zásadných. Akceptoval sedem, vrátane piatich zásadných pripomienok. Žilinský samosprávny kraj žiadal vypracovať analýzu prevádzkových a investičných nákladov letísk, ich zmlúv a výkonov s perspektívou do konca roku 2013. Jej súčasťou by mal byť tiež výhľad na ďalších minimálne 10 rokov a plán investícií do konca roku 2013. Ministerstvo pôvodne pripomienku odmietlo, kraj na nej trval aj po rozporovom konaní a napokon si vypracovanie analýzy vymohol.

Rezort financií mal päť zásadných pripomienok, z toho štyri sa týkali doložky vybraných vplyvov a tie predkladateľ akceptoval. Neprešla však zásadná výhrada k počtu letísk. Ministerstvo financií uviedlo, že treba jasne určiť, ktoré letiská sú potrebné, lebo z rozpočtu nebude možné financovať ich prevádzku ani obrovské investície.

Nepotrebné a stratové letiská preto navrhuje predať a z výnosov financovať rekonštrukciu prioritných letísk. O konečnom riešení budú oba rezorty ešte rokovať v rámci návrhu štátneho rozpočtu na príslušné roky.

V spoločnosti Letisko Poprad - Tatry, a.s. rezort dopravy vlastní 97,61 % akcií, mesto Poprad 1,67 % a mesto Vysoké Tatry 0,72 % akcií. Celková hodnota majetku letiska ku koncu roka 2009 bola 23,989 mil. eur. V Letiskovej spoločnosti Žilina, a.s. patrí ministerstvu dopravy 99,53 % akcií a Žilinskému samosprávnemu kraju 0,47 % akcií, majetok spoločnosti má hodnotu 8,86 mil. eur.

Letisko Sliač, a.s. je v 100-percentnom vlastníctve ministerstva dopravy, hodnota jeho majetku dosahuje 1,81 mil. eur. V spoločnosti Letisko Piešťany, a.s. má rezort dopravy majetkovú účasť 22,14 %, Trnavský samosprávny kraj vlastní 56,37 % a mesto Piešťany 21,49 % akcií. Majetok letiska dosahuje hodnotu 24,185 mil. eur. Hodnota majetku letiskových spoločností ku koncu minulého roka bude aktualizovaná po predložení nových údajov z ich účtovných závierok za rok 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 694
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 969
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 119
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 849
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 694
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 489
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 087
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 060
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 854
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje, Severná Kórea sa vracia k dávnemu spojencovi.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.