Štát chce malé letiská bezplatne previesť na kraje a mestá

Štát chce svoje väčšinové podiely v malých letiskách v Poprade, Žiline a na Sliači bezodplatne previesť opäť na samosprávne kraje a mestá, ktoré boli, alebo sú ich akcionármi.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako väčšinový akcionár zastupujúci štát navrhuje, aby samosprávy tieto tri letiská prevzali do konca roka 2013.

Na letisku v Piešťanoch má štát celú svoju menšinovú účasť na základe rozhodnutia vlády zo septembra 2009 previesť na Trnavský samosprávny kraj a mesto Piešťany do konca roka 2011. Počíta s tým návrh zámerov fungovania malých letísk, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predkladá na najbližšie rokovanie

Podmienkou vo všetkých prípadoch je, aby noví vlastníci zachovali funkčnosť letísk minimálne počas 10 rokov. "Príprava na odovzdanie malých letísk regiónom začne už v roku 2011," tvrdí ministerstvo dopravy. Ako náhradný spôsob ďalšieho fungovania letísk, ak by samosprávy o ne nemali záujem, je ich dlhodobé prenajatie súkromným subjektom alebo predaj vlastníckeho podielu štátu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Regióny nemajú do roku 2016 podľa poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) šancu financovať malé letiská. Exminister dopravy kritizoval návrh zámerov fungovania malých letísk s tým, že návrh riešenia zjednodušuje celú problematiku do ich odovzdania samosprávnym krajom.

"Materiál nedáva jasnú polohu budúcnosti malých letísk. Keď bude v jeho jednotlivých častiach takto nekompetentne realizovaný v praxi, môže viesť až k zániku malých letísk, čo by znamenalo ďalšiu nenahraditeľnú stratu v doprave Slovenska," uviedol Vážny. Varianty budúceho fungovania malých letísk v návrhu zámerov sú podľa neho teoretické a bez reálneho výstupu.

Rezort dopravy dostal k zámeru fungovania malých letísk desať pripomienok, z toho sedem zásadných. Akceptoval sedem, vrátane piatich zásadných pripomienok. Žilinský samosprávny kraj žiadal vypracovať analýzu prevádzkových a investičných nákladov letísk, ich zmlúv a výkonov s perspektívou do konca roku 2013. Jej súčasťou by mal byť tiež výhľad na ďalších minimálne 10 rokov a plán investícií do konca roku 2013. Ministerstvo pôvodne pripomienku odmietlo, kraj na nej trval aj po rozporovom konaní a napokon si vypracovanie analýzy vymohol.

Rezort financií mal päť zásadných pripomienok, z toho štyri sa týkali doložky vybraných vplyvov a tie predkladateľ akceptoval. Neprešla však zásadná výhrada k počtu letísk. Ministerstvo financií uviedlo, že treba jasne určiť, ktoré letiská sú potrebné, lebo z rozpočtu nebude možné financovať ich prevádzku ani obrovské investície.

Nepotrebné a stratové letiská preto navrhuje predať a z výnosov financovať rekonštrukciu prioritných letísk. O konečnom riešení budú oba rezorty ešte rokovať v rámci návrhu štátneho rozpočtu na príslušné roky.

V spoločnosti Letisko Poprad - Tatry, a.s. rezort dopravy vlastní 97,61 % akcií, mesto Poprad 1,67 % a mesto Vysoké Tatry 0,72 % akcií. Celková hodnota majetku letiska ku koncu roka 2009 bola 23,989 mil. eur. V Letiskovej spoločnosti Žilina, a.s. patrí ministerstvu dopravy 99,53 % akcií a Žilinskému samosprávnemu kraju 0,47 % akcií, majetok spoločnosti má hodnotu 8,86 mil. eur.

Letisko Sliač, a.s. je v 100-percentnom vlastníctve ministerstva dopravy, hodnota jeho majetku dosahuje 1,81 mil. eur. V spoločnosti Letisko Piešťany, a.s. má rezort dopravy majetkovú účasť 22,14 %, Trnavský samosprávny kraj vlastní 56,37 % a mesto Piešťany 21,49 % akcií. Majetok letiska dosahuje hodnotu 24,185 mil. eur. Hodnota majetku letiskových spoločností ku koncu minulého roka bude aktualizovaná po predložení nových údajov z ich účtovných závierok za rok 2010.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 181
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 390
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 350
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 566
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 667
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 429
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 935
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 511
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 849
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 673

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.