SME
Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky
MÉDIÁ

Leto už slovenské hity nerobí

Leto už muziku v rádiách mení len minimálne. O tom, čo denne vysielajú najpočúvanejšie stanice, rozhoduje prieskum.

Aj hudba z rádií je už globalizovaná. Na slovenskej pláži hučí z reproduktorov to isté, ako hocikde v západom svete. Výnimiek je len pár.Aj hudba z rádií je už globalizovaná. Na slovenskej pláži hučí z reproduktorov to isté, ako hocikde v západom svete. Výnimiek je len pár. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Viete, kto je LMFAO, alebo Swedish House Mafia? Ide o dvoch z najhranejších hudobných interpretov v komerčných rádiách. Nielen u nás.

Niekoľkokrát denne ich hrajú rádiá Expres, Europa 2 či Fun Radio.

Chýbajú vám slovenské hity? Výber SME nájdete tu.

Medzi najvysielanejšími pesničkami je minimum slovenských. Nezmenia to ani prázdniny. Letné a špeciálne slovenské letné hity vlastne zmizli. Rádiá v lete program ani hudbu nemenia.

„Playlist zostáva konzistentný počas celého roku, bez ohľadu na ročné obdobie či na sezónu,“ povedal Ivan Antala, programový riaditeľ rádia Expres.

Momentálne hrajú Adele, Snoop Doga či Alexandru Stan a budú aj cez leto. Najpočúvanejšie rádio v top päťke nič domáce nemá, podobne aj konkurencia.

„Slovenská hudba našej cieľovej skupine už dlhšie nechutí,“ hovorí Juraj Volentics z Europy 2, piateho najpočúvanejšieho rádia. Vysielajú tiež Adele či Black Eyed Peas.

Momentálne najpopulárnejšou slovenskou piesňou je podľa prieskumov Expresu Veľa lásky od IMT Smile. Počas leta ju plánuje veľa hrať aj rádio Jemné melódie, ďalšie top piesne sú zahraničné.

Najviac slovenských interpretov majú v lete v pláne vysielať verejnoprávne Rádio FM a cirkevné rádio Lumen. Žánrovo sú obe výrazne odlišné od komerčných lídrov.

Veľa domácej hudby vysiela aj trhová dvojka, Rádio Slovensko. Sezónne muziku tiež nemení a napríklad Rihannu vysiela podobne ako Expres či Europa 2. Má však výrazne viac hovoreného slova.

Pesničky určí prieskum

Expres zostavuje playlist, teda zoznam piesní do vysielania, vždy deň vopred.

„Vzniká na základe parametrov, ktoré zadáva hudobný dramaturg, a testovania na cieľovej skupine,“ hovorí Antala. Výber je porovnateľný so zahraničnými rádiami.

V Europe 2 bude cez prázdniny viac tanečnej hudby. „Vychádzame z hudobných testov a potom už záleží len na dramaturgovi,“ povedal Volentics.

„Playlist tvorí hudobný dramaturg s konzultantmi z Anglicka a zo Švédska. Inšpirujú nás aj rádiá rovnakého formátu v zahraničí,“ povedala Andrea Urbanovská, programová riaditeľka Jemných melódií. Ich formát Soft AC znamená väčšinou slaďáky.

„Slovenským rádiám sa neoplatí skúšať veci, ktoré vymyslí nejaký lokálny programový riaditeľ. Je výhodnejšie siahnuť po zahraničných koncepciách,“ povedal Július Švoňavský z webu radia.sk.

Rádiá si platia drahé telefonické či skupinové prieskumy trhu. Zvyčajne raz do roka.

„Hrajú presne to, čo chce trh.“ Preto sa aj podobajú. Najhranejšou letnou pesničkou histórie sa stal vlaňajší hit Katy Perry California Gurls. Hrali ju rádiá po celom svete.

Iná hudba, iná počúvanosť

„Náš playlist nie je výsledkom testingu, ale intuície a know­how hudobného dramaturga aj poradných hlasov autorov večerných špeciálov,“ povedal hovorca RTVS Richard Šümeghy o Rádiu FM.

Hrá aj veľa našich interpretov ako Noisecut a The Uniques, každý týždeň 10 až 25 noviniek. Počúva ich okolo 2,2 percenta ľudí, Expres 20.

V Lumene rozhoduje aj „zameranie jednotlivých období liturgického roku,“ hovorí jeho programová riaditeľka Zuzana Szakácsová.

Novinky idú na internet

Producent MARIÁN KACHÚT spolupracoval s Mishou, Tinou či so Zuzanou Smatanovou.

Prečo medzi najhranejšími pesničkami v rádiách nie sú domáce?
„Rádiá majú nejaký odhad či prieskum, čo sa páči ľuďom, a to hrajú. Neviem, ako prieskumy fungujú, ale sú to súkromné firmy, majú na to právo.“

Znamená to, že poslucháči nechcú domácich interpretov?
„Nedovolil by som si to tvrdiť, stačí sa ísť pozrieť na letné festivaly, kde sa veľké množstvo ľudí baví na slovenských kapelách.“

Často sú to staršie kapely a pesničky. Nie sú novinky?
„Možno to súvisí práve s tým, že hity robia rádiá. Keď nejaké spraví nový domáci hit, tak o ňom ľudia vedia. Keď sa niekto tri roky nedostane do rádia, jeho hity sú staršie. Medzičasom má nové pesničky, ale tie komunikuje inak. Cez malé festivaly, internet. Rádiá už nemajú taký význam.“

Novinku od Horkýže Slíže o lehátku rádiá nehrajú. Na You Tube má jeden milión pozretí. Nie je škoda, že ju pre vulgarizmus nikto nehrá?
„Netuším, nevlastním rádio. Ak by som ho vlastnil, možno by som sa správal rovnako. Hrajú to, čo chce väčšina.“

Ako sa potom stane hit z piesne Horehronie od neznámej Kristíny?
„Asi je to o sledovanej vzorke. Robia to podľa kľúča, ktorý nepoznám.“

Ako teda urobiť hit?
„Mám pocit, že v rádiách prevláda tanečná hudba, takže by to asi malo byť tanečné. A potom asi veselé, aj text by mal byť ľahší. To je asi všetko, už sa len treba trafiť do vkusu väčšiny.“

Michal Trško
Vlastné správy z našich rádií miznú už roky

Poslucháči si dlhodobo viac ako spravodajstvo žiadajú muziku.

BRATISLAVA. V televíziách správ pribúda, v rádiách je ich stále menej.

Už len minimálne spravodajstvo vysielajú Fun rádio a Europa 2, výraznú časť vlastných reportérov prepúšťa Expres.

Majiteľov k tomu tlačia aj poslucháči. „Z prieskumov vyplýva, že ľudia chcú počuť viac muziky ako hovoreného slova,“ povedal Július Švoňavský z webu radia.sk. Ak napríklad počas leta ohlásia viac hudby, ľudia sa tešia.

V skutočnosti tak rádiá šetria na moderátoroch a reportéroch. „Vo svete je možné vidieť úspešné formáty vysielania rádií aj televízií bez spravodajstva, prípadne je zúžené len na špecifickú oblasť, napríklad na hudobný svet,“ povedal Peter Kunder, mediálny analytik Aliancie Fair-play.

Verejnoprávny Slovenský rozhlas tak zostane v budúcnosti zrejme jediným slovenským rádiom s vlastným širokým reportérskym tímom.

„Podiel spravodajstva vo vysielaní Rádia Slovensko výrazne neovplyvní ani letná štruktúra,“ povedal Richard Šümeghy, hovorca RTVS. Redaktori pripravujú niekoľko hodín spravodajstva denne.

Napriek prepúšťaniu so spravodajstvom nekončí ani Expres. „Zostávame jediným komerčným rádiom, ktoré má vlastných reportérov,“ povedala šéfka Expresu Eva Babitzová. V minulosti ich malo takmer každé rádio.

„V našom rádiu má spravodajstvo svoje pevné miesto. Spravodajské bloky sú každú hodinu, v rannom vysielaní ešte doplnené,“ povedal Peter Hurajt z rádia Viva. Ich reportér sa však medzi novinármi objavuje stále menej.

Hovorené slovo nechcú rušiť v cirkevnom rádiu Lumen. „Vo vysielaní patrí spravodajským žánrom vyše deväť percent z vysielacieho času, publicistike takmer 12,“ povedala Zuzana Szakácsová, programová riaditeľka rádia.

Časť tém je cirkevných. „Spravodajstvo by sme chceli skôr rozšíriť, najmä o dianie v regiónoch.“

(trš, md)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Zázračná škola so zelenou strechou
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  4. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  5. Zázračná škola so zelenou strechou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  9. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  10. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 552
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 655
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 692
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 458
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 797
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 260
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 327
  8. Po Slovensku na motorke 5 875
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 252
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 496
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Paluda odpovedá na otázky novinárov po pojednávaní v kauze Kuciak na Najvyššom súde.

Čelil Harabinovi, zlákala ho SaS. Neskôr to ľutoval.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Stretnutie lídrov sa konalo v Ženeve.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


4 h
Ilustračná fotografia.

Pôvodné dohody boli v rozpore s legislatívou.


TASR 5 h
Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík.

Potom bude predložený do Rady ministrov financií (ECOFIN) a do polovice júla by mal byť schválený.


SITA 5 h
Grécky premiér Kyriakos Mitsotakis.

Plán počíta so 175 kriticky dôležitými investíciami v štyroch oblastiach.


SITA 7 h