Festival Cannes Lions 2011 sa v sobotu skončil. Vlastne ho od tohto roku premenovali, už nie reklamný festival, ale festival kreativity a ja mám naliehavý pocit, že slová ako kreativita, perspektíva a koncept nechcem počuť prinajmenšom týždeň. Každopádne sa skončil a bol po všetkých stránkach lepší, väčší a úspešnejší. Bez toho by to nebolo ono.
Ocenenie za film si odniesli Holanďania a Nike, Zlatú palmu Američania. Premiérovo sa presadili Japonci, Číňania a Rumuni. Budúcnosť patrí Brazílcom, aspoň oni tak vravia. Nenamietam, brazílsky futbal mám napríklad oveľa radšej ako japonský.
Posledná prednáška bola o reklamách pre opice, sála naplnená sotva z jednej desatiny a miestami bolo počuť hluk odnášaných mraziacich boxov. Malo to komornú atmosféru. Všetko sa to končilo. Slováci vyšli naprázdno a Češi len o trochu menej.
Popritom zomrel Peter Falk a to je oveľa väčšia škoda ako to, že sa festival skončil. Môžete namietať proti detektívkam ako proti žánru, aj konrkétne proti seriálu, v ktorom bol vrah vždy prezradený už na začiatku, ale nezmeníte to, že celé jedno leto som svoj deň začínal práve ním. Práca musela počkať.
Aj toto si pamätám:
Moja priateľka vstúpi do izby na internáte, kde ja práve pohodlne ležiac sledujem pána v pokrčenom baloniaku a s cigarou, a naliehavo vyžaduje, aby som sa už konečne pohol, lebo vonku je predsa tak krásne. Ešte nie, ešte neskončil Columbo, hovorím jej, na čo sa ona odúva a odutá ostáva hádam aj do poludnia.
Ako vidíte, boli doby, kedy inšpektor Columbo stál v mojom rebríćku priorít pomerne vysoko. Čiastočne to možno vysvetľuje, prečo je tá priateľka už bývalá.
Zábudlivý muž na starom aute je teda mŕtvy a milosrdnosť naśej pamäte spočíva v tom, že si ho budeme pamätať práve takto a nie tak, ako sme ho občas vídali v posledných rokoch.
Columbo pred Festivalovým Palácom v Cannes svoju hviezdu nemá, ale bude hviezdou v spomienkach mnohých vrátane mňa a táto veta je patetická úplne dobrovoľne.
A málem bych zapoměl:
Na pohrebe možno konečne uvidíme aj jeho manželku.
Cestu a pobyt autora na reklamnom festivale v Cannes zabezpečuje agentúra JANDL, kde pracuje ako copywriter.