AKTUALIZOVANÉ 19:58

Cestovanie vlakom historicky zdražie

Zdraženie na železnici majú kompenzovať zľavy – napríklad pri nákupe lístkov cez internet.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Tomáš Benedikovič)

Agentúrny servis sme o 18:50 nahradili autorským článkom.

Zdraženie na železnici majú kompenzovať zľavy – napríklad pri nákupe lístkov cez internet.

BRATISLAVA. Na železniciach bude platiť niečo ako sekundová tarifikácia. Platiť sa totiž bude za každý jeden kilometer, ktorý vlakom prejdete. Dnes je sadzba na niekoľkokilometrové úseky.

Po siedmich rokoch však spoločne s tým prichádza aj ďalšia zmena – zdražovanie cestovného v priemere o 9,96 percenta.

„Za sedem rokov ceny elektriny vzrástli o 31 percent a nafty o 77,4 percenta. Za sedem rokov inflácia dosiahla v súčte 27,4 percenta, zatiaľ čo navrhované zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako 2,5­krát nižšie,“ povedal šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Percentuálne najviac zdražejú linky na krátke vzdialenosti a najmenej diaľkové spoje. Zmeny v cenách si všimnú aj žiaci či dôchodcovia. Dvíhať sa budú aj batožinové a miestenkové poplatky. To všetko sa dá čakať buď od augusta alebo septembra.

Zľavy verným

Železničný prepravca tvrdí, že chce vyššie cestovné kompenzovať zľavami. Napríklad každý, kto cestuje vlakom menej než 60 kilometrov, dostane automaticky zľavu 15 percent a do konca roka na to ani nemusí mať zľavovú kartičku.

Koľko to vyjde
  • 10-­kilometrová trasa zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta vyjde dnes vlakom 40 centov, po novom 75 centov.
  • 46 kilometrov medzi Bratislavou a Trnavou stojí dnes 2,18 a po novom 2,55 eura.
  • 233-­kilometrová cesta zo Zvolena do Košíc zdražie o 10 centov na 10,58 eura.

Tá ho potom vyjde na 5 eur. Ak si kúpi lístok cez internet, ušetrí ďalších 5 percent. Tie zľavové karty, ktoré fungujú už dnes, síce mierne zdražejú, ale poskytnú vyššie zľavy.

Železnice však zdražovaním môžu pomôcť svojmu konkurentovi – autobusovým prepravcom. Ministerstvo dopravy má pritom opačné plány, a to prilákať čo najviac ľudí z autobusov do vlakov.

Autobusoví konkurenti tvrdia, že si počkajú, čo zdraženie s trhom urobí a podľa toho sa zariadia. Viacerí z nich však len nedávno zdražovali, alebo sa chystajú v najbližších dňoch ako napríklad v Trenčianskom samosprávnom kraji.

Vlaky bývali historicky lacnejšie na krátke vzdialenosti. Na diaľkových linkách je veľa konkurentov, ktorí sa cenou od seba odlišujú. Do 100 kilometrov by mohla byť železnica lacnejšia asi o 10 percent, dnes je to vyše 12 percent, hovorí Kravec.

Stratia percento

Župy zatiaľ nevedia odhadnúť, či pre autobusy zdražovanie na železnici bude znamenať prílev klientov alebo či budú zdražovanie nasledovať.

„Počkáme si na reálny vývoj situácie a uvidíme, či to ovplyvní prímestskú autobusovú dopravu,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja.

V tomto období už niektoré župy zdražujú a to pre zdražovanie pohonných látok, tvrdí George Trabelssie zo Zväzu autobusovej dopravy.

Na ohlas trhu budú čakať aj diaľkoví prepravcovia. „Pokiaľ by dopyt bol väčší, sme pripravení reagovať posilnením spojov,“ povedala Elena Belicová z Eurobusu. Podľa jej slov nie je pravdepodobné, že by dopravcovia nasledovali rastom cien železnice.

Tie predpokladajú, že zmena ich pripraví o percento klientov. Opozícia prognózuje päťpercentné straty. „Škody spôsobené odlevom cestujúcich z vlakov budú markantné,“ hovorí exminister dopravy Ľubomír Vážny.

Železnice naopak hovoria o šetrení, zmeny majú do konca tohto roka firme priniesť milión eur. Tento rok však zostane v zhruba 9 miliónovej strate. Pritom štát jej pomôže dotáciou asi 205 miliónov eur.

Ako stúpne cestovné:

  • 1. – 5. km - 0,50 eura
  • 6. – 101. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,05 eura / km
  • 102. – 510. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,04 eura / km
  • každý 10. km od 301. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,02 eura / km
  • od 511. km vyššie - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,02 eura / km

Koľko stála elektirna a nafta pred 7 rokmi:

2004

2011

SKK

EUR

EUR

% nárast

1 KWh

3,41

0,113

0,148

30,97 %

1 l nafta

18,69

0,620

1,1

77,42 %

.

.

.

.

.

Nový cenový model železníc si zaslúži pochvalu, myslí si Ivan Štulajter.

Ak je faktom, že ceny lístkov boli v osobnej preprave sedem rokov zmrazené, tak za správu o zdražení cestovného sa dajú zavesiť iba tri otázniky. V zmysle: prečo až teraz, píše Peter Schutz.

Cenová politika ZSSK od 1 9 2011 1

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky, Zmeny na železniciach

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.