Železnice prestanú dotovať cestovné v IC vlakoch

Zdražovanie cestovného možno očakávať aj vo vlakoch InterCity. Pri zvyšku spojov by mali ceny vzrásť takmer o desať percent.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Ak budete od decembra cestovať vlakom InterCity z Bratislavy do Košíc, už sa nebudete viezť v štátom dotovanom vlaku.

„Ideme do vyňatia IC vlakov zo zmluvy. Už je to viac-menej isté,“ povedal hovorca osobného železničného prepravcu (ZSSK) Alexander Buzinkay.

Vlaky InterCity sa tak po novom budú musieť uživiť samy. Dokopy ich premáva šesť párov pravidelne a jeden nepravidelne.

„Sú IC vlaky, ktoré sú na 90 percent vyťažené. Priemer využitia je 70 percent, takže ešte 30 percent musíme nájsť, aby sme sa dostali na nulu na nákladoch,“ hovorí Buzinkay.

Ušetrilo sa menej

Pákou na získanie potrebných peňazí môže byť zvyšovanie cestovného či prilákanie viac ľudí do vlakov cez skvalitňovanie služieb. Zdraženie má prísť koncom leta aj v ďalších vlakoch.

Kde cestuje najviac ľudí
  • Žilina – Rajec: 67,63 %
  • Margecany – Nálepkovo: 62,26 %
  • Čadca – Makov: 59,84 %
  • Kúty – Skalica: 53,10 %
  • Pezinok – Bratislava: 52,13 %
  • Michaľany – Košice: 49,59 %
  • Utekáč – Lučenec: 49,17 %
  • Lužianky – Leopoldov: 48,98 %.
Zdroj: VÚD

Detaily priemerného maximálneho rastu cien o niečo pod 10 percent chcú železnice skonkretizovať tento týždeň.

„Budeme musieť ešte modifikovať, aby IC vlaky boli viac vyťažené – napríklad skrátiť čas jazdy a zvýšiť počet spojov,“ hovorí Buzinkay.

Železnice chcú týmto krokom splniť svoj záväzok voči štátu. Zaviazali sa totiž, že vyškrtajú vyše dva milióny vlakokilometrov.

Cez redukciu a rušenie spojov či tratí sa však podarilo ušetriť len zhruba milión vlakokilometrov. Každý je dotovaný v sume zhruba 6,7 eura .

Čo sa stane, ak sa IC vlaky samy neuživia, zatiaľ nevedno.

Analytici však hovoria o dobrom nápade. „Dotácie nie sú dobré plošne, ale ak majú byť, tak cez zľavy pre vybrané skupiny obyvateľstva,“ hovorí analytik INEKO Peter Goliaš. Ceny majú byť podľa jeho slov nastavené trhovo.

Výhrady nemá ani šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Jeho ústav zároveň pripravuje podklad pre ďalšie zmeny na železnici.

Analýza ústavu má totiž odhaliť, kde zbytočne jazdí vlak či autobus a ani jeden z nich nie je vyťažený. Na dotácie tak zbytočne odchádzajú peniaze daňových poplatníkov.

Tretinová vyťaženosť

Vlaky sú celoslovensky vyťažené na 32,6 percenta, zatiaľ čo autobusy asi na 60 percent, také sú predbežné výsledky analýzy Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

V prípade autobusov však ide iba o údaje za Žilinský samosprávny kraj, keďže ďalšie župy kompletné dáta neposkytli. Ostatné kraje sa tak v štúdii budú riešiť modelovo. Akú vyťaženosť železničných tratí bude ministerstvo dopravy považovať za adekvátnu, zatiaľ neprezradilo.

„Hranica vyťaženosti sa bude posudzovať podľa jednotlivých tratí s cieľom ponechať spoje s lepším využitím, lepšou efektívnosťou a s ohľadom na životné prostredie,“ povedal hovorca Martin Krajčovič.

Výskumný ústav vypočítal, že optimálne je vyťažiť vlaky aspoň na 40 percent. Ak je vlak pod touto úrovňou, neznamená to ešte, že by sa mal rušiť. Dôležité je aj to, či je v kraji veľa cestujúcich, ktorí sa namiesto vlakom vozia autobusom.

„Tam, kde je dosť cestujúcich, možno aj na úkor autobusovej dopravy nastaviť taktovú železničnú dopravu,“ myslí si Palčák. Železnica má podľa neho väčšiu perspektívu – je šetrnejšia k životnému prostrediu a do budúcnosti možno očakávať na cestách čoraz viac áut.

Župy sú mimo dosahu

Ministerstvo dopravy zasa hovorí o tom, že autobusy by mali vytvárať efektívne spojenie nadväzujúce na vlakovú dopravu.

Na to, aby štát presadil prípadné zmeny v SAD, nemá dostatočný dosah na župy, ktoré si autobusy objednávajú. Župy naznačujú, že nemajú veľký záujem rušiť autobusové spoje.

„Banskobystrický samosprávny kraj má v súčasnosti záujem udržať čo najširší rozsah prímestskej autobusovej dopravy v regióne. Ku každému súbehovému spoju je potrebné pristupovať individuálne,“ povedal hovorca župy Peter Hajnala.

Čaká sa preto aj na zákon o verejnej doprave, ktorý určí, ako sa majú autobusy a vlaky vzájomne prispôsobiť a ktorá doprava má byť prioritná.

Ďalšie zmeny v grafikonoch tak zrejme nie sú aktualitou pre tento rok. Krajčovič z ministerstva dopravy hovorí o roku 2012.

Autobusoví dopravcovia zasa upozorňujú, že štát by sa mal vplyvu na regionálnu železnicu vzdať. „Nech štát posunie regionálne trate na región, ale aj s peniazmi.

Župa bude mať peniaze – rovnaké ako dával štát – a ona bude mať logicky záujem ušetriť peniaze,“ hovorí prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Železnice riešia ešte detaily

Decembrový grafikon železníc ešte nie je ešte celkom dopracovaný. Niektoré obce a mestá dostali návrhy na niekoľko zmien.

„Teraz nám navrhujú redukciu na trati Turzovka Čadca,“ hovorí starosta Vysokej nad Kysucou Anton Varecha.

Podobne aktuálne návrhy z dielne železníc riešia v Hornej Štubni. Tamojší starosta Ondrej Piški nechodieva vlakom, a tak nechal návrhy zmien na pripomienkovanie zavesené na obecnom webe. Zatiaľ žiadne pripomienky neboli, tvrdí.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Alexandra Buzinkaya ide o posledné zmeny a v súhrne za celé Slovensko nemajú uberať vlakokilometre.

„Už žiadnu redukciu nebudeme robiť. Ide len o to, že sa majú premiestniť nejaké polohy vlakov, ale rozsah kilometrov zostane zachovaný,“ povedal hovorca Buzinkay.

Využité a nevyužité trate

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 837
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 608
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 271
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 829
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 853
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 226
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 420
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 385
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 043
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 803

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Fico chce nižšie dane na plienky či jedlo pre bábätká

V novom sociálnom balíčku sa chce koalícia zamerať na rodiny, penzistov a zamestnancov štátu.

Uber zrejme dostane pravidlá, Érsek chystá zmeny pre taxikárov

Európsky súdny dvor koncom minulého roka rozhodol, že kontroverzná taxislužba je dopravnou spoločnosťou a musí sa podriadiť pravidlám.

Slovenskí oligarchovia chceli pomôcť, cesta nakoniec končí v poli

Nedokončený nadjazd na kraji Bratislavy neplánujú dostavať.

Štátne penzie sa budú scvrkávať. V pomere k mzde

Cez doplnkové sporenie na dôchodok si Slovák na penzii prilepší o desiatky až stovky eur mesačne.

Z 32 nových motorových vlakov je 17 nefunkčných, štát poprel výrobné chyby

Na problém upozornili poslanci OĽaNO s tým, že v pozadí môžu byť dobré vzťahy Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica.