Železnice prestanú dotovať cestovné v IC vlakoch

Zdražovanie cestovného možno očakávať aj vo vlakoch InterCity. Pri zvyšku spojov by mali ceny vzrásť takmer o desať percent.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Ak budete od decembra cestovať vlakom InterCity z Bratislavy do Košíc, už sa nebudete viezť v štátom dotovanom vlaku.

„Ideme do vyňatia IC vlakov zo zmluvy. Už je to viac-menej isté,“ povedal hovorca osobného železničného prepravcu (ZSSK) Alexander Buzinkay.

Vlaky InterCity sa tak po novom budú musieť uživiť samy. Dokopy ich premáva šesť párov pravidelne a jeden nepravidelne.

„Sú IC vlaky, ktoré sú na 90 percent vyťažené. Priemer využitia je 70 percent, takže ešte 30 percent musíme nájsť, aby sme sa dostali na nulu na nákladoch,“ hovorí Buzinkay.

Ušetrilo sa menej

Pákou na získanie potrebných peňazí môže byť zvyšovanie cestovného či prilákanie viac ľudí do vlakov cez skvalitňovanie služieb. Zdraženie má prísť koncom leta aj v ďalších vlakoch.

Kde cestuje najviac ľudí
  • Žilina – Rajec: 67,63 %
  • Margecany – Nálepkovo: 62,26 %
  • Čadca – Makov: 59,84 %
  • Kúty – Skalica: 53,10 %
  • Pezinok – Bratislava: 52,13 %
  • Michaľany – Košice: 49,59 %
  • Utekáč – Lučenec: 49,17 %
  • Lužianky – Leopoldov: 48,98 %.
Zdroj: VÚD

Detaily priemerného maximálneho rastu cien o niečo pod 10 percent chcú železnice skonkretizovať tento týždeň.

„Budeme musieť ešte modifikovať, aby IC vlaky boli viac vyťažené – napríklad skrátiť čas jazdy a zvýšiť počet spojov,“ hovorí Buzinkay.

Železnice chcú týmto krokom splniť svoj záväzok voči štátu. Zaviazali sa totiž, že vyškrtajú vyše dva milióny vlakokilometrov.

Cez redukciu a rušenie spojov či tratí sa však podarilo ušetriť len zhruba milión vlakokilometrov. Každý je dotovaný v sume zhruba 6,7 eura .

Čo sa stane, ak sa IC vlaky samy neuživia, zatiaľ nevedno.

Analytici však hovoria o dobrom nápade. „Dotácie nie sú dobré plošne, ale ak majú byť, tak cez zľavy pre vybrané skupiny obyvateľstva,“ hovorí analytik INEKO Peter Goliaš. Ceny majú byť podľa jeho slov nastavené trhovo.

Výhrady nemá ani šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Jeho ústav zároveň pripravuje podklad pre ďalšie zmeny na železnici.

Analýza ústavu má totiž odhaliť, kde zbytočne jazdí vlak či autobus a ani jeden z nich nie je vyťažený. Na dotácie tak zbytočne odchádzajú peniaze daňových poplatníkov.

Tretinová vyťaženosť

Vlaky sú celoslovensky vyťažené na 32,6 percenta, zatiaľ čo autobusy asi na 60 percent, také sú predbežné výsledky analýzy Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

V prípade autobusov však ide iba o údaje za Žilinský samosprávny kraj, keďže ďalšie župy kompletné dáta neposkytli. Ostatné kraje sa tak v štúdii budú riešiť modelovo. Akú vyťaženosť železničných tratí bude ministerstvo dopravy považovať za adekvátnu, zatiaľ neprezradilo.

„Hranica vyťaženosti sa bude posudzovať podľa jednotlivých tratí s cieľom ponechať spoje s lepším využitím, lepšou efektívnosťou a s ohľadom na životné prostredie,“ povedal hovorca Martin Krajčovič.

Výskumný ústav vypočítal, že optimálne je vyťažiť vlaky aspoň na 40 percent. Ak je vlak pod touto úrovňou, neznamená to ešte, že by sa mal rušiť. Dôležité je aj to, či je v kraji veľa cestujúcich, ktorí sa namiesto vlakom vozia autobusom.

„Tam, kde je dosť cestujúcich, možno aj na úkor autobusovej dopravy nastaviť taktovú železničnú dopravu,“ myslí si Palčák. Železnica má podľa neho väčšiu perspektívu – je šetrnejšia k životnému prostrediu a do budúcnosti možno očakávať na cestách čoraz viac áut.

Župy sú mimo dosahu

Ministerstvo dopravy zasa hovorí o tom, že autobusy by mali vytvárať efektívne spojenie nadväzujúce na vlakovú dopravu.

Na to, aby štát presadil prípadné zmeny v SAD, nemá dostatočný dosah na župy, ktoré si autobusy objednávajú. Župy naznačujú, že nemajú veľký záujem rušiť autobusové spoje.

„Banskobystrický samosprávny kraj má v súčasnosti záujem udržať čo najširší rozsah prímestskej autobusovej dopravy v regióne. Ku každému súbehovému spoju je potrebné pristupovať individuálne,“ povedal hovorca župy Peter Hajnala.

Čaká sa preto aj na zákon o verejnej doprave, ktorý určí, ako sa majú autobusy a vlaky vzájomne prispôsobiť a ktorá doprava má byť prioritná.

Ďalšie zmeny v grafikonoch tak zrejme nie sú aktualitou pre tento rok. Krajčovič z ministerstva dopravy hovorí o roku 2012.

Autobusoví dopravcovia zasa upozorňujú, že štát by sa mal vplyvu na regionálnu železnicu vzdať. „Nech štát posunie regionálne trate na región, ale aj s peniazmi.

Župa bude mať peniaze – rovnaké ako dával štát – a ona bude mať logicky záujem ušetriť peniaze,“ hovorí prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Železnice riešia ešte detaily

Decembrový grafikon železníc ešte nie je ešte celkom dopracovaný. Niektoré obce a mestá dostali návrhy na niekoľko zmien.

„Teraz nám navrhujú redukciu na trati Turzovka Čadca,“ hovorí starosta Vysokej nad Kysucou Anton Varecha.

Podobne aktuálne návrhy z dielne železníc riešia v Hornej Štubni. Tamojší starosta Ondrej Piški nechodieva vlakom, a tak nechal návrhy zmien na pripomienkovanie zavesené na obecnom webe. Zatiaľ žiadne pripomienky neboli, tvrdí.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Alexandra Buzinkaya ide o posledné zmeny a v súhrne za celé Slovensko nemajú uberať vlakokilometre.

„Už žiadnu redukciu nebudeme robiť. Ide len o to, že sa majú premiestniť nejaké polohy vlakov, ale rozsah kilometrov zostane zachovaný,“ povedal hovorca Buzinkay.

Využité a nevyužité trate

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  2. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  3. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  4. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  5. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  6. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  7. Používate make-up? Potom spozornite
  8. Legendárna Transsibírska magistrála
  9. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  10. Vianočný bázar chalaňov
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 31 597
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 190
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 114
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 020
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 016
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 016
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 006
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 981
  9. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 761
  10. Používate make-up? Potom spozornite 713

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť svojich poslancov i partnerov vynucovať krajnými prostriedkami

SVET

Švajčiari otvorili najstrmšiu pozemnú lanovku na svete

Pozemná lanovka prejde prevýšenie 744 metrov.

KOMENTÁRE

Radšej európsku federáciu než vodu v mäse

Chcem európsku federáciu s otravnými potravinovými kontrolami.

ŠPORT

Dravecký nebol v stave, aby mohol hrať, tvrdí Šatan

Nechceme zlyhanie jedného hráča rozoberať a zakryť dobré výkony.

Neprehliadnite tiež

Komisia vyšetruje Ikeu kvôli daňovým výhodám, ktoré mala dostávať v Holandsku

Európska únia zisťuje, či došlo k porušeniu európskych pravidiel o daňovej pomoci.

Tisíce miest navyše. Železnice na vianočné sviatky posilnia vlaky

Vlaky odvezúna cez sviatky viac ľudí, železnice dokopy pridajú 5 700 miest na sedenie.

Dokedy ešte stíhate objednať vianočný darček?

Osobne si môžete darčeky vyzdvihnúť ešte aj na Štedrý deň.

Ruský Rosnefť získal vo Venezuele licencie na prieskum plynových polí

Rusi sú blízkym spojencom Venezuely, ktorá je v dôsledku prepadu cien ropy a hyperinflácie na pokraji ekonomického kolapsu.

Inflácia v eurozóne sa v novembri zrýchlila na 1,5 percenta

Najnižšiu medziročnú mieru inflácie vykázali v novembri 2017 Cyprus.