Železnice prestanú dotovať cestovné v IC vlakoch

Zdražovanie cestovného možno očakávať aj vo vlakoch InterCity. Pri zvyšku spojov by mali ceny vzrásť takmer o desať percent.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Ak budete od decembra cestovať vlakom InterCity z Bratislavy do Košíc, už sa nebudete viezť v štátom dotovanom vlaku.

„Ideme do vyňatia IC vlakov zo zmluvy. Už je to viac-menej isté,“ povedal hovorca osobného železničného prepravcu (ZSSK) Alexander Buzinkay.

Vlaky InterCity sa tak po novom budú musieť uživiť samy. Dokopy ich premáva šesť párov pravidelne a jeden nepravidelne.

„Sú IC vlaky, ktoré sú na 90 percent vyťažené. Priemer využitia je 70 percent, takže ešte 30 percent musíme nájsť, aby sme sa dostali na nulu na nákladoch,“ hovorí Buzinkay.

Ušetrilo sa menej

Pákou na získanie potrebných peňazí môže byť zvyšovanie cestovného či prilákanie viac ľudí do vlakov cez skvalitňovanie služieb. Zdraženie má prísť koncom leta aj v ďalších vlakoch.

Kde cestuje najviac ľudí
  • Žilina – Rajec: 67,63 %
  • Margecany – Nálepkovo: 62,26 %
  • Čadca – Makov: 59,84 %
  • Kúty – Skalica: 53,10 %
  • Pezinok – Bratislava: 52,13 %
  • Michaľany – Košice: 49,59 %
  • Utekáč – Lučenec: 49,17 %
  • Lužianky – Leopoldov: 48,98 %.
Zdroj: VÚD

Detaily priemerného maximálneho rastu cien o niečo pod 10 percent chcú železnice skonkretizovať tento týždeň.

„Budeme musieť ešte modifikovať, aby IC vlaky boli viac vyťažené – napríklad skrátiť čas jazdy a zvýšiť počet spojov,“ hovorí Buzinkay.

Železnice chcú týmto krokom splniť svoj záväzok voči štátu. Zaviazali sa totiž, že vyškrtajú vyše dva milióny vlakokilometrov.

Cez redukciu a rušenie spojov či tratí sa však podarilo ušetriť len zhruba milión vlakokilometrov. Každý je dotovaný v sume zhruba 6,7 eura .

Čo sa stane, ak sa IC vlaky samy neuživia, zatiaľ nevedno.

Analytici však hovoria o dobrom nápade. „Dotácie nie sú dobré plošne, ale ak majú byť, tak cez zľavy pre vybrané skupiny obyvateľstva,“ hovorí analytik INEKO Peter Goliaš. Ceny majú byť podľa jeho slov nastavené trhovo.

Výhrady nemá ani šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Jeho ústav zároveň pripravuje podklad pre ďalšie zmeny na železnici.

Analýza ústavu má totiž odhaliť, kde zbytočne jazdí vlak či autobus a ani jeden z nich nie je vyťažený. Na dotácie tak zbytočne odchádzajú peniaze daňových poplatníkov.

Tretinová vyťaženosť

Vlaky sú celoslovensky vyťažené na 32,6 percenta, zatiaľ čo autobusy asi na 60 percent, také sú predbežné výsledky analýzy Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

V prípade autobusov však ide iba o údaje za Žilinský samosprávny kraj, keďže ďalšie župy kompletné dáta neposkytli. Ostatné kraje sa tak v štúdii budú riešiť modelovo. Akú vyťaženosť železničných tratí bude ministerstvo dopravy považovať za adekvátnu, zatiaľ neprezradilo.

„Hranica vyťaženosti sa bude posudzovať podľa jednotlivých tratí s cieľom ponechať spoje s lepším využitím, lepšou efektívnosťou a s ohľadom na životné prostredie,“ povedal hovorca Martin Krajčovič.

Výskumný ústav vypočítal, že optimálne je vyťažiť vlaky aspoň na 40 percent. Ak je vlak pod touto úrovňou, neznamená to ešte, že by sa mal rušiť. Dôležité je aj to, či je v kraji veľa cestujúcich, ktorí sa namiesto vlakom vozia autobusom.

„Tam, kde je dosť cestujúcich, možno aj na úkor autobusovej dopravy nastaviť taktovú železničnú dopravu,“ myslí si Palčák. Železnica má podľa neho väčšiu perspektívu – je šetrnejšia k životnému prostrediu a do budúcnosti možno očakávať na cestách čoraz viac áut.

Župy sú mimo dosahu

Ministerstvo dopravy zasa hovorí o tom, že autobusy by mali vytvárať efektívne spojenie nadväzujúce na vlakovú dopravu.

Na to, aby štát presadil prípadné zmeny v SAD, nemá dostatočný dosah na župy, ktoré si autobusy objednávajú. Župy naznačujú, že nemajú veľký záujem rušiť autobusové spoje.

„Banskobystrický samosprávny kraj má v súčasnosti záujem udržať čo najširší rozsah prímestskej autobusovej dopravy v regióne. Ku každému súbehovému spoju je potrebné pristupovať individuálne,“ povedal hovorca župy Peter Hajnala.

Čaká sa preto aj na zákon o verejnej doprave, ktorý určí, ako sa majú autobusy a vlaky vzájomne prispôsobiť a ktorá doprava má byť prioritná.

Ďalšie zmeny v grafikonoch tak zrejme nie sú aktualitou pre tento rok. Krajčovič z ministerstva dopravy hovorí o roku 2012.

Autobusoví dopravcovia zasa upozorňujú, že štát by sa mal vplyvu na regionálnu železnicu vzdať. „Nech štát posunie regionálne trate na región, ale aj s peniazmi.

Župa bude mať peniaze – rovnaké ako dával štát – a ona bude mať logicky záujem ušetriť peniaze,“ hovorí prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Železnice riešia ešte detaily

Decembrový grafikon železníc ešte nie je ešte celkom dopracovaný. Niektoré obce a mestá dostali návrhy na niekoľko zmien.

„Teraz nám navrhujú redukciu na trati Turzovka Čadca,“ hovorí starosta Vysokej nad Kysucou Anton Varecha.

Podobne aktuálne návrhy z dielne železníc riešia v Hornej Štubni. Tamojší starosta Ondrej Piški nechodieva vlakom, a tak nechal návrhy zmien na pripomienkovanie zavesené na obecnom webe. Zatiaľ žiadne pripomienky neboli, tvrdí.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Alexandra Buzinkaya ide o posledné zmeny a v súhrne za celé Slovensko nemajú uberať vlakokilometre.

„Už žiadnu redukciu nebudeme robiť. Ide len o to, že sa majú premiestniť nejaké polohy vlakov, ale rozsah kilometrov zostane zachovaný,“ povedal hovorca Buzinkay.

Využité a nevyužité trate

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 15 987
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 929
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 630
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 6 024
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 873
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 704
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 247
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 194
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 582
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 250

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o konkurencii

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop