EADS a Japonci chcú vyrábať nový nadzvukový Concorde

Na medzinárodnom leteckom veľtrhu v Paríži medzi futuristickými zámermi zrejme vyvolá veľkú pozornosť európsko-japonský projekt nadzvukového civilného dopravného lietadla Concorde.

PARÍŽ. Má odviezť presne toľko cestujúcich ako prvý model rovnakého mena - ale ohľaduplnejšie k životnému prostrediu a aj rýchlejšie. Concorde letel naposledy v máji 2003.

To najpodstatnejšie je všetko len vo forme idey, ale jestvuje už aj harmonogram realizácie zámeru. O desať rokov by mal byť hotový prvý malý funkčný model, ktorý bude lietať bez posádky. O 30 až 40 rokov by sa mal stroj s pracovným názvom ZEHST dostať do riadnej premávky. Na palube odvezie 50 až 100 cestujúcich.

ZEHST je skratkou názvu Zero Emmision High Supersonic Transport. Vlastne projekt je ďalej než na nákresoch. V Paríži ho na veľtrhu predstavia aj vo forme malého modelu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nový Concorde bude lietať vo výške 32 km. Bude dosahovať rýchlosť štvornásobku zvuku (4M). Napríklad vzdialenosť medzi Tokiom a Los Angeles prekoná za 150 minút.

Ideu nového nadzvukového dopravného lietadla rozpracúvajú výskumníci a vývojári európskeho leteckého a kozmického koncernu EADS, francúzsky úrad pre letectvo a japonské združenie leteckého priemyslu. Na podujatí v Le Bourget, ktoré sa začína pre odborníkov dnes, budú predstavitelia zainteresovaných strán pokračovať v rokovaniach.

O vlastnostiach budúceho Concordu je známe, že bude štartovať s dvoma bežnými prúdovými motormi, ktoré by však mali spaľovať biopalivo. Nimi by sa mal dostať do výšky asi 5 km. Tam sa zapnú raketové motory a stroj by sa kolmo vznášal hore. Počas stúpania by prekonal zvukovú bariéru. V dôsledku toho, že bude stúpať strmo, zvuková vlna narazí len na malú plochu zemského povrchu.

V raketových motoroch sa budú spaľovať tekutý vodík a kyslík. Keď sa lietadlo dostane do výšky 23 km a pôjde dvojnásobnou rýchlosťou zvuku, začnú ho poháňať takzvané ramjetové motory. Ich palivom bude vodík. Tretí stupeň pohonu lietadla zabezpečí dosiahnutie maximálnej rýchlosti 4M.

Zostup lietadla bude v opačnom poradí využívania pohonu. Nový Concorde bude zosadať pomocou klasických prúdových motorov.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 946
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 104
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 928
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 819
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 436
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 965
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 588
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 592
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 482
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 220

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.