AKTUALIZOVANÉ 19:39

Diaľnica pri Levoči sa podľa Vážneho môže predražiť

Zmluvná cena za výstavbu prvého, západného úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov sa môže zvýšiť zhruba o tretinu.

BRATISLAVA. Predpokladá to poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD), podľa ktorého vysúťažená cena prác na 9-kilometrovom úseku diaľnice pri Levoči, dosahujúca takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), by tak mohla vzrásť približne o 15 mil. až 20 mil. eur.

"Stavebné spoločnosti mi signalizujú, že táto cena určite nie je konečná, že budú potrebné dodatky a aj zmluvný priestor na dodatky," povedal bývalý minister dopravy pre agentúru SITA.

Cena by mala byť podľa neho navýšená pre eurokódy, nové normy na mosty, nedostatky v súťažných podkladoch a projektovej dokumentácii. "A už vedia, že ich bude potrebné meniť," dodal Vážny s tým, že konečná cena za stavbu časti diaľnice by tak mohla zdražieť asi na 75 mil. až 80 mil. eur.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) a Združenie Jánovce- Jablonov podpísali vo štvrtok zmluvu o výstavbe prvého úseku diaľnice Jánovce - Jablonov v plnom profile za takmer 60 mil. eur bez DPH.

Práce oficiálne začnú v pondelok 20. júna, naplánované sú na dva a pol roka do konca roka 2013 a financovaná budú z eurofondov a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Členmi stavebného združenia sú spoločnosti Váhostav - SK, a.s., Žilina a Bögl a Krýsl, k.s.. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato povedal, že nepočítajú s dodatočným navýšením vysúťaženej ceny.

"Cena je udržateľná, ale neposkytuje možnosti na rozvoj firmy a reaguje na stav na trhu," dodal. "To, že naša cena bola najlepšia, ešte neznamená, že sme boli mimo podmienok trhu. Minimálne tri firmy skončili v tesnom závese za nami," povedal Kato.

Vážny dodal, že konečná cena stavby levočskej diaľnice bude známa po jej dokončení. Stále si myslí, že minister dopravy Ján Figeľ (KDH spravil chybu, keď zastavil dva projekty PPP. V rámci nich malo byť postavených spolu 105 kilometrov na D1 medzi Žilinou a Prešovom. Minister dopravy zdôvodňoval zrušenie PPP projektov nevýhodnými finančnými podmienkami pre štát pri následnom splácaní stavby počas 30 rokov.

"Keď porovnáme, čo je to PPP a čo výstavba zo štátnych peňazí, tak zistíme, že Figeľ vlastne stavia predražene. Keby si štát zobral úver, možno aj lacnejší ako cez PPP, a splácal by ho 30 rokov a počas nich by zabezpečoval tri generálne opravy, prevádzku a údržbu diaľnic, zistíme, ako peniaze narastú. Koncová cena bude drahšia cez takúto výstavbu ako cez PPP," tvrdí exminister dopravy.

Výhody z výstavby diaľničných úsekov cez PPP mohlo podľa neho Slovensko využívať už v rokoch 2012 a 2013. "Keď si prepočítame ďalšie škody, ktoré Slovensku vzniknú, zistíme, že zastavenie diaľnic bol hlúpy, veľmi nepremyslený krok," dodal Vážny.

Opozičný poslanec kritizoval ministra dopravy, že vo štvrtok nebol v parlamentnom hospodárskom výbore odôvodniť viaceré návrhy zákonov za svoj rezort a uprednostnil účasť pri podpise zmluvy o stavbe diaľnice pri Levoči. "Je to na zváženie, či to má takto fungovať. Jedna vec je, keď minister musí ísť na Európsku komisiu a druhá vec, keď ide robiť propagandu pred kamerami namiesto predkladania zákonov vo výboroch," uviedol exminister dopravy.

Odhadované náklady na výstavbu prvej etapy D1 Jánovce - Jablonov boli takmer 95 mil. eur bez dane. Ponuka úspešného združenia bola nižšia o 37 % a o takmer 35 mil. eur oproti predpokladanej hodnote prác. Vysúťažené cena je podľa rezortu dopravy zároveň o vyše 40 % nižšia, než keby bola diaľnica postavená cez pôvodný projekt PPP. Súčasťou stavby bude desať mostov, križovatka Spišský Štvrtok, dve protihlukové steny a oplotenie v celej dĺžke diaľnice.

Podľa súčasného vedenia ministerstva dopravy Vážny priznal nielen svoju nekompetentnosť, ale aj to, že chceli kradnúť. Exminister Vážny dnes tvrdí, že zastavenie PPP projektov bola chyba, no pritom vraj vie, že prvý PPP projekt by sa dodnes nespustil, keďže ho blokuje Európska komisia.

"Preto minister Figeľ stavia skôr ako on. Buď ho to tak štve, že sa nezdrží klamstva, alebo je úplne nekompetentný a nevie po štyroch rokoch na ministerstve, o čom sa hovorí," uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Podľa jeho slov PPP projekty v podaní Vážneho znamenajú "Protiústavné Predražené a Podvodné projekty".

Krajčovič hovorí, že Vážny dnes priznal predraženú cenu, keďže tvrdí, že to bude stáť nakoniec 75 až 80 miliónov eur a nie vysúťažených 60. "On to však chcel cez PPP projekt postaviť za 136 miliónov eur. To bola suma iba za výstavbu, nie prevádzku. Preto by mal odpovedať na veľmi jednoduchú otázku: Do ktorého vrecka malo ísť zvyšných 60 miliónov eur," pýta sa rezort dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 827
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 037
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 297
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 200
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 831
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 500
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 376
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 606
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Sagan je v pätici na čele, opäť zrejme zabojuje o víťazstvo

Na Kuurne - Brusel - Kuurne obhajuje víťazstvo Jasper Stuyven. Sagan finišoval siedmy.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop