AKTUALIZOVANÉ 19:39

Diaľnica pri Levoči sa podľa Vážneho môže predražiť

Zmluvná cena za výstavbu prvého, západného úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov sa môže zvýšiť zhruba o tretinu.

BRATISLAVA. Predpokladá to poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD), podľa ktorého vysúťažená cena prác na 9-kilometrovom úseku diaľnice pri Levoči, dosahujúca takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), by tak mohla vzrásť približne o 15 mil. až 20 mil. eur.

"Stavebné spoločnosti mi signalizujú, že táto cena určite nie je konečná, že budú potrebné dodatky a aj zmluvný priestor na dodatky," povedal bývalý minister dopravy pre agentúru SITA.

Cena by mala byť podľa neho navýšená pre eurokódy, nové normy na mosty, nedostatky v súťažných podkladoch a projektovej dokumentácii. "A už vedia, že ich bude potrebné meniť," dodal Vážny s tým, že konečná cena za stavbu časti diaľnice by tak mohla zdražieť asi na 75 mil. až 80 mil. eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) a Združenie Jánovce- Jablonov podpísali vo štvrtok zmluvu o výstavbe prvého úseku diaľnice Jánovce - Jablonov v plnom profile za takmer 60 mil. eur bez DPH.

Práce oficiálne začnú v pondelok 20. júna, naplánované sú na dva a pol roka do konca roka 2013 a financovaná budú z eurofondov a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Členmi stavebného združenia sú spoločnosti Váhostav - SK, a.s., Žilina a Bögl a Krýsl, k.s.. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato povedal, že nepočítajú s dodatočným navýšením vysúťaženej ceny.

"Cena je udržateľná, ale neposkytuje možnosti na rozvoj firmy a reaguje na stav na trhu," dodal. "To, že naša cena bola najlepšia, ešte neznamená, že sme boli mimo podmienok trhu. Minimálne tri firmy skončili v tesnom závese za nami," povedal Kato.

Vážny dodal, že konečná cena stavby levočskej diaľnice bude známa po jej dokončení. Stále si myslí, že minister dopravy Ján Figeľ (KDH spravil chybu, keď zastavil dva projekty PPP. V rámci nich malo byť postavených spolu 105 kilometrov na D1 medzi Žilinou a Prešovom. Minister dopravy zdôvodňoval zrušenie PPP projektov nevýhodnými finančnými podmienkami pre štát pri následnom splácaní stavby počas 30 rokov.

"Keď porovnáme, čo je to PPP a čo výstavba zo štátnych peňazí, tak zistíme, že Figeľ vlastne stavia predražene. Keby si štát zobral úver, možno aj lacnejší ako cez PPP, a splácal by ho 30 rokov a počas nich by zabezpečoval tri generálne opravy, prevádzku a údržbu diaľnic, zistíme, ako peniaze narastú. Koncová cena bude drahšia cez takúto výstavbu ako cez PPP," tvrdí exminister dopravy.

Výhody z výstavby diaľničných úsekov cez PPP mohlo podľa neho Slovensko využívať už v rokoch 2012 a 2013. "Keď si prepočítame ďalšie škody, ktoré Slovensku vzniknú, zistíme, že zastavenie diaľnic bol hlúpy, veľmi nepremyslený krok," dodal Vážny.

Opozičný poslanec kritizoval ministra dopravy, že vo štvrtok nebol v parlamentnom hospodárskom výbore odôvodniť viaceré návrhy zákonov za svoj rezort a uprednostnil účasť pri podpise zmluvy o stavbe diaľnice pri Levoči. "Je to na zváženie, či to má takto fungovať. Jedna vec je, keď minister musí ísť na Európsku komisiu a druhá vec, keď ide robiť propagandu pred kamerami namiesto predkladania zákonov vo výboroch," uviedol exminister dopravy.

Odhadované náklady na výstavbu prvej etapy D1 Jánovce - Jablonov boli takmer 95 mil. eur bez dane. Ponuka úspešného združenia bola nižšia o 37 % a o takmer 35 mil. eur oproti predpokladanej hodnote prác. Vysúťažené cena je podľa rezortu dopravy zároveň o vyše 40 % nižšia, než keby bola diaľnica postavená cez pôvodný projekt PPP. Súčasťou stavby bude desať mostov, križovatka Spišský Štvrtok, dve protihlukové steny a oplotenie v celej dĺžke diaľnice.

Podľa súčasného vedenia ministerstva dopravy Vážny priznal nielen svoju nekompetentnosť, ale aj to, že chceli kradnúť. Exminister Vážny dnes tvrdí, že zastavenie PPP projektov bola chyba, no pritom vraj vie, že prvý PPP projekt by sa dodnes nespustil, keďže ho blokuje Európska komisia.

"Preto minister Figeľ stavia skôr ako on. Buď ho to tak štve, že sa nezdrží klamstva, alebo je úplne nekompetentný a nevie po štyroch rokoch na ministerstve, o čom sa hovorí," uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Podľa jeho slov PPP projekty v podaní Vážneho znamenajú "Protiústavné Predražené a Podvodné projekty".

Krajčovič hovorí, že Vážny dnes priznal predraženú cenu, keďže tvrdí, že to bude stáť nakoniec 75 až 80 miliónov eur a nie vysúťažených 60. "On to však chcel cez PPP projekt postaviť za 136 miliónov eur. To bola suma iba za výstavbu, nie prevádzku. Preto by mal odpovedať na veľmi jednoduchú otázku: Do ktorého vrecka malo ísť zvyšných 60 miliónov eur," pýta sa rezort dopravy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 530
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 945
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 216
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 382
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 935
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 931
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 690
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 494
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 289
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 790

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Agentúra S&P zlepšila výhľad ratingu dlhodobých záväzkov Grécka

Predvídateľnosť politiky krajiny a tiež perspektíva jej ekonomiky sa podľa agentúry zlepšujú.

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.