AKTUALIZOVANÉ 19:39

Diaľnica pri Levoči sa podľa Vážneho môže predražiť

Zmluvná cena za výstavbu prvého, západného úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov sa môže zvýšiť zhruba o tretinu.

BRATISLAVA. Predpokladá to poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD), podľa ktorého vysúťažená cena prác na 9-kilometrovom úseku diaľnice pri Levoči, dosahujúca takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), by tak mohla vzrásť približne o 15 mil. až 20 mil. eur.

"Stavebné spoločnosti mi signalizujú, že táto cena určite nie je konečná, že budú potrebné dodatky a aj zmluvný priestor na dodatky," povedal bývalý minister dopravy pre agentúru SITA.

Cena by mala byť podľa neho navýšená pre eurokódy, nové normy na mosty, nedostatky v súťažných podkladoch a projektovej dokumentácii. "A už vedia, že ich bude potrebné meniť," dodal Vážny s tým, že konečná cena za stavbu časti diaľnice by tak mohla zdražieť asi na 75 mil. až 80 mil. eur.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) a Združenie Jánovce- Jablonov podpísali vo štvrtok zmluvu o výstavbe prvého úseku diaľnice Jánovce - Jablonov v plnom profile za takmer 60 mil. eur bez DPH.

Práce oficiálne začnú v pondelok 20. júna, naplánované sú na dva a pol roka do konca roka 2013 a financovaná budú z eurofondov a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Členmi stavebného združenia sú spoločnosti Váhostav - SK, a.s., Žilina a Bögl a Krýsl, k.s.. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato povedal, že nepočítajú s dodatočným navýšením vysúťaženej ceny.

"Cena je udržateľná, ale neposkytuje možnosti na rozvoj firmy a reaguje na stav na trhu," dodal. "To, že naša cena bola najlepšia, ešte neznamená, že sme boli mimo podmienok trhu. Minimálne tri firmy skončili v tesnom závese za nami," povedal Kato.

Vážny dodal, že konečná cena stavby levočskej diaľnice bude známa po jej dokončení. Stále si myslí, že minister dopravy Ján Figeľ (KDH spravil chybu, keď zastavil dva projekty PPP. V rámci nich malo byť postavených spolu 105 kilometrov na D1 medzi Žilinou a Prešovom. Minister dopravy zdôvodňoval zrušenie PPP projektov nevýhodnými finančnými podmienkami pre štát pri následnom splácaní stavby počas 30 rokov.

"Keď porovnáme, čo je to PPP a čo výstavba zo štátnych peňazí, tak zistíme, že Figeľ vlastne stavia predražene. Keby si štát zobral úver, možno aj lacnejší ako cez PPP, a splácal by ho 30 rokov a počas nich by zabezpečoval tri generálne opravy, prevádzku a údržbu diaľnic, zistíme, ako peniaze narastú. Koncová cena bude drahšia cez takúto výstavbu ako cez PPP," tvrdí exminister dopravy.

Výhody z výstavby diaľničných úsekov cez PPP mohlo podľa neho Slovensko využívať už v rokoch 2012 a 2013. "Keď si prepočítame ďalšie škody, ktoré Slovensku vzniknú, zistíme, že zastavenie diaľnic bol hlúpy, veľmi nepremyslený krok," dodal Vážny.

Opozičný poslanec kritizoval ministra dopravy, že vo štvrtok nebol v parlamentnom hospodárskom výbore odôvodniť viaceré návrhy zákonov za svoj rezort a uprednostnil účasť pri podpise zmluvy o stavbe diaľnice pri Levoči. "Je to na zváženie, či to má takto fungovať. Jedna vec je, keď minister musí ísť na Európsku komisiu a druhá vec, keď ide robiť propagandu pred kamerami namiesto predkladania zákonov vo výboroch," uviedol exminister dopravy.

Odhadované náklady na výstavbu prvej etapy D1 Jánovce - Jablonov boli takmer 95 mil. eur bez dane. Ponuka úspešného združenia bola nižšia o 37 % a o takmer 35 mil. eur oproti predpokladanej hodnote prác. Vysúťažené cena je podľa rezortu dopravy zároveň o vyše 40 % nižšia, než keby bola diaľnica postavená cez pôvodný projekt PPP. Súčasťou stavby bude desať mostov, križovatka Spišský Štvrtok, dve protihlukové steny a oplotenie v celej dĺžke diaľnice.

Podľa súčasného vedenia ministerstva dopravy Vážny priznal nielen svoju nekompetentnosť, ale aj to, že chceli kradnúť. Exminister Vážny dnes tvrdí, že zastavenie PPP projektov bola chyba, no pritom vraj vie, že prvý PPP projekt by sa dodnes nespustil, keďže ho blokuje Európska komisia.

"Preto minister Figeľ stavia skôr ako on. Buď ho to tak štve, že sa nezdrží klamstva, alebo je úplne nekompetentný a nevie po štyroch rokoch na ministerstve, o čom sa hovorí," uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Podľa jeho slov PPP projekty v podaní Vážneho znamenajú "Protiústavné Predražené a Podvodné projekty".

Krajčovič hovorí, že Vážny dnes priznal predraženú cenu, keďže tvrdí, že to bude stáť nakoniec 75 až 80 miliónov eur a nie vysúťažených 60. "On to však chcel cez PPP projekt postaviť za 136 miliónov eur. To bola suma iba za výstavbu, nie prevádzku. Preto by mal odpovedať na veľmi jednoduchú otázku: Do ktorého vrecka malo ísť zvyšných 60 miliónov eur," pýta sa rezort dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 678
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 802
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 752
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 626
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 866
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 751
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 313
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 817

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.