Na Slovensku sa vyrobilo viac áut na hlavu než v Česku

Výrobcovia áut sa pomaly dostávajú na predkrízové úrovne. Tento rok ich majú predstihnúť.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Tento rok má byť vo výrobe áut u nás rekordný. Združenie automobilového priemyslu predpokladá, že by z pásov automobiliek na Slovensku malo vzísť až 630­tisíc áut, čo je historicky najviac.

Vlani to bolo vyše 560-­tisíc, asi 10­-tisíc áut pod predkrízovou úrovňou.

Ďalší rast je pravdepodobný, hovoria analytici. „Potvrdzuje to viac než dvadsaťpercentný medziročný rast výroby v automobilovom odvetví za prvé štyri mesiace,“ vraví Jana Glasová z Poštovej banky.

Richard Tóth z Privatbanky upozorňuje, že kríza trvala dlho a viacerí ľudia kúpu auta odkladali. Oneskorená spotreba môže čísla dvíhať vyššie.

Kto potiahne

Najväčším ťahúňom bude zrejme Kia. Tá už vlani medziročne najviac zvýšila výrobu spomedzi trojice výrobcov u nás. Dôvodom vraj boli nové modely Hyundai ix35 a od júna Kia Sportage.

Tak to vidí aj do budúcnosti. „V priebehu prvých piatich mesiacov tohto roka sme vyrobili viac ako 111­tisíc áut, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka nárast približne o 60 percent,“ povedal hovorca firmy Dušan Dvořák. Za celý rok chce zvýšiť výrobu medziročne asi o 10­tisíc áut na 240­tisíc.

Bratislavský Volkswagen plány nekomentuje, vlani však rástol – vďaka modelom novej generácie VW Touareg a Porsche Cayenne, tvrdí hovorca Vladimír Machalík. Na rozdiel od Kie sa zatiaľ na predkrízovú úroveň nedostal.

Peugeot sa plánuje udržať na minuloročnej úrovni. Vlani ako jediný spomedzi tunajších automobiliek medziročne vyrobil menej áut. Je za tým koniec šrotovného vo viacerých krajinách a v roku 2009 potiahol výrobu aj nový model Picasso, povedal hovorca firmy Peter Švec.

Vlani automobilky zvýšili výrobu oproti roku 2009 o 21 percent. Na tisíc obyvateľov sme tak vyrobili najviac áut na svete, 103,4. Predbehli sme aj Česko, kde na tisíc ľudí vyrobili 101,5 áut.

Výroba u susedov totiž v kríze klesala menej než u nás a tak my teraz rýchlejšie rastieme, hovorí Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu.

Kto pre koho vyrába

Vplyv na predaje môže mať konkrétny model alebo aj trh, pre ktorý sa vyrába, tvrdí analytik Tóth. Kia najviac vyrába pre Rusko. To môže znamenať, že nárast v Kii prichádza aj vďaka tomu, že Rusko je exportér ropy.

„Rast dopytu v Rusku nastáva až, ak sa zlepší vývoj inde,“ hovorí Tóth. Peugeot aj Volswagen vyrábajú najmä pre Nemecko.

Práca pre ľudí však pribúda pomalšie než autá. V minulom roku v automobilovom priemysle pribudlo 2,6 percenta zamestnancov. Počas roku 2009 ich však ubudlo vyše osem percent.

utomobilky chystajú nové modely a nábory ľudí. V Peugeote má pribudnúť 900 ľudí, Volkswagen hovorí o 1500 zamestnancoch.

TK ZAP SR 2011sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 480
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 881
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 712
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 691
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 796
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 588
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 277
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 276
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 188
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 790

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.