Na Slovensku sa vyrobilo viac áut na hlavu než v Česku

Výrobcovia áut sa pomaly dostávajú na predkrízové úrovne. Tento rok ich majú predstihnúť.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Tento rok má byť vo výrobe áut u nás rekordný. Združenie automobilového priemyslu predpokladá, že by z pásov automobiliek na Slovensku malo vzísť až 630­tisíc áut, čo je historicky najviac.

Vlani to bolo vyše 560-­tisíc, asi 10­-tisíc áut pod predkrízovou úrovňou.

Ďalší rast je pravdepodobný, hovoria analytici. „Potvrdzuje to viac než dvadsaťpercentný medziročný rast výroby v automobilovom odvetví za prvé štyri mesiace,“ vraví Jana Glasová z Poštovej banky.

Richard Tóth z Privatbanky upozorňuje, že kríza trvala dlho a viacerí ľudia kúpu auta odkladali. Oneskorená spotreba môže čísla dvíhať vyššie.

Kto potiahne

Najväčším ťahúňom bude zrejme Kia. Tá už vlani medziročne najviac zvýšila výrobu spomedzi trojice výrobcov u nás. Dôvodom vraj boli nové modely Hyundai ix35 a od júna Kia Sportage.

Tak to vidí aj do budúcnosti. „V priebehu prvých piatich mesiacov tohto roka sme vyrobili viac ako 111­tisíc áut, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka nárast približne o 60 percent,“ povedal hovorca firmy Dušan Dvořák. Za celý rok chce zvýšiť výrobu medziročne asi o 10­tisíc áut na 240­tisíc.

Bratislavský Volkswagen plány nekomentuje, vlani však rástol – vďaka modelom novej generácie VW Touareg a Porsche Cayenne, tvrdí hovorca Vladimír Machalík. Na rozdiel od Kie sa zatiaľ na predkrízovú úroveň nedostal.

Peugeot sa plánuje udržať na minuloročnej úrovni. Vlani ako jediný spomedzi tunajších automobiliek medziročne vyrobil menej áut. Je za tým koniec šrotovného vo viacerých krajinách a v roku 2009 potiahol výrobu aj nový model Picasso, povedal hovorca firmy Peter Švec.

Vlani automobilky zvýšili výrobu oproti roku 2009 o 21 percent. Na tisíc obyvateľov sme tak vyrobili najviac áut na svete, 103,4. Predbehli sme aj Česko, kde na tisíc ľudí vyrobili 101,5 áut.

Výroba u susedov totiž v kríze klesala menej než u nás a tak my teraz rýchlejšie rastieme, hovorí Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu.

Kto pre koho vyrába

Vplyv na predaje môže mať konkrétny model alebo aj trh, pre ktorý sa vyrába, tvrdí analytik Tóth. Kia najviac vyrába pre Rusko. To môže znamenať, že nárast v Kii prichádza aj vďaka tomu, že Rusko je exportér ropy.

„Rast dopytu v Rusku nastáva až, ak sa zlepší vývoj inde,“ hovorí Tóth. Peugeot aj Volswagen vyrábajú najmä pre Nemecko.

Práca pre ľudí však pribúda pomalšie než autá. V minulom roku v automobilovom priemysle pribudlo 2,6 percenta zamestnancov. Počas roku 2009 ich však ubudlo vyše osem percent.

utomobilky chystajú nové modely a nábory ľudí. V Peugeote má pribudnúť 900 ľudí, Volkswagen hovorí o 1500 zamestnancoch.

TK ZAP SR 2011sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 548
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 362
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 425
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 348
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 787
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 512
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 908
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 675
  9. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 477
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 475

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.