SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Na Slovensku sa vyrobilo viac áut na hlavu než v Česku

Výrobcovia áut sa pomaly dostávajú na predkrízové úrovne. Tento rok ich majú predstihnúť.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Tento rok má byť vo výrobe áut u nás rekordný. Združenie automobilového priemyslu predpokladá, že by z pásov automobiliek na Slovensku malo vzísť až 630­tisíc áut, čo je historicky najviac.

Vlani to bolo vyše 560-­tisíc, asi 10­-tisíc áut pod predkrízovou úrovňou.

Ďalší rast je pravdepodobný, hovoria analytici. „Potvrdzuje to viac než dvadsaťpercentný medziročný rast výroby v automobilovom odvetví za prvé štyri mesiace,“ vraví Jana Glasová z Poštovej banky.

Richard Tóth z Privatbanky upozorňuje, že kríza trvala dlho a viacerí ľudia kúpu auta odkladali. Oneskorená spotreba môže čísla dvíhať vyššie.

Kto potiahne

Najväčším ťahúňom bude zrejme Kia. Tá už vlani medziročne najviac zvýšila výrobu spomedzi trojice výrobcov u nás. Dôvodom vraj boli nové modely Hyundai ix35 a od júna Kia Sportage.

Tak to vidí aj do budúcnosti. „V priebehu prvých piatich mesiacov tohto roka sme vyrobili viac ako 111­tisíc áut, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka nárast približne o 60 percent,“ povedal hovorca firmy Dušan Dvořák. Za celý rok chce zvýšiť výrobu medziročne asi o 10­tisíc áut na 240­tisíc.

Bratislavský Volkswagen plány nekomentuje, vlani však rástol – vďaka modelom novej generácie VW Touareg a Porsche Cayenne, tvrdí hovorca Vladimír Machalík. Na rozdiel od Kie sa zatiaľ na predkrízovú úroveň nedostal.

Peugeot sa plánuje udržať na minuloročnej úrovni. Vlani ako jediný spomedzi tunajších automobiliek medziročne vyrobil menej áut. Je za tým koniec šrotovného vo viacerých krajinách a v roku 2009 potiahol výrobu aj nový model Picasso, povedal hovorca firmy Peter Švec.

Vlani automobilky zvýšili výrobu oproti roku 2009 o 21 percent. Na tisíc obyvateľov sme tak vyrobili najviac áut na svete, 103,4. Predbehli sme aj Česko, kde na tisíc ľudí vyrobili 101,5 áut.

Výroba u susedov totiž v kríze klesala menej než u nás a tak my teraz rýchlejšie rastieme, hovorí Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu.

Kto pre koho vyrába

Vplyv na predaje môže mať konkrétny model alebo aj trh, pre ktorý sa vyrába, tvrdí analytik Tóth. Kia najviac vyrába pre Rusko. To môže znamenať, že nárast v Kii prichádza aj vďaka tomu, že Rusko je exportér ropy.

„Rast dopytu v Rusku nastáva až, ak sa zlepší vývoj inde,“ hovorí Tóth. Peugeot aj Volswagen vyrábajú najmä pre Nemecko.

Práca pre ľudí však pribúda pomalšie než autá. V minulom roku v automobilovom priemysle pribudlo 2,6 percenta zamestnancov. Počas roku 2009 ich však ubudlo vyše osem percent.

utomobilky chystajú nové modely a nábory ľudí. V Peugeote má pribudnúť 900 ľudí, Volkswagen hovorí o 1500 zamestnancoch.

TK ZAP SR 2011sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 351
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 067
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 846
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 389
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 948
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 892
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 326
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 197
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 055
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

12 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

2 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Pozemky, ktoré v dražbe kúpila spoločnosť KLM ZV I.

Pozemky sa nachádzajú na ceste do Záhorskej Bystrice.

1 h
Nová tehotenská dávka bude najmenej 215,50 eura mesačne.

Tehotné dostanú príspevok vyše 200 eur

28. dec
Ilustračné foto.

Päťročné deti čaká povinná škôlka

28. dec
Ilustračné foto.

Trh rezidenčných nehnuteľností v USA zaznamenal rýchly rast.

8 h