Nízke ceny podľa firiem znížia dostupnosť liekov

Ministerstvo vylučuje, že prísnejšia regulácia cien zníži ich dostupnosť.

Lekárne sa môžu s lacnými liekmi vyprázdniť, tvrdia firmy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Ak budú musieť byť lieky na Slovensku druhé najlacnejšie v Európskej únii, pacienti budú mať problém dostať sa k nim, tvrdia farmaceutické firmy.

Ministerstvo zdravotníctva pod vedením Ivana Uhliarika z KDH odmieta, že by mal byť problém s dostupnosťou. Ide podľa neho o tlaky firiem, ktoré využili aj svojich veľvyslancov. Tí poslali list premiérke, aby zmeny v zákonoch zvážila.

Nižšie ceny navrhuje zaviesť ministerstvo v zákone, ktorý už odobrila vláda. Cena lieku by sa po novom mala určovať ako druhá najnižšia cena v únii.

Dnes sa vypočíta ako priemer šiestich najnižších cien daného lieku. Zmena má priniesť prvý rok po zavedení 75 miliónov eur, tvrdí rezort.

Lieky pôjdu do iných krajín

Nízke ceny neprinesú najväčší efekt pacientom, tvrdia farmafirmy. „Prospech z nízkych cien budú mať paradoxne súkromné distribučné spoločnosti,“ povedal Štefan Mesároš zo Slovenskej asociácie farmaceutických spoločností.

Ako funguje reexport
  • Distribučná spoločnosť kúpi lieky od farmaceutickej firmy za ceny, ktoré sú na Slovensku, teda za druhú najnižšiu cenu.
  • Lieky však nedovezie na Slovensko, ale do krajiny, kde sú drahšie.
  • Na Slovensku tak tieto lieky budú chýbať.
  • Distribučná spoločnosť má zisk, ktorý je rozdielom medzi drahšou a lacnejšou cenou daného lieku.

Zarobiť majú na takzvanom reexporte. Nakúpia lieky od firiem za ceny, ktoré budú platiť na Slovensku, ale dovezú ich do krajiny, ktorá má vyššie ceny, napríklad do Nemecka či Francúzska.

Napríklad pri lieku na astmu môže takto na jednom balení získať díler aj päť eur, odhaduje Pavol Trnovec z firmy GlaxoSmithKline. Pri lieku na maláriu napríklad 1,5 eura. Reexport stúpne z dnešných zhruba 15 na 40 percent, tvrdí Mesároš.

Najviac sa to podľa neho dotkne liekov drahších ako 30 eur. Rizikové sú najmä onkologické, biologiká, interferóny či neurologiká, tvrdí.

Možnosť reexportu pripúšťa aj ministerstvo. „Riziko existuje, ale je minimálne a pacienti majú zabezpečené potrebné lieky,“ povedala hovorkyňa ministerstva Katarína Zollerová.

„Nevidím, pre koho okrem vyrobcov liekov je reexport vážnym problémom,“ povedal Martin Filko, ktorý v minulosti pripravoval prísnejšie pravidlá na určovanie cien liekov a bol aj poradcom ministra Uhliarika a premiérky.

Dodávatelia majú podľa neho zabezpečiť toľko liekov, koľko občania potrebujú.

Niektoré firmy nedodajú

Poisťovne sú na strane ministerstva. Po zlacnení liekov sa im znížia náklady. „Nevidíme dôvod na obavy z toho, že firmy nebudú mať záujem dodávať lieky na náš trh,“ vraví Alena Michalicová z Všeobecnej zdravotnej poisťovne.

Ministerstvo by sa však podľa analytika INEKO Dušana Zachara malo pripraviť na možnosť, že tu niektoré lieky nebudú.

„Po zavedení prísnejšieho mechanizmu sa môže v horšom prípade ukázať, že nové ceny budú nastavené príliš nízko.“ Otázne podľa neho je, či a do akej miery sa toto riziko naplní.

Už dnes niektoré firmy zvažujú, či budú k nám lieky dovážať. „Ak sa návrh nového zákona prijme, existuje predpoklad, že sa to môže dotknúť dostupnosti našich liekov pre slovenských pacientov,“ povedala Eva Kaszásová z firmy Pfizer.

To, že premiérka zverejnila list veľvyslancov, bolo prekvapujúce faux pas, ale aj vďaka nemu máme šancu dôkladne preskúmať vecnú stránku problému s cenami liekov, myslí si Ivan Štulajter.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 213
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 313
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 138
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 625
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 856
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 190
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 115
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 111
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 061
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 936

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.