Obchodná komora navrhuje stavať diaľnicu okolo Žiliny cez PPP

Žilinská regionálna pobočka Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) navrhuje ministerstvu dopravy stavať diaľnicu D1 okolo Žiliny cez PPP projekty a peniaze z úseku Turany- Hubová presunúť na výstavbu diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité.

MARTIN.

Podľa riaditeľa Žilinskej regionálnej komory SOPK Jána Mišuru už minulý rok, keď bol zrušený 3. balík PPP, bolo jasné, že stavbu tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom nebude možné financovať z Operačného programu doprava pre roky 2007- 13. Aby stihli tunel dostavať do konca programového obdobia, museli by ho totiž začať stavať už v roku 2009.

„A financovanie stavby tunela z Operačného programu doprava pre roky 2014- 20 je veľmi nepravdepodobné, pretože ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a výšku štátneho dlhu je takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný,“ dodal Mišura.

Na úseku Lietavská Lúčka- Dubná Skala považuje Mišura za kľúčovú stavbu rozostavaný tunel Višňové. Komora neverí, že túto nákladnú stavbu by dokázali zvládnuť zo štátneho rozpočtu, neveria totiž, že by minister financií súhlasil so zvyšovaním štátneho deficitu. Diaľnicu zo Žiliny do Martina by mali podľa komory začať stavať cez PPP projekt najneskôr v roku 2012.

Pri termínovaní výstavby úsekov D3 Svrčinovec - Skalité a D1 Turany- Hubová navrhuje žilinská obchodná komora uprednostniť diaľnicu D3 smerujúcu cez Kysuce k poľskej hranici.

Výstavba D1 medzi Turanmi a Hubovou je totiž zablokovaná Európskou komisiou a mimovládnymi organizáciami pre nepovolené trasovanie cez chránené územia. Peniaze z kohéznych fondov plánovaných pre úsek Turany- Hubová navrhuje komora presunúť na Kysuce.

„Vzhľadom na nepripravenosť stavby úseku diaľnice D1 Turany- Hubová navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie 698 miliónov eur žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec- Skalité a R5 Svrčinovec- Česká republika.

Tento návrh nevyvoláva nároky na štátny rozpočet, nezvyšuje deficit SR a zachováva proporcionalitu výdavkov v rámci Slovenska na D1 a D3, pretože presun by sa realizoval v rámci kraja. Navyše úsek Svrčinovec- Skalité má od januára vydané platné stavebné povolenie,“ dodal Mišura.

Komora argumentuje aj tým, že diaľničný úsek Svrčinovec- Skalité je súčasťou vybraného európskeho prioritného projektu č. 25 v sieti diaľnic TEN-T, ktorý má podporu komisie a parlamentu EÚ. Stavba je projekčne pripravená pre plný profil a podľa analýz Sliezskeho vojvodstva má úsek v roku 2014 prognózovanú intenzitu 20 tisíc vozidiel za 24 hodín.

Žilinská obchodná komora týmito návrhmi reagovala na Program výstavby diaľnic do roku 2014 vypracovaný ministerstvom dopravy. Komoru na druhej strane potešilo, že ministerstvo v najbližších štyroch rokoch nepočíta s výstavbou R1 cez Donovaly.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 385
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 294
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 310
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 135
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 019
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 591
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 587

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop