Obchodná komora navrhuje stavať diaľnicu okolo Žiliny cez PPP

Žilinská regionálna pobočka Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) navrhuje ministerstvu dopravy stavať diaľnicu D1 okolo Žiliny cez PPP projekty a peniaze z úseku Turany- Hubová presunúť na výstavbu diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité.

MARTIN.

Podľa riaditeľa Žilinskej regionálnej komory SOPK Jána Mišuru už minulý rok, keď bol zrušený 3. balík PPP, bolo jasné, že stavbu tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom nebude možné financovať z Operačného programu doprava pre roky 2007- 13. Aby stihli tunel dostavať do konca programového obdobia, museli by ho totiž začať stavať už v roku 2009.

„A financovanie stavby tunela z Operačného programu doprava pre roky 2014- 20 je veľmi nepravdepodobné, pretože ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a výšku štátneho dlhu je takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný,“ dodal Mišura.

Na úseku Lietavská Lúčka- Dubná Skala považuje Mišura za kľúčovú stavbu rozostavaný tunel Višňové. Komora neverí, že túto nákladnú stavbu by dokázali zvládnuť zo štátneho rozpočtu, neveria totiž, že by minister financií súhlasil so zvyšovaním štátneho deficitu. Diaľnicu zo Žiliny do Martina by mali podľa komory začať stavať cez PPP projekt najneskôr v roku 2012.

Pri termínovaní výstavby úsekov D3 Svrčinovec - Skalité a D1 Turany- Hubová navrhuje žilinská obchodná komora uprednostniť diaľnicu D3 smerujúcu cez Kysuce k poľskej hranici.

Výstavba D1 medzi Turanmi a Hubovou je totiž zablokovaná Európskou komisiou a mimovládnymi organizáciami pre nepovolené trasovanie cez chránené územia. Peniaze z kohéznych fondov plánovaných pre úsek Turany- Hubová navrhuje komora presunúť na Kysuce.

„Vzhľadom na nepripravenosť stavby úseku diaľnice D1 Turany- Hubová navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie 698 miliónov eur žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec- Skalité a R5 Svrčinovec- Česká republika.

Tento návrh nevyvoláva nároky na štátny rozpočet, nezvyšuje deficit SR a zachováva proporcionalitu výdavkov v rámci Slovenska na D1 a D3, pretože presun by sa realizoval v rámci kraja. Navyše úsek Svrčinovec- Skalité má od januára vydané platné stavebné povolenie,“ dodal Mišura.

Komora argumentuje aj tým, že diaľničný úsek Svrčinovec- Skalité je súčasťou vybraného európskeho prioritného projektu č. 25 v sieti diaľnic TEN-T, ktorý má podporu komisie a parlamentu EÚ. Stavba je projekčne pripravená pre plný profil a podľa analýz Sliezskeho vojvodstva má úsek v roku 2014 prognózovanú intenzitu 20 tisíc vozidiel za 24 hodín.

Žilinská obchodná komora týmito návrhmi reagovala na Program výstavby diaľnic do roku 2014 vypracovaný ministerstvom dopravy. Komoru na druhej strane potešilo, že ministerstvo v najbližších štyroch rokoch nepočíta s výstavbou R1 cez Donovaly.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 070
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 622
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 534
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 168
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 041
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 911
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 681

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.