Obchodná komora navrhuje stavať diaľnicu okolo Žiliny cez PPP

Žilinská regionálna pobočka Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) navrhuje ministerstvu dopravy stavať diaľnicu D1 okolo Žiliny cez PPP projekty a peniaze z úseku Turany- Hubová presunúť na výstavbu diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité.

MARTIN.

Podľa riaditeľa Žilinskej regionálnej komory SOPK Jána Mišuru už minulý rok, keď bol zrušený 3. balík PPP, bolo jasné, že stavbu tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom nebude možné financovať z Operačného programu doprava pre roky 2007- 13. Aby stihli tunel dostavať do konca programového obdobia, museli by ho totiž začať stavať už v roku 2009.

„A financovanie stavby tunela z Operačného programu doprava pre roky 2014- 20 je veľmi nepravdepodobné, pretože ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a výšku štátneho dlhu je takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný,“ dodal Mišura.

Na úseku Lietavská Lúčka- Dubná Skala považuje Mišura za kľúčovú stavbu rozostavaný tunel Višňové. Komora neverí, že túto nákladnú stavbu by dokázali zvládnuť zo štátneho rozpočtu, neveria totiž, že by minister financií súhlasil so zvyšovaním štátneho deficitu. Diaľnicu zo Žiliny do Martina by mali podľa komory začať stavať cez PPP projekt najneskôr v roku 2012.

Pri termínovaní výstavby úsekov D3 Svrčinovec - Skalité a D1 Turany- Hubová navrhuje žilinská obchodná komora uprednostniť diaľnicu D3 smerujúcu cez Kysuce k poľskej hranici.

Výstavba D1 medzi Turanmi a Hubovou je totiž zablokovaná Európskou komisiou a mimovládnymi organizáciami pre nepovolené trasovanie cez chránené územia. Peniaze z kohéznych fondov plánovaných pre úsek Turany- Hubová navrhuje komora presunúť na Kysuce.

„Vzhľadom na nepripravenosť stavby úseku diaľnice D1 Turany- Hubová navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie 698 miliónov eur žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec- Skalité a R5 Svrčinovec- Česká republika.

Tento návrh nevyvoláva nároky na štátny rozpočet, nezvyšuje deficit SR a zachováva proporcionalitu výdavkov v rámci Slovenska na D1 a D3, pretože presun by sa realizoval v rámci kraja. Navyše úsek Svrčinovec- Skalité má od januára vydané platné stavebné povolenie,“ dodal Mišura.

Komora argumentuje aj tým, že diaľničný úsek Svrčinovec- Skalité je súčasťou vybraného európskeho prioritného projektu č. 25 v sieti diaľnic TEN-T, ktorý má podporu komisie a parlamentu EÚ. Stavba je projekčne pripravená pre plný profil a podľa analýz Sliezskeho vojvodstva má úsek v roku 2014 prognózovanú intenzitu 20 tisíc vozidiel za 24 hodín.

Žilinská obchodná komora týmito návrhmi reagovala na Program výstavby diaľnic do roku 2014 vypracovaný ministerstvom dopravy. Komoru na druhej strane potešilo, že ministerstvo v najbližších štyroch rokoch nepočíta s výstavbou R1 cez Donovaly.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 514
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 175
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 414
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 197
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 366
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 208
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 020
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 793
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 684
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Svetová banka prestane dotovať prieskum i ťažbu ropy a plynu

Svetová banka bude nahlasovať emisie skleníkových plynov z investičných projektov.

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.