Figeľ chce prepojiť budúcu diaľnicu D4 s rakúskou cestou S8

Plánované prepojenie budúceho diaľničného obchvatu Bratislavy na D4 a rakúskej rýchlostnej komunikácie S8 by mohlo byť aspoň čiastočne financované z európskych peňazí.

BRATISLAVA. Malo by ísť o zdroje v rámci realizácie projektu cezhraničnej spolupráce.

"Rakúskej strane sme predložili dopadovú štúdiu, respektíve environmentálne posúdenie slovenskej časti projektu. Je veľmi dôležité, aby podobne v dohľadnom čase rakúska strana pripravila svoj diel tak, aby mohol vzniknúť spoločný zámer na prepojenie medzi dvoma dôležitými vnútroštátnymi a medzinárodnými trasami," povedal v utorok minister dopravy Ján Figeľ pre agentúru SITA.

Počas stretnutia, ktoré pripravila Slovensko-rakúska obchodná komora, označil šéf rezortu dopravy pripravované cestné spojenie cez rieku Morava za veľmi potrebné nielen pre Bratislavu a Slovensko, ale aj Rakúsko.

"Myslím, že by sa tam dali využiť aj cezhraničné nástroje pre spolufinancovanie aspoň časti nákladov. Očakávam zo slovenskej strany, že táto spolupráca sa zintenzívni," povedal ďalej Figeľ.

Podľa neho otvorenie diaľničnej križovatky pri Stupave v lete tohto roku môže byť úvodom k pokračovaniu výstavby komunikácie smerom k hranici s Rakúskom. "Je to o odľahčení dopravy aj zintenzívnení obchodnej výmeny. Určite aj cestovný ruch a zamestnanosť by to pocítili," dodal.

Rakúsko podľa ministra dopravy plánuje postaviť cestu S8 do roku 2016. Figeľ verí, že tento zámer nie je len vnútroštátny, ale presiahne aj spoločnú hranicu a cesta bude prepojená so Slovenskom.

"V prípade zhody to bude patriť k jedným zo skorých úsekov ďalšej prípravy a výstavby, lebo nejde o veľmi dlhý úsek, skôr o veľmi dôležité cezhraničné spojenie. Všetky terajšie zámery smerujú aj k tomu, aby Slovensko buď plnilo svoje záväzky, ktoré už sme podpísali z hľadiska cezhraničných spojení alebo ich vytváralo a týmto odľahčovalo a lepšie trasovalo dnešnú rastúcu, osobitne nákladnú dopravu," povedal ďalej Figeľ pre agentúru SITA. Kamiónová doprava smerom na a z Bratislavy by podľa neho bola spojením na Rakúsko významne odľahčená.

Ministerstvo dopravy chce pri výstavbe D4 využiť projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Figeľ v tejto súvislosti spomenul najmä pripravovaný vyše 23-kilometrový úsek D4 od Jaroviec po Ivanku pri Dunaji.

Ten sa má začať stavať v roku 2014, odhadované stavebné náklady dosahujú takmer 570 mil. eur, pričom tender by mal začať v roku 2013. Z plánovanej dĺžky D4 takmer 51 kilometrov je v súčasnosti v prevádzke viac ako 2-kilometrový úsek od hranice s Rakúskom po Jarovce.

V júli tohto roka má byť ukončená stavba vyše 3-kilometrového diaľničného privádzača Stupava, juh v polovičnom profile, ktorý zabezpečí prepojenie s D2. V príprave sú úseky D4 Ivanka pri Dunaji, sever - Záhorská Bystrica v dĺžke okolo 17 kilometrov a Devínska Nová Ves - hranica s Rakúskom v dĺžke 3,5 kilometra.

Podľa programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 úsek D4 Jarovce - Ivanka pri Dunaji odkloní tranzitnú dopravu z prieťahu Bratislavy na jej východný a južný okraj.

"Čiastočne odbremení exponované úseky D1 od vstupu do Bratislavy v smere z Trnavy až po Petržalku, vrátane Prístavného mosta, ktorý je najviac zaťaženou cestnou komunikáciou na Slovensku. Denne ho využije v priemere vyše 100 tisíc vozidiel, z toho 14 tisíc nákladných," uvádza sa v diaľničnom programe.

Budúci koncesionár by mal prevziať projekt už v nižšom štádiu prípravy, aby mal možnosť optimalizovať dizajn a ponúknuť štátu vybudovanie, prevádzkovanie a financovanie diaľnice s požadovanými parametrami za čo najlepších finančných podmienok pre štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 443
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 996
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 714
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 414
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 344
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 092
  7. Kam do tepla v januári? 1 886
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 693
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 500
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 897

Téma: Rakúsko


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

KOMENTÁRE

Ako sa katolícka cirkev stala hrozbou pre Poľsko

Cirkev naklonená prijímaniu utečencov sa rozchádza s väčšinou Poliakov.

Neprehliadnite tiež

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.