Transpetrol v budúcich rokoch očakáva pokles výnosov aj zisku

Spoločnosť Transpetrol, a.s. očakáva v budúcich rokoch pokles výnosov. Klesať by mal taktiež čistý zisk spoločnosti.

BRATISLAVA. Spoločnosť Transpetrol, a.s. očakáva v budúcich rokoch pokles výnosov. Firme, ktorá sa zaoberá prepravou ropy, by mali podľa plánov klesnúť výnosy z tohtoročných 59,8 mil. eur na budúcoročných takmer 56 mil. eur. Zhruba na tejto úrovni by mal podnik dosahovať výnosy aj v rokoch 2013 a 2014. Ako informovalo Ministerstvo hospodárstva SR (MH), klesať by mal taktiež čistý zisk spoločnosti. Ten by sa mal z tohtoročných zhruba 12,8 mil. eur prepadnúť v ďalších troch rokoch na približne 12,1 mil. eur.

“Vzhľadom na skutočnosť, že objem prepravovanej ropy má klesajúcu tendenciu, najmä u českých rafinérií, ktoré diverzifikujú a využívajú alternatívne ropovody, vo výsledku hospodárenia sa táto skutočnosť prejavuje v nižších tržbách s priamym dopadom na výsledok hospodárenia,“ vysvetlil rezort hospodárstva, ktorý je pravdepodobne jediným vlastníkom Transpetrolu. Na základe tejto skutočnosti podľa ministerstva spoločnosť už pristupuje k redukcii nákladových položiek.

Podľa ministerstva by mohol Transpetrol zvýšiť objem prepravovanej ropy a tým svoje výnosy a zisky vďaka projektu slovensko-rakúskeho ropovodného prepojenia Bratislava-Schwechat.

"V súčasnosti máme ropovodnú rúru prázdnu na polovicu. Tento projekt by nám pomohol zvýšiť prepravu v rámci ropovodu Družba možno na nejaké dve tretiny jeho kapacity. Sú to peniaze do štátneho rozpočtu," uviedol koncom mája minister hospodárstva Juraj Miškov, pričom predpokladá, že vďaka projektu ropovodného prepojenia by bola štátna kasa bohatšia každý rok o zhruba 15 mil. eur.

Nový ropovod by sa mohol začať stavať už v budúcom roku. Do konca septembra by mala byť vypracovaná ekonomická analýza projektu, a do konca októbra tohto roka dopadová štúdia jednotlivých trás ropovodu. Ministerstvo hospodárstva vypracovalo desať možných trás ropovodného prepojenia, ktoré by mali viesť cez takzvaný Karpatský alebo Mestský koridor.

Dĺžka ropovodného prepojenia by sa mala pohybovať od 81 kilometrov do 152 kilometrov. Náklady na výstavbu odhadlo ministerstvo vo výške od 70 mil. eur do 112 mil. eur. Postavený by mal byť najneskôr do šiestich rokov.

“Je potrebné dať do pozornosti, že nerealizovaním ropovodného prepojenia Bratislava-Schwechat bude potrebné v zmysle zákona o účtovníctve zaúčtovať opravnú položku v rozsahu zmarenej investície s priamym negatívnych dopadom na hospodársky výsledok,“ konštatovalo ministerstvo hospodárstva.

Spoločnosť Transpetrol sa zaoberá prepravou ropy a jej skladovaním pre odberateľov a pre Správu štátnych hmotných rezerv. V minulom roku dosiahla spoločnosť výnosy v objeme 56,3 mil. eur a zisk po zdanení vo výške 12,6 mil. eur.

V roku 2002 získala 49-percentný balík akcií Traspetrolu firma Jukos Oil Company za 74 mil. USD. Slovensko si ponechalo majoritný 51-percentný podiel. Koncom marca 2009 slovenská vláda podpísala v Londýne zmluvu s vedením spoločnosti Jukos International UK B.V. o spätnom odkúpení 49 % akcií spoločnosti Transpetrol.

Cena za spätné odkúpenie 49 % akcií Transpetrolu predstavovala 240 mil. USD. Ministerstvo hospodárstva už zhruba trinásť rokov stále bojuje na súdoch o 34-percentný podiel Transpetrolu, na ktorý si nárokuje právo skupina firiem okolo vranovského podnikateľa Ignáca Ilčišina.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 014
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 809
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 946
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 645
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 138
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 101
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 955
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 601
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 145
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Téma: Ropa


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.