Figeľ: Mýtny systém môžeme odkúpiť pre štát

Diaľnica, ktorá mala byť podľa Ficových sľubov hotová v roku 2010, nie je na sklade, hovorí minister dopravy JÁN FIGEĽ.

Ján Figeľ (51) je predsedom KDH a od minulého roku šéfom ministerstva dopravy. Do roku 2009 bol eurokomisárom pre vzdelávanie. Je ženatý a má štyri deti.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

Diaľnica, ktorá mala byť podľa Ficových sľubov hotová v roku 2010, nie je na sklade, hovorí minister dopravy JÁN FIGEĽ. Cesty sa podľa neho dajú stavať aj lacnejšie, dokazuje to Váhostav, ktorý ich dnes postaví za polovičnú sumu ako za Vážneho.

Ako jediný ste prisľúbili, že byt získaný v Starom Meste nebude dlhodobo vaším majetkom. Novinári sa vás odvtedy pri každej príležitosti pýtajú, kedy sľub splníte. Nemáte po ôsmich mesiacoch tlakov pocit, že to pôvodné rozhodnutie bolo chybou?

„Je to veľká životná skúsenosť aj s médiami, aj s politikou. Neľutujem to, pretože to rozhodnutie bolo úprimné. Áno, mohol som si zvoliť ľahšiu cestu ako mnohí, no vybral som si ťažšiu, ale správnu. Pracujem na tom, aby toto rozhodnutie bolo aj naplnené správne.“

Prečo ani po ôsmich mesiacoch neprišlo k splneniu tohto sľubu?

„Naozaj som hľadal adresáta a zámer, za ktorý sa môžem postaviť nielen vecne, ale aj so svojím svedomím. Adresáta som našiel a neuplynie veľa času do jeho zverejnenia.“

Čím sa adresát zaoberá?

„Starostlivosťou o ľudí, ktorí niekoho celý život potrebujú. Sú to ľudia, ktorí sú na jednej strane núdzni, na strane druhej vnútorne bohatší než sme my.“

Získali ste nebytový priestor v schátranom stave, ktorý ste rekonštruovali a investovali doň. Bude to riešenie pre vás čistá strata, ktorá vám nevráti aspoň investované peniaze?

„Bude to dar.“

Vo štvrtok sa uskutočnilo vypočutie 19 kandidátov na post šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti. Pri výbere máte posledné slovo. Máte svoj tip?

„Posledné slovo znamená zodpovednosť. Očakávam od komisie, že mi odporučí užší výber.“

Pesimista by povedal, že ak je medzi 19 kandidátmi človek, ktorý má úprimnú snahu viesť diaľničnú firmu vo verejnom záujme, je to skôr náhoda, lebo ide skôr o politických nominantov a ľudí zo stavebného biznisu. Ako to vidíte vy?

„Že sa musím dobre rozhodnúť. Takmer 20 ľudí je skupina, v ktorej sa už dá hľadať optimálna odpoveď.“

Prichádzajú aj zvnútra firmy?

„Áno. O post sa uchádza aj dočasný šéf, aj ľudia z minulých manažmentov. Národná diaľničná spoločnosť je jednou z najväčších firiem z pohľadu obratu. Preto potrebujeme kompetentné, odborne aj eticky pripravené vedenie. Moja zodpovednosť je nielen vybrať, ale aj ďalej niesť zodpovednosť ako akcionára.“

Mnohých ľudí ste prekvapili tým, ako rýchlo ste konali pri podozreniach bývalého šéfa diaľničiarov Alana Sitára.

„Konal som rýchlo, pretože to bolo potrebné z pohľadu času a faktov. V určitom momente som si uvedomil, že naše pohľady na to, čo patrí alebo nepatrí k potrebám firmy na dosahovanie jej cieľov, sa líšia. Bývalý riaditeľ nezohľadňoval dostatočne politický rozmer, ktorý štátna firma prináša. Inak sa možno rozhoduje v súkromnej firme, inak vo firme, ktorá nakladá s peniazmi občanov.“

Z odbornej stránky ste s ním boli spokojný?

„Alan Sitár zaviedol niektoré nové postupy. Napríklad prípravu investičných celkov na báze Žltej knihy Medzinárodnej federácie stavebných inžinierov, ktorá hovorí o princípe projektuj a stavaj. V NDS to vytvára oveľa dynamickejšie prostredie a firmám to pomáha pri súťažení.“

No to bola vec, ktorá bola vyvolaná praxou. Starý systém zadávania projektov sa ukázal ako neefektívny.

„Samozrejme tu nejde o objavovanie nových procesov. Ale o odvahu ísť do procesov, ktoré už existujú v iných krajinách. Táto odvaha je v štátnych firmách skôr výnimočná.“

Ak manažéri železníc angažujú na nižšom stupni niekoho z Ficovho obdobia, tak na vlastnú zodpovednosť. Ak sa však tí ľudia za Fica zúčastňovali na nezákonnom konaní, nemajú tam čo robiť.

Váš poradca Marián Kolník sa v rozhovore pre týždenník Trend vyjadril v takom zmysle, že KDH mu navrhovalo rôznych politických nominantov do funkcií a on ich stopol. Ako hodnotíte jeho vyhlásenie?

„Pán Kolník je môj poradca. Len poradca. Cením si jeho prácu. Zodpovednosť a rozhodnutia prijímam pri všetkých otázkach ja, tak to bolo aj doteraz.“

Zaregistrovalo KDH odpoveď pána Kolníka?

„Ja som mu povedal, že nie som len minister, ale aj predseda KDH a ak sú nejaké otázky, tak mi ich môže adresovať.“

Keď sa pán Kolník stavia do pozície, že nominácie prechádzajú cez neho, stalo sa už, že KDH pretláčalo nejakého človeka, ktorého pán Kolník neakceptoval?

„Nie, hľadali sme zhodu na najvhodnejších osobách. Všetky doterajšie nominácie som prijímal a rozhodoval o nich. Boli kombináciou odborných predpokladov a etického charakteru.“

Odkiaľ teda pán Kolník bral skúsenosť, o ktorej hovoril v Trende?

„Pozrite, toľko ľudí dnes vyjadruje také či onaké názory o tom, čo je dobré pre KDH a Slovensko. Ja som polícii dal podnet na človeka, ktorý podvodom rozdával vizitky, že je môj poradca.“

Narážate na to, že za pánom Kolníkom chodili ľudia a tvrdili o sebe, že sú z KDH?

„Na nič nenarážam. Opakujem, rozhodnutia prijímam a aj budem prijímať ja.“

Navrhoval vám pán Kolník svojich vlastných ľudí, ktorí neprešli cez vás?

„Samozrejme. Je mojím poradcom. Návrhy boli a sú.“

Po vašom nástupe sa presúvajú bývalí manažéri z Ficovej vlády z jednej železničnej firmy do druhej. Týchto ľudí ste pritom sami kritizovali.

„Vrcholným manažérom troch železničných spoločností som dal dôveru. Ak na nižšom stupni angažujú niekoho z bývalého obdobia, tak na vlastnú zodpovednosť a s tým, že musia mať výsledky. Ak sa tí ľudia zúčastňovali na nezákonnom konaní za Fica, tak tam nemajú čo robiť.“

Tvrdíte, že železničné firmy boli zle vedené, a preto sa dnes musia prijímať opatrenia aj vo vzťahu k zamestnancom. Radoví zamestnanci však strácajú dôveru v revitalizáciu, keď vidia personálnu politiku.

„Nevylučujem, že tento obraz je takýto a len postupne sa číri. Po výsledkoch poznať človeka. Dôverujem generálnym riaditeľom železničných spoločností. Šéfovia týchto podnikov mi boli zatiaľ schopní zodpovedať na všetky podobné personálne otázky. Výsledky pri ozdravení spoločností sú povzbudzujúce.“

Ešte v apríli ste sľúbili, že preveríte Jána Simča, ktorý za Fica riadil obchod v Cargu a zrazu preňho bolo vytvorené miesto v Železniciach Slovenskej republiky.

„Áno. Generálny riaditeľ ŽSR tvrdí, že tento človek má výkon. Na základe jeho výsledkov teda očakávam od riaditeľa jeho hodnotenie. Zatiaľ by som to neuzatváral, pretože výsledky sú pre mňa rozhodujúce.“

Kto dnes stojí na čele tímu, ktorý pripravuje privatizáciu železničného Carga?

„V priebehu budúceho týždňa začneme pripravovať prvý krok. Je ním návrh štruktúry riadiaceho výboru. Proces bude rozdelený na tri fázy. V prvej je výber poradcu, v druhej definovanie kritérií a cieľov a v tretej tender.“

Konkrétny tím nie je?

„Oficiálne ešte nie. Formálne ho asi povediem ja, budú tam zástupcovia železničnej spoločnosti a určite aj ministerstva financií.“

Existuje takýto tím pre koncesiu bratislavského letiska?

„Platí tu tá istá odpoveď. V priebehu júna bude ustanovený riadiaci výbor výberu koncesionára.“

Budete v rezorte aplikovať návrh pani premiérky a na výber poradcov bude dohliadať nezávislý pozorovateľ, napríklad z Európskeho úradu boja proti podvodom?

„Viem si to predstaviť. Privatizácie v minulosti boli všelijaké. Sme členmi Európskej únie a musí tu byť tendencia robiť veci európsky – transparentne, čestne, zákonne. Účasť európskych inštitúcií tomu môže len pomôcť.“

Tesne po voľbách, keď sa riešila kauza zámeny letiskových pozemkov, ste sa veľmi ostro vyjadrili na adresu firiem Vladimíra Poóra, ktoré tam zarábajú. Ešte stále zarábajú cez parkovisko, stále majú v rukách rozsiahlu pôdu na letisku. Čo sa zmenilo?

„Nový manažment pristúpil ku konkrétnym zmenám tam, kde sú možné. Napríklad išlo o zmenu sadzieb či zmluvného vzťahu. V tomto duchu aj manažéri pokračujú a majú moju dôveru.“

Nebolo by lepšie, keby ste dostavbu druhej časti terminálu nechali už na nového koncesionára?

„Čakať rok nie je rozumné. Svojím spôsobom k tomuto rozhodnutiu prispelo aj to, že sme dosiahli zľavu na dostavbu a fakt, že dokončené dielo je hodnotnejšie ako nedokončené. Keď tam bol ten starý prílepok, to nebolo to, čo by bolo atraktívne niekomu ponúknuť.“

Termín diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc vidíte na rok 2017. To je ďaleko za mandátom tejto vlády. Väčšinou politici takto nepostupujú.

„Ja už by som sa tiež rád odviezol ako občan na diaľnici v roku 2010 ako sľuboval Fico, lenže takáto diaľnica nie je na sklade. Je najvyšší čas hovoriť ľuďom pravdu a nie vždy ľudí klamať, že v tomto volebnom období to bude. V roku 2014 bude väčšina úsekov D1 skompletizovaná. Ak sa s výstavbou tunela Višňové začne skoro na budúci rok, tak je rok 2017 reálny. Diaľnice na Slovensku sa dajú robiť rýchlejšie aj lacnejšie. O týždeň ideme otvárať jeden z týchto úsekov. Levočská diaľnica - západ má stáť 60 miliónov, z toho väčšinu zaplatí Európska únia. Teda občanov to vyjde na menej ako 30 miliónov eur, čo je o 100 miliónov menej, ako keď sa mala stavať ako PPP, tam to stavebne malo vyjsť na 136 miliónov eur. Súťaž priniesla polovičnú cenu. Úspora oproti PPP je pre občanov väčšia, ako bude stát celý úsek.

To je úsek, ktorý bude stavať Váhostav?

„Áno.“

Ten istý Váhostav, ktorý si ten istý úsek v konzorciu firiem na PPP ocenil na 136 miliónov eur?

„A to je len prvá zmluva. Očakávam, že to pôjde ďalej. V súťaži je spolu 46 kilometrov D1 za nominálne viac ako 900 miliónov eur. Ceny pôjdu určite dole.“

Túto vládu by mala ešte zastihnúť tvorba nového Národného strategického referenčného rámca, ktorý slúži ako prvá smerovka eurofondov. Kde budú priority?

„Musí byť ich menej. Myslím, že ubytovacích kapacít máme už na Slovensku dosť a potrebujeme skôr prilákať ľudí. Nový rámec by mal byť oveľa strategickejší. Ten terajší má jedenásť operačných programov, čo je rekord oproti iným krajinám. Infraštruktúra bude jednou z priorít nového rámca. Ak pôjde medzinárodná doprava mimo nás, prerobíme na mýte. Ak pôjde železničná doprava mimo nás, pretože nevieme revitalizovať naše koridory, zase je to strata.“

Ako ďaleko sú rokovania o odložení platieb za mýto?

„Rokujeme o zmene zmluvy. Náklady sú také vysoké, že prvé roky bude mýto pre štát stratové. Rokuje sa o presune platieb z úvodného náporu na neskoršie obdobie, ale aj o nastaveniach systému.“

Ste pripravený aj na možnosť, že Brusel neuzná legálnosť mýtneho tendra?

„Rokujeme o tom, aby boli prijaté nápravné opatrenia, aby sme neplatili sankcie. Občania Slovenska už boli potrestaní predraženým tendrom, nechcem aby boli potrestaní aj pokutou pre kšefty za minulej vlády.“

Ak sa vám nepodarí docieliť zníženie splátok so SkyTollom, môžete pokračovať v prehlbovaní straty, alebo zvýšite mýtne či počet spoplatnených úsekov?

„Existuje ešte jedna možnosť. Stále môžeme odstúpiť od zmluvy a odkúpiť celý systém pre štát.“

O tom sa rokuje?

„O tom sa zatiaľ nerokuje, pretože sa chceme dohodnúť. Ale je to jedna z možností.“

Viete, kto je majiteľom SkyTollu?

„Neviem, nevedel to ani exminister Vážny, aj keď podľa jeho slov to skúsil vygooglovať. Nechápem, ako mohli takýto tender urobiť, dnes by sa to stať nemohlo.“

Koalícia má síce štyri strany, ale reálne je ich šesť. Ako sa dnes cítite vo vláde?

„Je to zostava, ktorá nemá dnes alternatívu. Niekedy komunikujeme tak otvorene cez médiá, že je to až problém. Dôležité však je, že sa dodržiava vládny program. Boj proti korupcii je zásadnou témou, a to, čo sa udialo okolo zverejňovania zmlúv a faktúr, korupciu vytláča. Zásadnou témou je aj agenda spravodlivosti. Riešenie stavu prokuratúry je takou vplyvnou témou, ako bola v minulosti priama voľba prezidenta. Koalícia ju musí zvládnuť.“

Nie je rôznorodosť koalície cestou k nefunkčnosti vlády?

„Nie. Ideálna kombinácia je jednota v rozmanitosti. Iba jednota je ilúziou a iba rozmanitosť môže byť chaos. Funkčnosť závisí od zodpovednosti za realizáciu spoločného programu.“

KDH v druhej Dzurindovej vláde vyvolalo predčasné voľby. Takýto proces sa môže zopakovať.

„Rok 2006 vidím ako širšiu lekciu pre všetkých. Aj pre koaličného partnera, ktorý podľa mňa mal rešpektovať oprávnenosť požiadaviek KDH. Vatikánske zmluvy boli súčasťou vtedajšieho vládneho programu. Spôsob, akým sa to celé odprezentovalo, mohol byť iný. Bolo to nepravdivo vnímané tak, že KDH zapríčinilo koniec koalície, predčasné voľby, ktoré priniesli Fica, Mečiara a Slotu. Jeden by sa spýtal, toto ste chceli? “

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 067
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 546
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 612
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 849
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 093
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 960
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 837
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 795
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 704
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 297

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

PRIMÁR

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Neprehliadnite tiež

Ktoré sporenie je bezpečné a na ktorom môže človek zarobiť najviac?

Pri rozhodovaní, kam vložiť peniaze, je dobré zvážiť niekoľko vecí.

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

Zvýšenie minimálnej mzdy zaťaží podľa Mihála firmy viac ako sa očakáva

Zvýšenie minimálnej mzdy v roku 2018 prinesie podľa Mihála väčšie náklady pre zamestnávateľov.

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping?

Belgické úrady podozrievajú dopravnú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov, ktorých si prenajíma cez slovenského prostredníka.