SME

Figeľ: Mýtny systém môžeme odkúpiť pre štát

Diaľnica, ktorá mala byť podľa Ficových sľubov hotová v roku 2010, nie je na sklade, hovorí minister dopravy JÁN FIGEĽ.

Ján Figeľ (51) je predsedom KDH a od minulého roku šéfom ministerstva dopravy. Do roku 2009 bol eurokomisárom pre vzdelávanie. Je ženatý a má štyri deti.Ján Figeľ (51) je predsedom KDH a od minulého roku šéfom ministerstva dopravy. Do roku 2009 bol eurokomisárom pre vzdelávanie. Je ženatý a má štyri deti. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

Diaľnica, ktorá mala byť podľa Ficových sľubov hotová v roku 2010, nie je na sklade, hovorí minister dopravy JÁN FIGEĽ. Cesty sa podľa neho dajú stavať aj lacnejšie, dokazuje to Váhostav, ktorý ich dnes postaví za polovičnú sumu ako za Vážneho.

Ako jediný ste prisľúbili, že byt získaný v Starom Meste nebude dlhodobo vaším majetkom. Novinári sa vás odvtedy pri každej príležitosti pýtajú, kedy sľub splníte. Nemáte po ôsmich mesiacoch tlakov pocit, že to pôvodné rozhodnutie bolo chybou?

„Je to veľká životná skúsenosť aj s médiami, aj s politikou. Neľutujem to, pretože to rozhodnutie bolo úprimné. Áno, mohol som si zvoliť ľahšiu cestu ako mnohí, no vybral som si ťažšiu, ale správnu. Pracujem na tom, aby toto rozhodnutie bolo aj naplnené správne.“

Prečo ani po ôsmich mesiacoch neprišlo k splneniu tohto sľubu?

„Naozaj som hľadal adresáta a zámer, za ktorý sa môžem postaviť nielen vecne, ale aj so svojím svedomím. Adresáta som našiel a neuplynie veľa času do jeho zverejnenia.“

Čím sa adresát zaoberá?

„Starostlivosťou o ľudí, ktorí niekoho celý život potrebujú. Sú to ľudia, ktorí sú na jednej strane núdzni, na strane druhej vnútorne bohatší než sme my.“

Získali ste nebytový priestor v schátranom stave, ktorý ste rekonštruovali a investovali doň. Bude to riešenie pre vás čistá strata, ktorá vám nevráti aspoň investované peniaze?

„Bude to dar.“

Vo štvrtok sa uskutočnilo vypočutie 19 kandidátov na post šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti. Pri výbere máte posledné slovo. Máte svoj tip?

„Posledné slovo znamená zodpovednosť. Očakávam od komisie, že mi odporučí užší výber.“

Pesimista by povedal, že ak je medzi 19 kandidátmi človek, ktorý má úprimnú snahu viesť diaľničnú firmu vo verejnom záujme, je to skôr náhoda, lebo ide skôr o politických nominantov a ľudí zo stavebného biznisu. Ako to vidíte vy?

„Že sa musím dobre rozhodnúť. Takmer 20 ľudí je skupina, v ktorej sa už dá hľadať optimálna odpoveď.“

Prichádzajú aj zvnútra firmy?

„Áno. O post sa uchádza aj dočasný šéf, aj ľudia z minulých manažmentov. Národná diaľničná spoločnosť je jednou z najväčších firiem z pohľadu obratu. Preto potrebujeme kompetentné, odborne aj eticky pripravené vedenie. Moja zodpovednosť je nielen vybrať, ale aj ďalej niesť zodpovednosť ako akcionára.“

Mnohých ľudí ste prekvapili tým, ako rýchlo ste konali pri podozreniach bývalého šéfa diaľničiarov Alana Sitára.

„Konal som rýchlo, pretože to bolo potrebné z pohľadu času a faktov. V určitom momente som si uvedomil, že naše pohľady na to, čo patrí alebo nepatrí k potrebám firmy na dosahovanie jej cieľov, sa líšia. Bývalý riaditeľ nezohľadňoval dostatočne politický rozmer, ktorý štátna firma prináša. Inak sa možno rozhoduje v súkromnej firme, inak vo firme, ktorá nakladá s peniazmi občanov.“

Z odbornej stránky ste s ním boli spokojný?

„Alan Sitár zaviedol niektoré nové postupy. Napríklad prípravu investičných celkov na báze Žltej knihy Medzinárodnej federácie stavebných inžinierov, ktorá hovorí o princípe projektuj a stavaj. V NDS to vytvára oveľa dynamickejšie prostredie a firmám to pomáha pri súťažení.“

No to bola vec, ktorá bola vyvolaná praxou. Starý systém zadávania projektov sa ukázal ako neefektívny.

„Samozrejme tu nejde o objavovanie nových procesov. Ale o odvahu ísť do procesov, ktoré už existujú v iných krajinách. Táto odvaha je v štátnych firmách skôr výnimočná.“

Ak manažéri železníc angažujú na nižšom stupni niekoho z Ficovho obdobia, tak na vlastnú zodpovednosť. Ak sa však tí ľudia za Fica zúčastňovali na nezákonnom konaní, nemajú tam čo robiť.

Váš poradca Marián Kolník sa v rozhovore pre týždenník Trend vyjadril v takom zmysle, že KDH mu navrhovalo rôznych politických nominantov do funkcií a on ich stopol. Ako hodnotíte jeho vyhlásenie?

„Pán Kolník je môj poradca. Len poradca. Cením si jeho prácu. Zodpovednosť a rozhodnutia prijímam pri všetkých otázkach ja, tak to bolo aj doteraz.“

Zaregistrovalo KDH odpoveď pána Kolníka?

„Ja som mu povedal, že nie som len minister, ale aj predseda KDH a ak sú nejaké otázky, tak mi ich môže adresovať.“

Keď sa pán Kolník stavia do pozície, že nominácie prechádzajú cez neho, stalo sa už, že KDH pretláčalo nejakého človeka, ktorého pán Kolník neakceptoval?

„Nie, hľadali sme zhodu na najvhodnejších osobách. Všetky doterajšie nominácie som prijímal a rozhodoval o nich. Boli kombináciou odborných predpokladov a etického charakteru.“

Odkiaľ teda pán Kolník bral skúsenosť, o ktorej hovoril v Trende?

„Pozrite, toľko ľudí dnes vyjadruje také či onaké názory o tom, čo je dobré pre KDH a Slovensko. Ja som polícii dal podnet na človeka, ktorý podvodom rozdával vizitky, že je môj poradca.“

Narážate na to, že za pánom Kolníkom chodili ľudia a tvrdili o sebe, že sú z KDH?

„Na nič nenarážam. Opakujem, rozhodnutia prijímam a aj budem prijímať ja.“

Navrhoval vám pán Kolník svojich vlastných ľudí, ktorí neprešli cez vás?

„Samozrejme. Je mojím poradcom. Návrhy boli a sú.“

Po vašom nástupe sa presúvajú bývalí manažéri z Ficovej vlády z jednej železničnej firmy do druhej. Týchto ľudí ste pritom sami kritizovali.

„Vrcholným manažérom troch železničných spoločností som dal dôveru. Ak na nižšom stupni angažujú niekoho z bývalého obdobia, tak na vlastnú zodpovednosť a s tým, že musia mať výsledky. Ak sa tí ľudia zúčastňovali na nezákonnom konaní za Fica, tak tam nemajú čo robiť.“

Tvrdíte, že železničné firmy boli zle vedené, a preto sa dnes musia prijímať opatrenia aj vo vzťahu k zamestnancom. Radoví zamestnanci však strácajú dôveru v revitalizáciu, keď vidia personálnu politiku.

„Nevylučujem, že tento obraz je takýto a len postupne sa číri. Po výsledkoch poznať človeka. Dôverujem generálnym riaditeľom železničných spoločností. Šéfovia týchto podnikov mi boli zatiaľ schopní zodpovedať na všetky podobné personálne otázky. Výsledky pri ozdravení spoločností sú povzbudzujúce.“

Ešte v apríli ste sľúbili, že preveríte Jána Simča, ktorý za Fica riadil obchod v Cargu a zrazu preňho bolo vytvorené miesto v Železniciach Slovenskej republiky.

„Áno. Generálny riaditeľ ŽSR tvrdí, že tento človek má výkon. Na základe jeho výsledkov teda očakávam od riaditeľa jeho hodnotenie. Zatiaľ by som to neuzatváral, pretože výsledky sú pre mňa rozhodujúce.“

Kto dnes stojí na čele tímu, ktorý pripravuje privatizáciu železničného Carga?

„V priebehu budúceho týždňa začneme pripravovať prvý krok. Je ním návrh štruktúry riadiaceho výboru. Proces bude rozdelený na tri fázy. V prvej je výber poradcu, v druhej definovanie kritérií a cieľov a v tretej tender.“

Konkrétny tím nie je?

„Oficiálne ešte nie. Formálne ho asi povediem ja, budú tam zástupcovia železničnej spoločnosti a určite aj ministerstva financií.“

Existuje takýto tím pre koncesiu bratislavského letiska?

„Platí tu tá istá odpoveď. V priebehu júna bude ustanovený riadiaci výbor výberu koncesionára.“

Budete v rezorte aplikovať návrh pani premiérky a na výber poradcov bude dohliadať nezávislý pozorovateľ, napríklad z Európskeho úradu boja proti podvodom?

„Viem si to predstaviť. Privatizácie v minulosti boli všelijaké. Sme členmi Európskej únie a musí tu byť tendencia robiť veci európsky – transparentne, čestne, zákonne. Účasť európskych inštitúcií tomu môže len pomôcť.“

Tesne po voľbách, keď sa riešila kauza zámeny letiskových pozemkov, ste sa veľmi ostro vyjadrili na adresu firiem Vladimíra Poóra, ktoré tam zarábajú. Ešte stále zarábajú cez parkovisko, stále majú v rukách rozsiahlu pôdu na letisku. Čo sa zmenilo?

„Nový manažment pristúpil ku konkrétnym zmenám tam, kde sú možné. Napríklad išlo o zmenu sadzieb či zmluvného vzťahu. V tomto duchu aj manažéri pokračujú a majú moju dôveru.“

Nebolo by lepšie, keby ste dostavbu druhej časti terminálu nechali už na nového koncesionára?

„Čakať rok nie je rozumné. Svojím spôsobom k tomuto rozhodnutiu prispelo aj to, že sme dosiahli zľavu na dostavbu a fakt, že dokončené dielo je hodnotnejšie ako nedokončené. Keď tam bol ten starý prílepok, to nebolo to, čo by bolo atraktívne niekomu ponúknuť.“

Termín diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc vidíte na rok 2017. To je ďaleko za mandátom tejto vlády. Väčšinou politici takto nepostupujú.

„Ja už by som sa tiež rád odviezol ako občan na diaľnici v roku 2010 ako sľuboval Fico, lenže takáto diaľnica nie je na sklade. Je najvyšší čas hovoriť ľuďom pravdu a nie vždy ľudí klamať, že v tomto volebnom období to bude. V roku 2014 bude väčšina úsekov D1 skompletizovaná. Ak sa s výstavbou tunela Višňové začne skoro na budúci rok, tak je rok 2017 reálny. Diaľnice na Slovensku sa dajú robiť rýchlejšie aj lacnejšie. O týždeň ideme otvárať jeden z týchto úsekov. Levočská diaľnica - západ má stáť 60 miliónov, z toho väčšinu zaplatí Európska únia. Teda občanov to vyjde na menej ako 30 miliónov eur, čo je o 100 miliónov menej, ako keď sa mala stavať ako PPP, tam to stavebne malo vyjsť na 136 miliónov eur. Súťaž priniesla polovičnú cenu. Úspora oproti PPP je pre občanov väčšia, ako bude stát celý úsek.

To je úsek, ktorý bude stavať Váhostav?

„Áno.“

Ten istý Váhostav, ktorý si ten istý úsek v konzorciu firiem na PPP ocenil na 136 miliónov eur?

„A to je len prvá zmluva. Očakávam, že to pôjde ďalej. V súťaži je spolu 46 kilometrov D1 za nominálne viac ako 900 miliónov eur. Ceny pôjdu určite dole.“

Túto vládu by mala ešte zastihnúť tvorba nového Národného strategického referenčného rámca, ktorý slúži ako prvá smerovka eurofondov. Kde budú priority?

„Musí byť ich menej. Myslím, že ubytovacích kapacít máme už na Slovensku dosť a potrebujeme skôr prilákať ľudí. Nový rámec by mal byť oveľa strategickejší. Ten terajší má jedenásť operačných programov, čo je rekord oproti iným krajinám. Infraštruktúra bude jednou z priorít nového rámca. Ak pôjde medzinárodná doprava mimo nás, prerobíme na mýte. Ak pôjde železničná doprava mimo nás, pretože nevieme revitalizovať naše koridory, zase je to strata.“

Ako ďaleko sú rokovania o odložení platieb za mýto?

„Rokujeme o zmene zmluvy. Náklady sú také vysoké, že prvé roky bude mýto pre štát stratové. Rokuje sa o presune platieb z úvodného náporu na neskoršie obdobie, ale aj o nastaveniach systému.“

Ste pripravený aj na možnosť, že Brusel neuzná legálnosť mýtneho tendra?

„Rokujeme o tom, aby boli prijaté nápravné opatrenia, aby sme neplatili sankcie. Občania Slovenska už boli potrestaní predraženým tendrom, nechcem aby boli potrestaní aj pokutou pre kšefty za minulej vlády.“

Ak sa vám nepodarí docieliť zníženie splátok so SkyTollom, môžete pokračovať v prehlbovaní straty, alebo zvýšite mýtne či počet spoplatnených úsekov?

„Existuje ešte jedna možnosť. Stále môžeme odstúpiť od zmluvy a odkúpiť celý systém pre štát.“

O tom sa rokuje?

„O tom sa zatiaľ nerokuje, pretože sa chceme dohodnúť. Ale je to jedna z možností.“

Viete, kto je majiteľom SkyTollu?

„Neviem, nevedel to ani exminister Vážny, aj keď podľa jeho slov to skúsil vygooglovať. Nechápem, ako mohli takýto tender urobiť, dnes by sa to stať nemohlo.“

Koalícia má síce štyri strany, ale reálne je ich šesť. Ako sa dnes cítite vo vláde?

„Je to zostava, ktorá nemá dnes alternatívu. Niekedy komunikujeme tak otvorene cez médiá, že je to až problém. Dôležité však je, že sa dodržiava vládny program. Boj proti korupcii je zásadnou témou, a to, čo sa udialo okolo zverejňovania zmlúv a faktúr, korupciu vytláča. Zásadnou témou je aj agenda spravodlivosti. Riešenie stavu prokuratúry je takou vplyvnou témou, ako bola v minulosti priama voľba prezidenta. Koalícia ju musí zvládnuť.“

Nie je rôznorodosť koalície cestou k nefunkčnosti vlády?

„Nie. Ideálna kombinácia je jednota v rozmanitosti. Iba jednota je ilúziou a iba rozmanitosť môže byť chaos. Funkčnosť závisí od zodpovednosti za realizáciu spoločného programu.“

KDH v druhej Dzurindovej vláde vyvolalo predčasné voľby. Takýto proces sa môže zopakovať.

„Rok 2006 vidím ako širšiu lekciu pre všetkých. Aj pre koaličného partnera, ktorý podľa mňa mal rešpektovať oprávnenosť požiadaviek KDH. Vatikánske zmluvy boli súčasťou vtedajšieho vládneho programu. Spôsob, akým sa to celé odprezentovalo, mohol byť iný. Bolo to nepravdivo vnímané tak, že KDH zapríčinilo koniec koalície, predčasné voľby, ktoré priniesli Fica, Mečiara a Slotu. Jeden by sa spýtal, toto ste chceli? “

Autor: Ivan Štulajter | Adam Valček

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 869
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 177
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 771
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 916
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 942
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 609
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 203
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 424
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 359
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 206
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 942
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 609
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 203
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 424
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 359
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 206
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu