Úročenie vkladov vyvoláva zmätok

Banky vyostrujú boj o klientov. Ich produkty však spôsobujú chaos.

Ak sa banky dohodnú, klient bude môcť lepšie porovnať úroky na vklady vo všetkých bankách.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ak vám v reklamách ponúkajú dve banky rovnaké úročenie na termínovaných vkladoch, nemusí to znamenať, že vám peniaze aj rovnako zhodnotia.

Niektoré banky síce ponúkajú výhodnejšie sadzby ako konkurencia, ale s rôznou viazanosťou.

O nej sa klient v reklame takmer nič nedozvie. Ocitne sa tak v spleti vkladových produktov s rôznymi parametrami. Tie mu znemožnia správne sa rozhodnúť.

V západnej Európe je pritom štandardom, že banky uvádzajú úroky na vklady v ročnom vyjadrení – teda per annum. Tá však v slovenskej legislatíve chýba, a tak sa objavujú aj produkty, ktoré môžu vyvolať zmätok.

VÚB napríklad ponúka vklad s úrokom 3,51 percenta, ale na 18 mesiacov. Slovenská sporiteľňa má vklad s 10­percentným úročením, ktorý je však viazaný na obdobie 3,5 roka.

Zmätočné úroky

Banky svoj postup obhajujú. „Každá banka ponúka rôzne typy produktov, pretože ľudia majú rôzne požiadavky,“ povedala hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Tvrdí, že nikto klienta nenúti, aby si viazal vklad na 18 mesiacov.

V prípade Slovenskej sporiteľne ide o vklad, kde sa 10-­percentný úrok vypláca vopred, a navyše v hotovosti. Klient by tak mal dostať na ruku z vkladu 10­tisíc eur reálne tisícku, ale po odpočítaní dane mu ostane len 810 eur.

„Ak vklad predčasne ukončí, banke musí vrátiť celý úrok, a to pred zdanením,“ povedal Maroš Ovčarik z portálu Finančná hitparáda. Podľa neho je ponúkaná „vysoká“ sadzba po prepočte na rok v porovnaní s inými bankami priemerná – 2,86 percentná.

Hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer zdôrazňuje, že tento produkt je určený pre ľudí, ktorí chcú hotovosť ihneď. Popiera, že klienti nevedia, aké sú podmienky produktu.

„Ponúkame ho transparentne. V reklame jasne komunikujeme, že ide o limitovanú, špeciálnu ponuku,“ tvrdí Frimmer. Dodáva, že ide o dobre predávaný produkt.

Volksbank síce klientom sľubuje päťpercentný úrok, ale na vklad s viazanosťou 20 mesiacov. Klient musí počítať s tým, že vklad sa neúročí počas celej lehoty viazanosti rovnako.

Prvých päť mesiacov sa úročí len dvomi percentami. Postupne sa úrok zvyšuje a sľúbený päťpercentný úrok klient dostane až v poslednej štvrtine viazanosti.

Riešenie na stole

So zostrovaním konkurenčného boja bánk silnejú aj hlasy, ktoré žiadajú, aby sa úroky zverejňovali v jednotnej podobe. To by sprehľadnilo ponuku bánk pre klienta.

„Som presvedčený, že sadzby by sa mali uvádzať ročne a Tatra banka sa tým riadi,“ hovorí jej šéf Igor Vida.

Podľa šéfa UniCredit Bank Jozefa Bartu je mätúca komunikácia neetická, netransparentná a poškodzuje dobré meno bánk.

Tie už avizovali, že plánujú problém vyriešiť v spoločnom etickom kódexe. „Úroky v jednotnej štruktúre vnímajú niektorí členovia bankovej asociácie ako problematické. Touto otázkou sa budeme zaoberať na jednom z najbližších zasadnutí,“ povedala hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Monika Kuhajdová.

Iniciatívu bánk víta aj ministerstvo financií. „Čokoľvek, čo zníži informačnú asymetriu a zvyšuje informovanosť klienta, podporíme,“ povedal hovorca ministerstva Martin Jaroš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 663
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 717
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 828
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 487
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 344
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 5 991
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 925
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 354
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 663
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 130

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

KOMENTÁRE

Keď slová slúžia ako strely

Falošné správy často pritiahnu väčšie masy ako dôveryhodné médiá.

Neprehliadnite tiež

Expres, Markíza a Nový Čas vedú medzi médiami

Televíziu v štvrtom kvartáli 2016 a prvom kvartáli tohto roku celkovo sledovali takmer štyri milióny divákov.

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Kurz bitcoinu sa dostal na rekordnú úroveň

Kurz digitálnej meny za uplynulý rok prudko vzrástol.

Legendárne Hviezdne vojny majú 40 rokov. Pozrite sa, koľko zarobili

Prvý diel kultovej série Star Wars mal premiéru pred 40-timi rokmi. Vtedy stál 11 miliónov dolárov