BRATISLAVA. Ak vám v reklamách ponúkajú dve banky rovnaké úročenie na termínovaných vkladoch, nemusí to znamenať, že vám peniaze aj rovnako zhodnotia.
Niektoré banky síce ponúkajú výhodnejšie sadzby ako konkurencia, ale s rôznou viazanosťou.
O nej sa klient v reklame takmer nič nedozvie. Ocitne sa tak v spleti vkladových produktov s rôznymi parametrami. Tie mu znemožnia správne sa rozhodnúť.
V západnej Európe je pritom štandardom, že banky uvádzajú úroky na vklady v ročnom vyjadrení – teda per annum. Tá však v slovenskej legislatíve chýba, a tak sa objavujú aj produkty, ktoré môžu vyvolať zmätok.
VÚB napríklad ponúka vklad s úrokom 3,51 percenta, ale na 18 mesiacov. Slovenská sporiteľňa má vklad s 10percentným úročením, ktorý je však viazaný na obdobie 3,5 roka.
Zmätočné úroky
Banky svoj postup obhajujú. „Každá banka ponúka rôzne typy produktov, pretože ľudia majú rôzne požiadavky,“ povedala hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Tvrdí, že nikto klienta nenúti, aby si viazal vklad na 18 mesiacov.
V prípade Slovenskej sporiteľne ide o vklad, kde sa 10-percentný úrok vypláca vopred, a navyše v hotovosti. Klient by tak mal dostať na ruku z vkladu 10tisíc eur reálne tisícku, ale po odpočítaní dane mu ostane len 810 eur.
„Ak vklad predčasne ukončí, banke musí vrátiť celý úrok, a to pred zdanením,“ povedal Maroš Ovčarik z portálu Finančná hitparáda. Podľa neho je ponúkaná „vysoká“ sadzba po prepočte na rok v porovnaní s inými bankami priemerná – 2,86 percentná.
Hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer zdôrazňuje, že tento produkt je určený pre ľudí, ktorí chcú hotovosť ihneď. Popiera, že klienti nevedia, aké sú podmienky produktu.
„Ponúkame ho transparentne. V reklame jasne komunikujeme, že ide o limitovanú, špeciálnu ponuku,“ tvrdí Frimmer. Dodáva, že ide o dobre predávaný produkt.
Volksbank síce klientom sľubuje päťpercentný úrok, ale na vklad s viazanosťou 20 mesiacov. Klient musí počítať s tým, že vklad sa neúročí počas celej lehoty viazanosti rovnako.
Prvých päť mesiacov sa úročí len dvomi percentami. Postupne sa úrok zvyšuje a sľúbený päťpercentný úrok klient dostane až v poslednej štvrtine viazanosti.
Riešenie na stole
So zostrovaním konkurenčného boja bánk silnejú aj hlasy, ktoré žiadajú, aby sa úroky zverejňovali v jednotnej podobe. To by sprehľadnilo ponuku bánk pre klienta.
„Som presvedčený, že sadzby by sa mali uvádzať ročne a Tatra banka sa tým riadi,“ hovorí jej šéf Igor Vida.
Podľa šéfa UniCredit Bank Jozefa Bartu je mätúca komunikácia neetická, netransparentná a poškodzuje dobré meno bánk.
Tie už avizovali, že plánujú problém vyriešiť v spoločnom etickom kódexe. „Úroky v jednotnej štruktúre vnímajú niektorí členovia bankovej asociácie ako problematické. Touto otázkou sa budeme zaoberať na jednom z najbližších zasadnutí,“ povedala hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Monika Kuhajdová.
Iniciatívu bánk víta aj ministerstvo financií. „Čokoľvek, čo zníži informačnú asymetriu a zvyšuje informovanosť klienta, podporíme,“ povedal hovorca ministerstva Martin Jaroš.