Úročenie vkladov vyvoláva zmätok

Banky vyostrujú boj o klientov. Ich produkty však spôsobujú chaos.

Ak sa banky dohodnú, klient bude môcť lepšie porovnať úroky na vklady vo všetkých bankách.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ak vám v reklamách ponúkajú dve banky rovnaké úročenie na termínovaných vkladoch, nemusí to znamenať, že vám peniaze aj rovnako zhodnotia.

Niektoré banky síce ponúkajú výhodnejšie sadzby ako konkurencia, ale s rôznou viazanosťou.

O nej sa klient v reklame takmer nič nedozvie. Ocitne sa tak v spleti vkladových produktov s rôznymi parametrami. Tie mu znemožnia správne sa rozhodnúť.

V západnej Európe je pritom štandardom, že banky uvádzajú úroky na vklady v ročnom vyjadrení – teda per annum. Tá však v slovenskej legislatíve chýba, a tak sa objavujú aj produkty, ktoré môžu vyvolať zmätok.

VÚB napríklad ponúka vklad s úrokom 3,51 percenta, ale na 18 mesiacov. Slovenská sporiteľňa má vklad s 10­percentným úročením, ktorý je však viazaný na obdobie 3,5 roka.

Zmätočné úroky

Banky svoj postup obhajujú. „Každá banka ponúka rôzne typy produktov, pretože ľudia majú rôzne požiadavky,“ povedala hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Tvrdí, že nikto klienta nenúti, aby si viazal vklad na 18 mesiacov.

V prípade Slovenskej sporiteľne ide o vklad, kde sa 10-­percentný úrok vypláca vopred, a navyše v hotovosti. Klient by tak mal dostať na ruku z vkladu 10­tisíc eur reálne tisícku, ale po odpočítaní dane mu ostane len 810 eur.

„Ak vklad predčasne ukončí, banke musí vrátiť celý úrok, a to pred zdanením,“ povedal Maroš Ovčarik z portálu Finančná hitparáda. Podľa neho je ponúkaná „vysoká“ sadzba po prepočte na rok v porovnaní s inými bankami priemerná – 2,86 percentná.

Hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer zdôrazňuje, že tento produkt je určený pre ľudí, ktorí chcú hotovosť ihneď. Popiera, že klienti nevedia, aké sú podmienky produktu.

„Ponúkame ho transparentne. V reklame jasne komunikujeme, že ide o limitovanú, špeciálnu ponuku,“ tvrdí Frimmer. Dodáva, že ide o dobre predávaný produkt.

Volksbank síce klientom sľubuje päťpercentný úrok, ale na vklad s viazanosťou 20 mesiacov. Klient musí počítať s tým, že vklad sa neúročí počas celej lehoty viazanosti rovnako.

Prvých päť mesiacov sa úročí len dvomi percentami. Postupne sa úrok zvyšuje a sľúbený päťpercentný úrok klient dostane až v poslednej štvrtine viazanosti.

Riešenie na stole

So zostrovaním konkurenčného boja bánk silnejú aj hlasy, ktoré žiadajú, aby sa úroky zverejňovali v jednotnej podobe. To by sprehľadnilo ponuku bánk pre klienta.

„Som presvedčený, že sadzby by sa mali uvádzať ročne a Tatra banka sa tým riadi,“ hovorí jej šéf Igor Vida.

Podľa šéfa UniCredit Bank Jozefa Bartu je mätúca komunikácia neetická, netransparentná a poškodzuje dobré meno bánk.

Tie už avizovali, že plánujú problém vyriešiť v spoločnom etickom kódexe. „Úroky v jednotnej štruktúre vnímajú niektorí členovia bankovej asociácie ako problematické. Touto otázkou sa budeme zaoberať na jednom z najbližších zasadnutí,“ povedala hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Monika Kuhajdová.

Iniciatívu bánk víta aj ministerstvo financií. „Čokoľvek, čo zníži informačnú asymetriu a zvyšuje informovanosť klienta, podporíme,“ povedal hovorca ministerstva Martin Jaroš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 507
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 289
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 156
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 359
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 984
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 792
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 769
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 603
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 325
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 302

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.