AKTUALIZOVANÉ 18:05

Polovica potravín v našich obchodoch je z cudziny

Lidl ponúka najmenej slovenských výrobkov. Náš cukor či múku však predáva aj v zahraničí.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Agentúrny text sme o 18:05 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Len každý druhý potravinársky výrobok na pultoch obchodov u nás je zo Slovenska. Ukázal to prieskum agentúry GfK v 360 predajniach rôznych typov, ktorý robila pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

Najsilnejšie zastúpenie slovenských potravín majú siete COOP Jednota Slovensko a CBA, najmenej domácich výrobkov predáva Lidl. „V prípade Lidlu sa rozhoduje cez cenu,“ povedal analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

Naše konzervy miznú

Oproti iným krajinám únie je u nás zastúpenie domácich výrobkov veľmi nízke, tvrdí PKS. „Podiel domácich výrobkov na trhu v Poľsku je viac ako 85 percent, v Česku vyše 72 percent, v Maďarsku viac ako 71 percent,“ povedala Jarmila Halgašová, riaditeľka PKS. Vysoké zastúpenie má podľa nej domáca produkcia aj v ďalších krajinách Európskej únie.

Prieskum odhalil, že v menších predajniach majú domáce produkty väčšie zastúpenie ako vo veľkoformátových.

Najčastejšie na pultoch nájdete našu minerálku či mäso, zriedka však slovenské konzervy. Domáce konzervované potraviny tvoria v priemere 27 percent ponuky v sledovaných predajniach.

Domáca minerálka je v našich regáloch zrejme preto, že je nákladné ju dovážať. Slovenskému mäsu v poslednom období pomohli škandály okolo mäsa z dovozu, hovorí Ján Johanes, prezident PKS.

Slabé zastúpenie domácej produkcie odôvodňujú potravinári aj tým, že Slováci nie sú takí patrioti ako susedné národy. Tvrdia však, že by si domáce výrobky viac kupovali, keby sa na pulty vôbec dostali.

Čítajte kódy

Obchodníci tvrdia, že by radšej mali na pultoch viac domácich potravín. Ich predaj totiž zvyšuje zamestnanosť v krajine a následne prináša obchodu ďalšie zisky, povedal prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak.

Obchod však nakupuje to, čo sa aj predáva. „Pokiaľ slovenské výrobky budú dobré, kvalitné a v dobrej cene, tak sa na pulty dostanú v širšom zastúpení,“ dodal Konštiak.

Lidl tvrdí, že jeho podmienky pre všetkých dodávateľov sú rovnaké. „Ak spĺňajú podmienky kvality, ceny a pokrytia dodávok tovaru, zúčastnia sa na výberovom konaní,“ povedala hovorkyňa reťazca Lucie Borovičková.

Dodala, že výrobcovia, ktorí spĺňajú podmienky, sa dostanú aj na pulty zahraničných predajní Lidlu. Stalo sa tak napríklad v prípade cukru, múky, papierenských či mliečnych výrobkov.

Obchodníci sa snažia propagovať naše výrobky aj cez kampane. No Konštiak vraví, že ľudia prakticky nemajú podľa čoho zistiť, odkiaľ výrobok pochádza. Možnosťou je všímať si takzvaný EAN kód na výrobku. Ak sú jeho prvé tri čísla 858, mal by to byť slovenský produkt.

PKS_pre novinárov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 191
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 031
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 959
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 689
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 209
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 110
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 733
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 460
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 757
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 775

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Lajčák hovorí k Evke niečo iné, ako tvrdil pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Lajčák hovorí k Evke niečo iné, ako tvrdil pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.