BRATISLAVA. Negatívny výsledok oproti tomu istému obdobiu minulého roka prehĺbili takmer devätnásťnásobne.
Vlani v prvom kvartáli vykázali stratu 2,824 mil. eur. Vplyv na zvýšenie straty podniku za prvé tri mesiace roka mal pokles výnosov na 86,615 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 14,689 mil. eur a o 14,5 %. Náklady v objeme 139,996 mil. eur pritom vzrástli o 35,868 mil. eur alebo o 34,4 %.
Dôvodom rastu nákladov bola podľa spoločnosti vyššia tvorba a zúčtovanie opravných položiek k pohľadávkam najväčšieho nákladného dopravcu, Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s.
Príjmy ŽSR z poplatkov dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry v prvom štvrťroku dosiahli 24,114 mil. eur a boli medziročne nižšie o 22,690 mil. eur, respektíve o 48,5 %. Cena pre dopravcov za používanie železničnej dopravnej cesty sa znížila z doterajších 10,2 eura na 4,9 eura na vlakový kilometer.
"Medziročne bola strata vyššia o 50,557 mil. eur najmä z dôvodu zníženia výnosov o 23 mil. eur vyplývajúcich zo zmeny ceny spoplatnenia železničnej infraštruktúry po nadobudnutí účinnosti výnosu Úradu pre reguláciu železničnej dopravy o určení úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre od 1. januára 2011," zdôvodnila pre agentúru SITA zhoršenie hospodárenia spoločnosti hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Za celý rok 2011 predpokladajú ŽSR podľa upraveného plánu hospodáriť so stratou 100,06 mil. eur. Bolo by to o 1,4 % menej než vlani, keď spoločnosť vykázala stratu 101,46 mil. eur. Podľa pôvodného plánu, schváleného správnou radou firmy koncom minulého roka, mala strata stúpnuť na 193,078 mil. eur.
Zníženie pôvodne plánovanej straty umožní vyššia štátna dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry, ktorá sa má v tomto roku zvýšiť o 80 mil. eur, z doterajších 119,5 mil. eur na 199,5 mil. eur. Železnice navyše chcú ušetriť ďalších 13 mil. eur na ostatných nákladoch, najmä vo verejnom obstarávaní, vzhľadom na prijatý program úspor a optimalizácie.
ŽSR plánujú v tomto roku dosiahnuť výnosy 433,639 mil. eur, čo by oproti vlaňajšku znamenalo rast o 0,3 %. Plánované náklady v objeme 533,699 mil. eur majú zostať na vlaňajšej úrovni. Výnosy za použitie železničnej infraštruktúry by mali dosiahnuť 95,939 mil. eur, dvakrát menej ako vlani, keď príjmy z poplatkov dopravcov predstavovali 188,508 mil. eur.
Znamenalo to podiel 66,4 % na celkových tržbách za vlastné výkony a tovar a 38,6 % na celkových výnosoch. Spoločnosť plánuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie v roku 2013, ale podmienkou toho je zvýšenie štátnej dotácie na prevádzkovanie infraštruktúry na 260 mil. eur. ŽSR musia ročne ušetriť na nákladoch 60 mil.
Počet zamestnancov ŽSR klesol od konca minulého roka do konca mája v tomto roku o 766 - zo 16 989 na 16 223 osôb. Zníženie počtu pracovníkov za päť mesiacov predstavuje 4,5 %. Do konca tohto roka by sa mal ich počet ďalej znížiť na 15 300, čo bude znamenať úbytok o ďalších 5,7 %. V tomto roku tak v ŽSR ubudne okolo 1 700 ľudí a v budúcom roku by malo podľa predpokladov odísť ešte tisíc zamestnancov.