Železnice prehĺbili kvartálnu stratu na 53 miliónov

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako štátny správca infraštruktúry hospodárili v prvom štvrťroku tohto roka so stratou 53,381 mil. eur.

BRATISLAVA. Negatívny výsledok oproti tomu istému obdobiu minulého roka prehĺbili takmer devätnásťnásobne.

Vlani v prvom kvartáli vykázali stratu 2,824 mil. eur. Vplyv na zvýšenie straty podniku za prvé tri mesiace roka mal pokles výnosov na 86,615 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 14,689 mil. eur a o 14,5 %. Náklady v objeme 139,996 mil. eur pritom vzrástli o 35,868 mil. eur alebo o 34,4 %.

Dôvodom rastu nákladov bola podľa spoločnosti vyššia tvorba a zúčtovanie opravných položiek k pohľadávkam najväčšieho nákladného dopravcu, Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s.

Článok pokračuje pod video reklamou

Príjmy ŽSR z poplatkov dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry v prvom štvrťroku dosiahli 24,114 mil. eur a boli medziročne nižšie o 22,690 mil. eur, respektíve o 48,5 %. Cena pre dopravcov za používanie železničnej dopravnej cesty sa znížila z doterajších 10,2 eura na 4,9 eura na vlakový kilometer.

"Medziročne bola strata vyššia o 50,557 mil. eur najmä z dôvodu zníženia výnosov o 23 mil. eur vyplývajúcich zo zmeny ceny spoplatnenia železničnej infraštruktúry po nadobudnutí účinnosti výnosu Úradu pre reguláciu železničnej dopravy o určení úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre od 1. januára 2011," zdôvodnila pre agentúru SITA zhoršenie hospodárenia spoločnosti hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Za celý rok 2011 predpokladajú ŽSR podľa upraveného plánu hospodáriť so stratou 100,06 mil. eur. Bolo by to o 1,4 % menej než vlani, keď spoločnosť vykázala stratu 101,46 mil. eur. Podľa pôvodného plánu, schváleného správnou radou firmy koncom minulého roka, mala strata stúpnuť na 193,078 mil. eur.

Zníženie pôvodne plánovanej straty umožní vyššia štátna dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry, ktorá sa má v tomto roku zvýšiť o 80 mil. eur, z doterajších 119,5 mil. eur na 199,5 mil. eur. Železnice navyše chcú ušetriť ďalších 13 mil. eur na ostatných nákladoch, najmä vo verejnom obstarávaní, vzhľadom na prijatý program úspor a optimalizácie.

ŽSR plánujú v tomto roku dosiahnuť výnosy 433,639 mil. eur, čo by oproti vlaňajšku znamenalo rast o 0,3 %. Plánované náklady v objeme 533,699 mil. eur majú zostať na vlaňajšej úrovni. Výnosy za použitie železničnej infraštruktúry by mali dosiahnuť 95,939 mil. eur, dvakrát menej ako vlani, keď príjmy z poplatkov dopravcov predstavovali 188,508 mil. eur.

Znamenalo to podiel 66,4 % na celkových tržbách za vlastné výkony a tovar a 38,6 % na celkových výnosoch. Spoločnosť plánuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie v roku 2013, ale podmienkou toho je zvýšenie štátnej dotácie na prevádzkovanie infraštruktúry na 260 mil. eur. ŽSR musia ročne ušetriť na nákladoch 60 mil.

Počet zamestnancov ŽSR klesol od konca minulého roka do konca mája v tomto roku o 766 - zo 16 989 na 16 223 osôb. Zníženie počtu pracovníkov za päť mesiacov predstavuje 4,5 %. Do konca tohto roka by sa mal ich počet ďalej znížiť na 15 300, čo bude znamenať úbytok o ďalších 5,7 %. V tomto roku tak v ŽSR ubudne okolo 1 700 ľudí a v budúcom roku by malo podľa predpokladov odísť ešte tisíc zamestnancov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 812
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 357
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 311
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 856
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 8 098
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 765
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 545
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 663
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 819
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 181

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.

Na Slovensku pracuje vyše 10.000 Ukrajincov

Ukrajincov na Slovensku bude pribúdať.

Maďarský parlament prijal štátny rozpočet pre rok 2019

Štát vyčlenil viac peňazí aj pre motivovanie rodín mať viac detí.

Po vypití nealko piva nafúkali rovnako hladní aj sýti, chudí aj obézni

Obézny človek neznesie viac alkoholu než chudý.

Trump obvinil EÚ a Čínu z menovej manipulácie

Trumpovi sa nepáčia rastúce úrokové sadzby v USA.