Štát chce odovzdať malé letiská späť krajom a mestám

Letiská v Poprade, Žiline a Sliači navrhuje ministerstvo dopravy bezodplatne previesť na kraje a mestá, ktoré boli alebo sú ich akcionármi, do konca roka 2013.

BRATISLAVA. Štát chce svoje väčšinové podiely v malých letiskách v Poprade, Žiline a Sliači bezodplatne previesť opäť na samosprávne kraje a mestá, ktoré boli, alebo sú ich akcionármi. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako väčšinový akcionár zastupujúci štát navrhuje, aby samosprávy tieto tri letiská prevzali do konca roka 2013. Na letisku v Piešťanoch má štát celú svoju menšinovú účasť na základe rozhodnutia vlády zo septembra 2009 previesť na Trnavský samosprávny kraj a mesto Piešťany do konca roka 2011.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počíta s tým návrh zámerov fungovania malých letísk, ktorý rezort dopravy predložil do medzirezortného pripomienkového konania.

Podmienkou vo všetkých prípadoch je, aby noví vlastníci zachovali funkčnosť letísk minimálne počas 10 rokov. "Príprava na odovzdanie malých letísk regiónom začne už v roku 2011," tvrdí ministerstvo dopravy. Ako náhradný spôsob ďalšieho fungovania letísk, ak by samosprávy o ne nemali záujem, je ich dlhodobé prenajatie súkromným subjektom alebo predaj vlastníckeho podielu štátu.

"Malé letiská ako súčasť dopravnej infraštruktúry by mali slúžiť najmä potrebám regiónov, a preto patria pod správu regiónov. Ministerstvo odovzdá svoj vlastnícky podiel na malých letiskách bezodplatne regionálnym samosprávam s podmienkou, že minimálne po dobu 10 rokov zachovajú funkčnosť jednotlivých letísk," zdôvodnil rezort dopravy svoj návrh. Ak regióny neprejavia dostatočný záujem o prevzatie letísk do svojej správy a súčasne sa nájde súkromný partner, ktorý by mal záujem letisko prevádzkovať a investovať do jeho infraštruktúry, do úvahy podľa ministerstva pripadá aj dlhodobý prenájom v podobe koncesie na prevádzku letiska za presne stanovených podmienok, prípadne odpredaj akcií.

Odovzdaniu malých letísk regiónom musí podľa rezortu dopravy predchádzať intenzívna komunikácia medzi ministerstvom a regionálnymi samosprávami. "Regióny by mali samé prísť k záveru, že je pre nich prínosom, ak majú takýto nástroj pre rozvoj cestovného ruchu, ekonomiky a zamestnanosti a môžu priamo ovplyvňovať jeho činnosť," predpokladá ministerstvo.

Malé letiská budú podľa neho ešte niekoľko rokov v červených číslach. Kedy, a či vôbec budú schopné pokryť zo svojich príjmov náklady na prevádzku, sa zatiaľ nedá presne určiť. "Závisí to od intenzity budúcej leteckej prevádzky a s ňou spojených ďalších aktivít na danom letisku. Štát má záujem, aby malé letiská zostali zachované ako verejné medzinárodné letiská, ale to neznamená, že ich musí vlastniť a že musia prevádzkovať pravidelné letecké spojenia," dodáva rezort dopravy. Štát podľa neho nemôže zo dňa na deň prestať prispievať na prevádzku malých letísk, pretože by prestali fungovať. Preto bude aj v rokoch 2012 a 2013 prispievať na ich prevádzku na základe leteckého zákona.

V spoločnosti Letisko Poprad - Tatry, a.s. rezort dopravy vlastní 97,61 % akcií, mesto Poprad 1,67 % a mesto Vysoké Tatry 0,72 % akcií. Celková hodnota majetku letiska ku koncu roka 2009 bola 23,989 mil. eur. V Letiskovej spoločnosti Žilina, a.s. patrí ministerstvu dopravy 99,53 % akcií a Žilinskému samosprávnemu kraju 0,47 % akcií, majetok spoločnosti má hodnotu 8,86 mil. eur. Letisko Sliač, a.s. je v 100-percentnom vlastníctve ministerstva dopravy, hodnota jeho majetku dosahuje 1,81 mil. eur. V spoločnosti Letisko Piešťany, a.s. má rezort dopravy majetkovú účasť 22,14 %, Trnavský samosprávny kraj vlastní 56,37 % a mesto Piešťany 21,49 % akcií. Majetok letiska dosahuje hodnotu 24,185 mil. eur. Hodnota majetku letiskových spoločností ku koncu minulého roka bude aktualizovaná po predložení nových údajov z ich účtovných závierok za rok 2010.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 512
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 796
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 181
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 078
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 7 409
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 945
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 480
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 672
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 823
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 154