SME
Piatok, 24. január, 2020 | Meniny má Timotej

Výdavky na reklamu vlani predstavovali 823 miliónov eur

V minulom roku minuli zadávatelia na reklamu takmer 823 mil. eur, keď v medziročnom porovnaní klesli výdavky o štvrtinu.

BRATISLAVA. Ako vyplýva z monitoringu spoločnosti TNS Slovakia, reklamné výdavky sa vlani zvýšili vo všetkých typoch médií s výnimkou televízie, kde oslabili o 38 % na 465 mil. eur.

Keďže podiel televízií na celkovom reklamnom koláči je približne 55 %, má vývoj v tomto najsilnejšom médiu markantný vplyv na celkový vývoj mediálnej sféry. Dôvodom prepadu televíznych štatistík je zmena obchodnej politiky komerčných televízií pri predaji reklamy, ktorá spôsobila, že nie je možné výsledky televízií v rokoch 2009 a 2010 jednoznačne porovnávať.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Aj napriek tomu, že rok 2010 sa niesol v duchu reštrikčných opatrení ako dôsledku ekonomickej krízy, oficiálne čísla naznačujú iný smer," uviedla spoločnosť TNS vo svojej správe. Najvýraznejšie narástli výdavky do kinoreklamy, ktoré medziročne vzrástli o takmer 20 % na 3,083 mil. eur.

V printových médiách vlani zadávatelia na reklamu minuli 189 mil. eur, čo je o 3,5 % viac ako v predchádzajúcom roku. Do rádií vlani smerovala reklama v objeme 85 mil. eur, keď medziročne vzrástla o 8,3 % a na outdoorovú reklamu zadávatelia minuli 81 mil. eur, čo je o 3,8 % viac ako v roku 2009.

Najväčším zadávateľom reklamy bol v minulom roku Slovak Telekom, ktorý na reklamu podľa TNS minul 45,5 mil. eur a udržal si tak prvenstvo. Na druhom mieste skončila tak v predošlom roku spoločnosť Orange Slovensko s reklamou za 36,2 mil. eur a na tretej priečke bola firma Henkel, ktorá na reklamu vynaložila 20,7 mil. eur.

Medzi 10 najväčších zadávateľov sa dostali všetci traja mobilní operátori, najvýznamnejší hráči zo segmentu rýchloobrátkového tovaru každodennej spotreby (FMCG), Lidl ako zástupca obchodných reťazcov, ktorý sa prebojoval zo 14. na aktuálne 5. miesto a Slovenská sporiteľňa ako jediná banka. Všetci zadávatelia v prvej desiatke bez ohľadu na to, či zostali na rovnakej pozícii alebo sa posunuli v rebríčku nahor či nadol, minuli na reklamu menej ako rok predtým. Výnimkou je Lidl, ktorý do reklamy vlani investoval viac ako v roku 2009.

Vývoj výdavkov do reklamy nekopíruje podľa TNS vývoj predaného reklamného priestoru, ktorí zadávatelia využili na komunikáciu svojich produktov. V televízii bolo medziročne odvysielaných o 400 hodín reklamy viac. Rádiám sa podarilo predať o takmer 19 % reklamného času viac a aj v tlači bol vyšší počet predaných inzertných strán.

Najdrahší televízny spot v minulom roku bol odvysielaný 1.1.2010 o 1:11 hod na Markíze. Druhý najdrahší spot videli diváci 10.10.2010, ktorý televízia JOJ odvysielala o 19:55 hod.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  5. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  10. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 21 089
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 469
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 671
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 654
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 936
  6. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 725
  7. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 642
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 266
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 205
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 192

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré Ráno.
Dotovanie elektriny z hnedého uhlia má o tri roky na Hornej Nitre skončiť.
Autorská strana Beaty Balogovej

Je populistická „ľudová pravda“ viac ako právny štát?

Róm je dokonalý nepriateľ, aj keď nebude stavať mešity, rozumie jazyku väčšiny a nemá väzby na teroristov zo Stredného východu.

Robert Fico na programovej konferencii strany Smer.

Číňanov posielal domov, hovorí svedok o Sólymosovi. Bugár sa ho zastáva

Ľudsky som zlyhal, povedal minister a podal demisiu.

Neprehliadnite tiež

Počet turistov v Chorvátsku vlani presiahol dvadsať miliónov

K rekordu prispeli aj Slováci, v Chorvátsku sa ich ubytovalo takmer 465-tisíc.

Na propagáciu Slovenska v zahraničí sa vynaloží 2,6 milióna eur

Ministerstvo dopravy a výstavby plánuje zastúpenie Slovenska na dvanástich veľtrhoch.

Slovenský raj je najnavštevovanejším v Košickom kraji

Šefčovič predstavil v Davose energetickú stratégiu aj vzťah EÚ k Rusku

Slovenský eurokomisár vysvetľoval priority Európskej komisie.

Maroš Šefčovič

Politikov EÚ prekvapili prípravy obchodnej dohody medzi USA a EÚ

Bez klimatickej dohody nebude žiadna ďalšia dohoda, ohradilo sa Francúzsko.

Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a prezident USA Donald Trump.