Sporné zmluvy považuje rezort dopravy za uzavretú vec

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja považuje za uzavretú vec otázku sporných zmlúv, ktoré podpísalo bez predchádzajúcej súťaže do konca marca pred sprísnením podmienok verejného obstarávania. Z tohto dôvodu rezort naplánuje vyvodiť žiadn

BRATISLAVA. e dôsledky.

"Ani po opätovnom preverení sa nenašlo pochybenie zákona, etiky, prípadne spochybnenie účelnosti týchto zmlúv. Nepotvrdilo sa ani exministrom Vážnym deklarované rozdelenie zmlúv s tým istým predmetom zákazky," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

Poslanec a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v máji obvinil ministerstvo dopravy z porušenia zákona o verejnom obstarávaní. Rezort dopravy podľa neho uzavrel s viacerými dodávateľmi po dve zmluvy na rôzne služby s tým istým alebo veľmi podobným zameraním. Vážny zároveň podal podnet na Úrade pre verejné obstarávanie, aby preveril šesť zmlúv ministerstva dopravy s tromi dodávateľmi.

"Aby sa vyhli postupu, porušili paragraf 5 zákona o verejnom obstarávaní. Rozdelili predmet plnenia na dve časti a aby sa vyhli limitu 30 tis. eur, ktorý platil ešte podľa pôvodného zákona, tak rozdelili zákazky," informoval vtedy Vážny. Hodnota zmlúv nepresiahla 30 tis. eur, čo bol do konca marca limit pre priame zadanie zákaziek. Stačil na to prieskum trhu, súťaž nebola potrebná. Od apríla, keď začala platiť novela zákona o verejnom obstarávaní, sa tento limit znížil na 10 tis. eur. Zákazky nad túto hodnotu musia byť pridelené cez súťaž.

Vedúci služobného úradu ministerstva dopravy Peter Mach následne informoval, že dá preveriť uzavretie niektorých zmlúv a ak to bude nevyhnutné, budú vyvodené personálne dôsledky. "Rozhodol som sa tieto veci preveriť z dvoch aspektov - dodržanie zákona a etická otázka. To znamená, či bolo potrebné takéto zmluvy uzatvoriť v takomto čase," informoval v máji Mach.

Zmluvy pritom podpisoval práve on. "Proces verejného obstarávania na našom ministerstve má určité pravidlá. Zmluvy sa predkladajú na podpis vedúcemu úradu a podpisujem ich vtedy, keď mi príslušní kompetentní pracovníci potvrdia, že sú dodržané všetky pravidlá. Odo mňa je ťažko očakávať, že budem overovať všetky zmluvy, pracujeme na princípe zdieľanej dôvery," povedal ďalej Mach. Podľa neho nie je možné preverovať sústavne a všetko.

Zmluva na dodávku výpočtovej techniky, ktorú exminister dopravy tiež kritizoval, bola podľa rezortu dopravy uzatvorená na základe Rámcovej dohody z roku 2007 so spoločnosťou Datalan.

Vtedy bol ministrom práve Vážny. "Žiaľ, opäť sa ukázalo, že pán Vážny nehovoril pravdu a považujeme to z jeho strany za drzosť po tom, ako sa za jeho ministrovania sfalšovala analýza na PPP o pol miliardy eur, bratislavské letisko sa darovalo Poórovým firmám a rozkradli sa všetky tri železničné firmy," uviedol Krajčovič. Vážny označil ako predraženú cenu za desať iPadov 2 po 856,8 eur za kus.

"Najdrahšie iPady sa poskytujú za 600 eur," uviedol opozičný poslanec. Išlo o súčasť čiastkovej kúpnej zmluvy, ktorú ministerstvo dopravy uzavrelo so spoločnosťou Datalan 14. apríla na dodávku výpočtovej techniky v hodnote 30 350 eur.

Viaceré veci týkajúce sa zmlúv v rezorte dopravy prešetruje polícia. "Považujeme to z jeho strany za falošné a v prípade prekladateľských služieb za farizejské, lebo v roku 2009 bola za jeho éry podpísaná presne rovnaká zmluva s tou istou firmou. Tá naša je však na rozdiel od jeho kedykoľvek vypovedateľná a iba dočasná do ukončenia transparentného tendra na 4 roky," vyhlásil ďalej Krajčovič s tým, že exminister Vážny až veľmi často nehovorí pravdu. "Dúfame, že ju povie aspoň v prípade zistení európskeho vyšetrovacieho orgánu OLAF a prepojenia spoločnosti Ikores na stranu Smer - SD," uzavrel Krajčovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 761
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 943
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 108
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 611
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 799
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 241
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 159
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 084
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 062
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 973

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KULTÚRA

Star Trek mával smiešne masky a triky. Na nových častiach sa však nešetrilo

Na Netflixe sú prvé epizódy po desiatich rokoch.

EKONOMIKA

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života vás čaká

Eurostat: Za 10 rokov stúpla dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka.

Neprehliadnite tiež

Prešov sa blíži k časti svojho severného obchvatu, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd pretláča odvodové úľavy, tentoraz pre seniorov

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.

Nízke úroky v bankách vydržia ešte minimálne rok

Podľa odhadov ekonómov príde prvé väčšie zvyšovanie úrokov v polovici roka 2019.

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal päť minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa GPS.