Nízka cena dovolenky je chyták na klienta

Cestovné kancelárie v zahraničí uvádzajú zájazdy s konečnou cenou. Prikazuje im to legislatíva. Slovenské cestovky radšej uvádzajú základnú cenu, a tá môže zavádzať.

Naše cestovné kancelárie zatiaľ nič nenúti uvádzať konečné ceny svojich produktov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Cestovné kancelárie v zahraničí uvádzajú zájazdy s konečnou cenou. Prikazuje im to legislatíva. Slovenské cestovné kancelárie radšej uvádzajú základnú cenu, a tá môže zavádzať.

BRATISLAVA. Ceny zájazdov, ktoré ponúkajú naše cestovné kancelárie, dokážu klientov riadne pomýliť. Reklamné šoty alebo internetový predaj totiž zásadne uvádzajú základnú cenu zájazdu, a nie konečnú.

Veď posúďte: odolali by ste ponuke na osemdňový zájazd v štvorhviezdičkovom hoteli v Turecku od 180 eur za dospelú osobu? Takáto cena vzbudí pozornosť, spotrebiteľ sa z nej však teší iba dovtedy, kým nezistí, že si k nej musí pripočítať povinné doplatky.

Zájazd, ktorý sa začínal sumou 180 eur, po pripočítaní leteckej dopravy asi 250 eur, letiskových poplatkov okolo 130 eur, novozavedenenom palivovom príplatku približne 25 eur, komplexnom cestovnom poistení na celý pobyt okolo 12 eur, sa nakoniec končí výslednou sumou 600 eur.

A tak to, čo na prvý pohľad vyzeralo lákavo, sa nakoniec až také lákavé už nezdá.

Ivan Schwarz zo Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr hovorí, že aj u nás zákon o zájazdoch cestovky zaväzuje, aby ľudí pred podpisom zmluvy oboznámili s konečnou cenou.

„Ale to neznamená, že cestovka je povinná uvádzať v ponuke konečnú cenu zájazdu,“ povedal Schwarz. Podľa asociácie sa inštitút jednotnej ceny pomaličky začína udomácňovať aj u nás.

Cena má byť lákadlom

Majiteľ levickej cestovnej agentúry Dekampo Pavol Sido hovorí, že s konečnými cenami by sa lepšie pracovalo aj im ako províznym predajcom. Boli by však na prospech predovšetkým spotrebiteľom.

„Stávalo by sa menej chýb pri výpočtoch cien zájazdov, lebo pri tom množstve povinných a nepovinných príplatkov je možné, že sa niečo zabudne pripočítať a potom, spotrebiteľ nedostane presnú cenu, tak je právom nespokojný,“ hovorí Sido.

„Veľakrát nám ľudia volajú, že máme na stránke veľmi výhodné ceny, no keď im napočítame všetky poplatky, tak nás následne pošlú do „teplých krajín“.

Darmo im vysvetľujeme, že predávame produkt cestovnej kancelárie, ktorá ho má takto nacenený,“ dodáva.

Extrémne ceny

Niektoré naše cestovky zachádzajú až do extrémov, keď z katalógovej ceny odčlenia aj cenu za samotnú dopravu a potom tá katalógová niekedy vyzerá úsmevne.

Stáva sa to najmä pri autobusových zájazdoch do Chorvátska, Bulharska či Grécka, kde je väčšinou uvedená cena za individuálnu dopravu. Ak si však záujemca vyberie autobusovú dopravu, musí rátať s príplatkom.

Podľa Sida najväčšia cenová „divočina“ nastáva v tých prípadoch, ak cestovka oddeľuje cenu za dopravu pri leteckých zájazdoch. To ľudí najviac mýli.

Ak si však zájazd kupujete v niektorej pobočke zahraničnej cestovnej kancelárie, stretávate sa pri ponuke už s konečnou cenou. Nemôže sa vám teda stať, že budete cenou rozčarovaný, lebo tá je presne definovaná a nakalkulovaná.

Už roky to platí v nemeckých a rakúskych cestovných kanceláriách, tento systém zaviedli aj v Česku. V týchto krajinách to cestovkám prikazuje zákon, ktorý na Slovensku chýba.

Reklama a skutočnosť

S konečnými cenami zájazdov pracuje aj CK TUI ReiseCenter Slovensko. Jej produktová manažérka Mariana Metwaly-Veiglová hovorí: „Často si naši klienti myslia, že sme drahí, čo však nie je pravda, oni len nie sú zvyknutí na konečnú cenu. Neraz sú naše ceny dokonca nižšie, a to sa už nezmieňujem o službách,“ povedala Metwaly-Veiglová.

Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie Fischer Slovakia Juraja Heribana by spotrebiteľ nemal byť nástrojom lacného marketingu, ktorý inzeruje netransparentne nízke lákavé ceny a tie sa po pripočítaní všetkých poplatkov môžu aj zdvojnásobiť.

„Predsa ani v obchode zákazníkovi pri kúpe mlieka nenaúčtujú pri pokladnici ešte príplatok za obal či čokoľvek iné. Prečo by mal byť cestovný ruch v tomto smere výnimkou?“ pýta sa riaditeľ Heriban.

Zdôrazňuje, že kupujúci nie je povinný riešiť celú neprehľadnú spleť rôznych príplatkov a poplatkov, z ktorých si ani nevie vypočítať konečnú cenu dovolenky.

Fischer Slovakia predáva svoje produkty za konečnú cenu. Riaditeľ cestovky hovorí, že túto cestu si vybrali preto, lebo by malo byť samozrejmosťou, že klient odcestuje na dovolenku za inzerovanú či inak publikovanú cenu.

Koľko naozaj stojí zájazd na Malorku

Júnový termín, 11 dní

  • Základná cena je 459 eur (ubytovanie a polpenzia pre 1 dospelú osobu).
  • Palivový príplatok je 5 eur.
  • Letiskové taxy sú 145 eur.
  • Poistné je 12 eur.
  • Konečná cena vychádza na 641 eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 991
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 727
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 255
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 538
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 900
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 438
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 333
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 156
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 785
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 716

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.