Nízka cena dovolenky je chyták na klienta

Cestovné kancelárie v zahraničí uvádzajú zájazdy s konečnou cenou. Prikazuje im to legislatíva. Slovenské cestovky radšej uvádzajú základnú cenu, a tá môže zavádzať.

Naše cestovné kancelárie zatiaľ nič nenúti uvádzať konečné ceny svojich produktov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Cestovné kancelárie v zahraničí uvádzajú zájazdy s konečnou cenou. Prikazuje im to legislatíva. Slovenské cestovné kancelárie radšej uvádzajú základnú cenu, a tá môže zavádzať.

BRATISLAVA. Ceny zájazdov, ktoré ponúkajú naše cestovné kancelárie, dokážu klientov riadne pomýliť. Reklamné šoty alebo internetový predaj totiž zásadne uvádzajú základnú cenu zájazdu, a nie konečnú.

Veď posúďte: odolali by ste ponuke na osemdňový zájazd v štvorhviezdičkovom hoteli v Turecku od 180 eur za dospelú osobu? Takáto cena vzbudí pozornosť, spotrebiteľ sa z nej však teší iba dovtedy, kým nezistí, že si k nej musí pripočítať povinné doplatky.

Zájazd, ktorý sa začínal sumou 180 eur, po pripočítaní leteckej dopravy asi 250 eur, letiskových poplatkov okolo 130 eur, novozavedenenom palivovom príplatku približne 25 eur, komplexnom cestovnom poistení na celý pobyt okolo 12 eur, sa nakoniec končí výslednou sumou 600 eur.

A tak to, čo na prvý pohľad vyzeralo lákavo, sa nakoniec až také lákavé už nezdá.

Ivan Schwarz zo Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr hovorí, že aj u nás zákon o zájazdoch cestovky zaväzuje, aby ľudí pred podpisom zmluvy oboznámili s konečnou cenou.

„Ale to neznamená, že cestovka je povinná uvádzať v ponuke konečnú cenu zájazdu,“ povedal Schwarz. Podľa asociácie sa inštitút jednotnej ceny pomaličky začína udomácňovať aj u nás.

Cena má byť lákadlom

Majiteľ levickej cestovnej agentúry Dekampo Pavol Sido hovorí, že s konečnými cenami by sa lepšie pracovalo aj im ako províznym predajcom. Boli by však na prospech predovšetkým spotrebiteľom.

„Stávalo by sa menej chýb pri výpočtoch cien zájazdov, lebo pri tom množstve povinných a nepovinných príplatkov je možné, že sa niečo zabudne pripočítať a potom, spotrebiteľ nedostane presnú cenu, tak je právom nespokojný,“ hovorí Sido.

„Veľakrát nám ľudia volajú, že máme na stránke veľmi výhodné ceny, no keď im napočítame všetky poplatky, tak nás následne pošlú do „teplých krajín“.

Darmo im vysvetľujeme, že predávame produkt cestovnej kancelárie, ktorá ho má takto nacenený,“ dodáva.

Extrémne ceny

Niektoré naše cestovky zachádzajú až do extrémov, keď z katalógovej ceny odčlenia aj cenu za samotnú dopravu a potom tá katalógová niekedy vyzerá úsmevne.

Stáva sa to najmä pri autobusových zájazdoch do Chorvátska, Bulharska či Grécka, kde je väčšinou uvedená cena za individuálnu dopravu. Ak si však záujemca vyberie autobusovú dopravu, musí rátať s príplatkom.

Podľa Sida najväčšia cenová „divočina“ nastáva v tých prípadoch, ak cestovka oddeľuje cenu za dopravu pri leteckých zájazdoch. To ľudí najviac mýli.

Ak si však zájazd kupujete v niektorej pobočke zahraničnej cestovnej kancelárie, stretávate sa pri ponuke už s konečnou cenou. Nemôže sa vám teda stať, že budete cenou rozčarovaný, lebo tá je presne definovaná a nakalkulovaná.

Už roky to platí v nemeckých a rakúskych cestovných kanceláriách, tento systém zaviedli aj v Česku. V týchto krajinách to cestovkám prikazuje zákon, ktorý na Slovensku chýba.

Reklama a skutočnosť

S konečnými cenami zájazdov pracuje aj CK TUI ReiseCenter Slovensko. Jej produktová manažérka Mariana Metwaly-Veiglová hovorí: „Často si naši klienti myslia, že sme drahí, čo však nie je pravda, oni len nie sú zvyknutí na konečnú cenu. Neraz sú naše ceny dokonca nižšie, a to sa už nezmieňujem o službách,“ povedala Metwaly-Veiglová.

Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie Fischer Slovakia Juraja Heribana by spotrebiteľ nemal byť nástrojom lacného marketingu, ktorý inzeruje netransparentne nízke lákavé ceny a tie sa po pripočítaní všetkých poplatkov môžu aj zdvojnásobiť.

„Predsa ani v obchode zákazníkovi pri kúpe mlieka nenaúčtujú pri pokladnici ešte príplatok za obal či čokoľvek iné. Prečo by mal byť cestovný ruch v tomto smere výnimkou?“ pýta sa riaditeľ Heriban.

Zdôrazňuje, že kupujúci nie je povinný riešiť celú neprehľadnú spleť rôznych príplatkov a poplatkov, z ktorých si ani nevie vypočítať konečnú cenu dovolenky.

Fischer Slovakia predáva svoje produkty za konečnú cenu. Riaditeľ cestovky hovorí, že túto cestu si vybrali preto, lebo by malo byť samozrejmosťou, že klient odcestuje na dovolenku za inzerovanú či inak publikovanú cenu.

Koľko naozaj stojí zájazd na Malorku

Júnový termín, 11 dní

  • Základná cena je 459 eur (ubytovanie a polpenzia pre 1 dospelú osobu).
  • Palivový príplatok je 5 eur.
  • Letiskové taxy sú 145 eur.
  • Poistné je 12 eur.
  • Konečná cena vychádza na 641 eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.