BRATISLAVA.
"Ako minister som mal jedno z prvých úvodných ťažkých rokovaní o Cargu s bankami, pretože tie boli pripravené na ráznu akciu, ak by necítili, že dôjde k zlepšeniu. To zlepšenie je podstatné, nie kozmetické," uviedol dnes Figeľ na tlačovej konferencii po rokovaní kabinetu v reakcii na dnešné vyjadrenia exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD).
"Som presvedčený, že sa nebudú opakovať situácie, ako to bolo za nich (vlády Roberta Fica - pozn. TASR). Nalievať alebo prelievať peniaze, najdrahšie koľajnice v EÚ-27, čo to je politika? Pôžička, ktorá nič nevyriešila, ľudia, ktorí boli platení za 4,7 dňa, ale do roboty chodili 4 dni v týždni, lebo jeden deň mali prekážku v práci. Teraz ešte hovoria, či optimalizovať zamestnanosť, alebo nie," povedal Figeľ.
Informoval zároveň, že poľské Cargo prepúšťa 40 % zamestnancov. "Toto je len jeden z dôsledkov neriešenia situácie v spoločnostiach. Mali 4 roky zodpovednosť a možnosť. Svojím spôsobom nie že ju nevyužili, ale až zneužili natoľko, že sa firma ocitla pred bankrotom so zadlžením na úrovni 82 % vlastného imania, 600 miliónov eur," dodal.
Vážny sa dnes vyjadril, že spoločnosť ZSSK Cargo je úmyselne devastovaná. "Zdravého idú pochovať, aby ho potom mohli dobre a lacno predať," upozornil na dnešnej tlačovej konferencii Ľubomír Vážny. Ako zdôraznil, "jedna vec sú vzletné sľuby, citáty a druhá vec je praktická rovina čísel".
Z údajov, ktoré poskytol Vážnemu Figeľ v rámci interpelácie v parlamente, vyplýva, že preprava v tomto podniku v druhom polroku 2010 stúpla. Kým v prvom vlaňajšom polroku predstavovala 155,7 milióna eur, v tom druhom už 159,2 milióna eur.
Napriek rastu objemu prepraveného nákladu sa prevádzkový zisk za prvý polrok (300.000 eur) zmenil v druhej polovici minulého roka na stratu (18 miliónov eur). Celková strata Carga tak za prvých šesť mesiacov predstavovala 36,4 milióna eur a za druhú časť roka už 85 miliónov eur.
Vážny poukázal aj na zamestnanosť v tomto štátnom podniku a plány vlády na prepustenie približne dvoch tisícov zamestnancov v tomto roku označil za kritické. Následne totiž nebude podľa neho nákladný železničný prepravca schopný zabezpečovať prepravu stúpajúceho objemu nákladu. Nákladná preprava sa totiž postupne začína spamätávať z krízy, čo sa prejavilo už v druhom polroku 2010.