Nakupovanie po slovensky

Donedávna sa tvrdilo, že my Slováci pri nákupoch nepozeráme na peniaze, že sme, ako sa vraví, grandi. Ako ukázal najnovší výskum, kríza aj ľudí na Slovensku donútila pozerať sa viac na cenu ako na kvalitu.

Ako teda nakupujeme?

Výskumná agentúra TNS Slovakia nedávno uskutočnila veľký prieskum o životnom štýle na Slovensku. Jednou z oblastí, ktorej sa výskum venoval, bol aj postoj k peniazom a k nakupovaniu. Čo výskumníci zistili?

O peniazoch sa rozpráva viac

Už tri roky sa vo svete, ale aj u nás skloňuje slovo kríza. Iste, nie je taká „fotogenická“ ako celosvetová depresia v tridsiatych rokoch. Nenakupujeme na „žobračenky“, nie sme bezprostredne ohrození hladom. Napriek tomu ju slovenské domácnosti pocítili a šetria o čosi viac. „Slováci sú skôr šetrní a táto ich vlastnosť sa ešte zvýraznila vplyvom krízy,“ upozorňuje sociológ Vladislav Chaloupka.

V súlade s týmto faktom narástla aj dôležitosť peňazí. Podľa výskumu, ktorý agentúra robila už tretíkrát, sa dnes o peniazoch v domácnostiach rozpráva viac a vydávajú sa menej ochotne ako pred pár rokmi: „Každý sa zamyslí, či vydá nejaké to euro za zábavu alebo za tovar. To však neznamená, že po tých veciach netúžime, ale jednoducho cítime tlak utiahnuť si opasky.“

Peniaze sú dnes pre ľudí rozhodne dôležitejšie. Kríza je totiž vo svojich dôsledkoch veľmi reálna. Jej vplyvy najviac pocítili práve ti najchudobnejší. Obyvateľstvo sa uskromňuje a rozhodne nemá pocit, že by sa kríza už skončila. „Čakáme však na nejaký pozitívny signál, dúfame, že sa to obdobie pominie a očakávania do budúcnosti nie sú len negatívne,“ hovorí sociológ.

A ako sa Slováci pozerajú na zavedenie eura? Podľa Chaloupku trochu paradoxne. Na jednej strane vnímajú novú menu pozitívne aj skeptici, ktorí výrazne uprednostňujú domáce pred zahraničným, na druhej strane sa však všetci ľudia bez rozdielu pohľadu na svet zhodujú na tom, že po zavedení eura nastalo všeobecné zdraženie. V každom prípade, ľudia si zvykli a väčšine už počítanie v eurách nerobí žiadne problémy.

Akcia či značka?

Vtipy o dôchodcoch, ktorí sadnú ráno do autobusu, aby celý deň chodili po meste za tovarom v akcii, nie sú veľmi prehnané. A seniori v tom rozhodne nie sú sami. Zjednodušene povedané: Keď už Slováci nakupujú, hľadajú „výhodné“ ceny, snažia sa ušetriť, a to aj za cenu, že kúpia menej kvalitný tovar. Hľadanie najvýhodnejšej ceny je takpovediac národný šport.

Hlási sa k nemu deväť z desiatich dospelých. A často sme za nižšiu cenu ochotní zľaviť z nároku na kvalitu. Keď tenisky, tak Adidas, keď kabelku, tak Louis Vuitton. Obrázky mladých chlapcov a slečien z nákupných centier prezrádzajú, že pre niektorých ľudí je značka životne dôležitá.

Pri širšom pohľade to tak nevyzerá. „Postoj k značkovému tovaru je jedným z ukazovateľov, ktoré vykazujú veľké rozdiely medzi jednotlivými segmentmi životného štýlu a je ťažké urobiť jednoznačný záver,“ upozorňuje Vladislav Chaloupka.

Sú ľudia, pre ktorých je značkový tovar nevyhnutnosťou – či už preto, že potrebujú vytŕčať z davu, alebo naopak preto, že ho vnímajú ako kvalitnejší, a teda je pre nich rozumnou voľbou. V tomto prípade samozrejme záleží na samotnej značke, akým spôsobom potenciálnych zákazníkov oslovuje. Ale ani za značky nie sme ochotní vydať toľko peňazí ako pred niekoľkými rokmi.

Najmä pre najchudobnejších je najdôležitejším faktorom cena, prípadne je pre nich kľúčové, aby bol výrobok „slovenský“. „Zväčša ide o tých istých ľudí, ktorí vyhľadávajú nízke ceny a pre ktorých sú menej podstatné značky,“ pripomína sociológ. Práve „slovenskosť“ výrobku však môže byť aj spôsobom, ako takýmto ľuďom predať aj výrobok, ktorý nie je nevyhnutne úplne lacný.

Výskumníci sa často stretli s presvedčením ľudí, že kúpou takýchto výrobkov pomáhajú slovenskej ekonomike. Často ide len o ilúziu. Dnes si môžete kúpiť mliečny výrobok s írečitým názvom, ktorý vyrába zahraničná firma so šikovným marketingom. Nakoľko je takýto výrobok vlastne domáci?

obr_1.jpg

Niekedy to tak nevyzerá, ale Slováci sú skôr šetrní
a táto ich vlastnosť sa ešte zvýraznila vplyvom krízy

Strach zo splátok

Keď pred rokmi začali na Slovensku podnikať spoločnosti, ponúkajúce rýchlu pôžičku, ozvali sa hlasy, že Slováci sa neradi zadlžujú. Mentálne nastavenie bolo pri pôžičkách vždy skôr negatívne, ale vplyvom krízy sa ešte zhoršilo. Podľa výskumu zadlžovanie odmietajú aj ľudia, ktorí si pôžičky berú. Keď už si niekto peniaze požičia, je to hlavne z nutnosti.

Podobne je to aj s nákupom na splátky. Rozhodne platí, že ľudia sú zdržanlivejší ako pred krízou. Z nakupovania cez internet, naopak, strach nemáme. Kým v roku 2008 podľa prieskumu cez internet niekedy nakupovalo 23 percent Slovákov, dnes je to už 39 percent. Niekoho motivuje, že cez internet si môže kúpiť niečo, čo na Slovensku len tak nedostane, u iných je to skôr o lepšej cene ako v kamenných predajniach.

Reklama, neklam ma

Človek má základné potreby ako strechu nad hlavou, oblečenie či jedlo. Keby nám však stačili len tie najnutnejšie veci, väčšina výrobkov a výrobcov by stratila svoje opodstatnenie. Čo vlastne človeka presvedčí, aby si kúpil aj niečo, čo vôbec nepotrebuje? Je to len reklama? „Väčšina ľudí tvrdí, že ich reklama neovplyvňuje. Ale to je sebaklam.

Začnite sa ich pýtať na veci, ktoré kupujú, a o chvíľku zistíte, že majú svoje obľúbené značky a výrobky. Ako dôvod, pre ktorý si ich kupujú, budú veľmi často uvádzať práve argumenty z reklám,“ hovorí Vladislav Chaloupka. Každý z nás si svoje rozhodnutia racionalizuje a nie je ochotný pripustiť, že by niečo robil len preto, že mu to povedia v televízii.

Ak napríklad výrobca piva zistí, že na trhu je dopyt po značke so silnou a výraznou chuťou, je pravdepodobné, že ak také pivo predstaví v reklame, vytvorí oň veľký záujem. Ale keby sa následne ukázalo, že nápoj silnú a výraznú chuť nemá, nezachránila by ho ani každodenná reklama v hlavnom vysielacom čase.

My sme reklama

Ešte nikdy nebolo na Slovensku viac reklamy ako v posledných rokoch. Má to svoje dôvody. Výskum TNS ukazuje, že pozerať televíziu je dnes zaujímavejší spôsob trávenia voľného času ako pred niekoľkými rokmi. Podpísala sa na tom aj kríza, pretože je lacnejšie sedieť doma pri televízore, ako sa zabávať vonku, v kine či v bare. Dôsledok?

„Keď meriame úspešnosť reklamných kampaní, ľudia nám často rozprávajú dej šotov do najmenších detailov,“ upozorňuje Chaloupka. Čoraz častejšie však reklamu pomáhajú šíriť aj sami potenciálni zákazníci. Zábavné reklamné šoty šírime na facebooku a pomáhame hláškam ako

„Díky, Broňa“ zľudovieť. Reklamou dnes už nie sú len polminútové šoty v televízii, ale valí sa na nás zovšadiaľ. „Internet a špeciálne sociálne siete otvárajú nové možnosti, kde možno zákazníka priamo vtiahnuť do procesu marketingovej komunikácie,“ uzatvára sociológ.

Pozitíva krízy

Kríza neznamená, že by sme si zrazu odopierali všetky radosti života. Naučila však ľudí vážiť si zarobené peniaze o niečo viac ako v minulosti. Na niečo je to aj dobré. Obyvateľstvo sa napríklad ešte dlho nebude bezhlavo zadlžovať. A možno aj firmy pochopia, že keď žijú z peňazí svojich zákazníkov, musia im svoje výrobky a služby prispôsobiť ešte viac.

obr_2.jpg

Keď nakupujeme, hľadáme skôr výhodné ceny a snažíme sa
ušetriť, a to aj za cenu, že kúpime menej kvalitný tovar


Maveni

Reklama nie je všemocná, ľudia často dajú pri výbere produktu alebo služby najmä na odporúčania svojich blízkych, ktorí sa vyznajú v akciách na tovary či vo vlastnostiach nových výrobkov. Takýmto ľuďom sa hovorí maveni. Slovo maven pochádza z jidiš a označuje človeka, ktorý zhromažďuje znalosti.

Ako vo svojej knihe Bod zlomu píše americký novinár Malcolm Gladwell: Keďže trhy závisia od informácií, potom musia byť najdôležitejší ľudia, ktorí ich majú najviac. Maveni nie sú pasívnymi zberateľmi informácií. Nielenže sú posadnutí tým, ako a kde najvýhodnejšie kúpiť trebárs kávu. Najdôležitejšie u nich je, že keď niečo výhodné objavia, radi sa o túto informáciu podelia.

Pamätáte sa na človeka, ktorý mal ako prvý vo vašom okolí iPhone? Je veľmi pravdepodobné, že práve tento človek vám začal vysvetľovať všetky výhody tohto prístroja, porovnával ho s inými a dokonca poradil, či je lepšie dať si ho poslať z Ameriky, alebo si ho kúpiť tu. Takýto človek má na trhu úlohu pomocníka. Maven sprostredkúva ostatným kontakty s trhom, o ktorom má dôverné informácie. Nekladie si za cieľ presvedčiť vás za každú cenu, ale skôr pomáhať v orientácii.

Gladwell uvádza, že maveni majú schopnosť roznietiť ústnym podaním epidémiu záujmu o nejaký výrobok. Ako príklad v knihe uvádza nemoderné semišové poltopánky s divným názvom Hush Puppies. Kým v prvej polovici deväťdesiatych rokov o ne takmer nikto nezavadil, o pár rokov boli v Amerike hitom. Gladwell tvrdí, že nešlo o zámerne vytvorený módny trend, ale dôsledok práce mavenov, ktorí o neznámej značke rozprávali ďalším, až sa o nej dozvedel každý.

Lacné nepomáha

Pred dvomi rokmi vyšla v českom preklade kniha behaviorálneho ekonóma Dana Arielyho Jak drahé je zdarma. Ariely v nej opisuje, ako nás pri rozhodovaní ovplyvňuje množstvo skrytých, iracionálnych faktorov – od rozbúrených emócií cez spoločenské zvyklosti a predsudky až po rafinované marketingové triky. Ariely píše:

„Pohovka za 4000 dolárov bude asi pohodlnejšia ako pohovka za 400... Pečená kačica v luxusnej reštaurácii (19,95 dolára) bude zrejme chutiť lepšie ako kačacie prsia z Wongovho stánku (9,95 dolára). Bude to však fungovať aj s liekmi a exaktne meraným postupom liečenia?“ Podľa Arielyho cena lieku ovplyvňuje aj naše pocity.

Ako príklad uvádza pokus s fiktívnym liekom Veladon RX. Pokusným osobám dali výskumníci najskôr prečítať letáčik, na ktorom bolo napísané, že liek tlmí bolesť a jedna dávka stojí dva a pol dolára. Neskôr im uštedrili zopár elektrických šokov. Po tom, ako pokusným osobám podali liek a ďalšie elektrické šoky, ich pocity boli iné.

Veladon RX spôsobil, že bolesť je slabšia. Veladon RX bolo obyčajné placebo. Výskumníci sa však rozhodli zmeniť cenu lieku. Na novej brožúrke, ktorú dostala iná skupina pokusných osôb, už bola cena 10 centov za dávku. Na prekvapenie sa zážitky „pacientov“ po podaní lacnejšieho lieku zmenili. Kým drahší liek utlmil bolesť takmer u každého, lacnejší fungoval len u polovice pokusných osôb.

Podľa Arielyho to znamená, že cena hrá pri liekoch svoju úlohu. „Za väčší efekt sa, skrátka, platí.“ Ekonóm z mnohých podobných pokusov vyvodzuje, že zľavy či výpredaje pôsobia na naše iracionálne inštinkty. Tvrdí však, že sa proti tomu dá brániť: „Pragmaticky zvážte pomer cena/výkon a rozhodnite sa podľa neho. Tým sa dostanete z pasce inštinktov a podvedomia.“ Kiež by to bolo také ľahké...

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 583
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 790
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 350
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 239
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 182
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 449
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 226
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 970
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 256
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 168

Téma: TV Oko


Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Čo by nasledovalo, ak by súd rozpustil Kotlebovu ĽSNS?

Poslanci ĽSNS by o svoj mandát neprišli. Ich stranícka kasa by sa však zrejme vyprázdnila

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

Neprehliadnite tiež

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.

Kiska podpísal zákon, ktorý má posilniť ochranu pôdy

Prezident odobril vznik Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.

Na dotácie dal Fico vlani menej ako rok predtým

Vlani objem poskytnutých prostriedkov klesol, a to o 55,10 milióna eur.

Profesor: Video o zelenine z Lidla je kačica, neverím mu

Ak by mal prístroj dobre zmerať dusičnany, stál by desaťtisíce, nie sto eur.