Prokurátor nariadil opäť vyšetriť sporný tender ŽSR

Orgány činné v trestnom konaní sa budú opätovne zaoberať podozreniami zo spáchania zločinu machinácií vo verejnej súťaži Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

BRATISLAVA.

Špeciálny prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP) Generálnej prokuratúry SR Dušan Kováčik zrušil uznesenie prokurátora ÚŠP z marca tohto roka, pretože bolo vydané predčasne. Prokurátor predtým zrušil rozhodnutie policajného vyšetrovateľa z Úradu boja proti korupcii z februára o začatí trestného stíhania a súčasne spomínanú vec odmietol ako neodôvodnenú . "Súčasne prokurátorovi ÚŠP ukladám, aby vo veci znovu konal a rozhodol," vyplýva ďalej z rozhodnutlia Kováčika, ktoré má agentúra SITA k dispozícii.

Trnavská firma TSS Grade, a.s., ktorá ako neúspešný uchádzač v železničnom tendri podala trestné oznámenie koncom januára, sa proti rozhodnutiu prokurátora o zastavení trestného stíhania písomne sťažovala a uspela.

Vyšetrovateľ polície podľa špeciálneho prokurátora začal trestné stíhanie na základe toho, že doposiaľ nestotožnené osoby konajúce za Združenie Skanska v uvedenom železničnom tendri doložili do referencií o dokončených stavbách nepravdivé doklady o spôsobilých osobách a potvrdené obstarávateľom. Združenie Skanska navrhlo v súťaži najnižšiu cenu 200,35 mil. eur s predpokladaným ziskom 6,97 %, čo predstavuje 13,9 mil. eur.

Prokurátor však dospel k záveru, že rozhodnutie vyšetrovateľa polície je vydané v rozpore so zákonom a je nedôvodné, a preto ho zrušil. Vyšetrovateľ podľa prokurátora zabezpečil listinný materiál v dostatočnom rozsahu, avšak nesprávne ho vyhodnotil.

TSS Grade svoju sťažnosť na rozhodnutie prokurátora o zastavení trestného stíhania v prípade zdôvodnila tým, že odmietnutie veci právne podmienené absenciou neexistujúcich skutočností predstavujúcich dôvod na začatie trestného stíhania.

Firma ďalej uviedla, že v trestnom oznámení identifikovala pred vyšetrovateľom polície všetky skutočnosti potrebné pre rozhodnutie a doložila ich aj listinnými dôkazmi. Samotné trestné oznámenie podľa trnavskej spoločnosti preukazuje protiprávne konanie v železničnom tendri a že "vyšetrovateľ postupoval správne, keď vydal uznesenie o začatí trestného stíhania."

Podľa špeciálneho prokurátora vyšetrovateľ polície postupoval správne a v súlade so zákonom, keď rozhodol o začatí trestného stíhania. "V tomto smere sa špeciálny prokurátor prikláňa k názoru sťažovateľa, že zo samotného trestného oznámenia, ako aj jeho doplnenia bolo možné prijať záver, že vo veci ide o podozrenie z protiprávneho konania, ktoré vyšetrovateľ kvalifikoval ako zločin machináciíí pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe," uviedol v závere rozhodnutia špeciálny prokurátor Kováčik.

Tento stupeň podozrenia z protiprávneho konania podľa neho neustále trvá, a preto je potrebné v rámci vyšetrovania vykonať dokazovanie za účelom potvrdenia alebo vyvrátenia skutočností uvádzaných TSS Grade. Vyšetrovateľ polície, dodal Kováčik, bude musieť v ďalšom konaní podrobne zadokumentovať okolnosti uvádzané v trestnom oznámení trnavskej firmy. Vo veci bude pritom možné rozhodnúť až po objasnení skutkového stavu.

Tender na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá v súčasnosti stojí, ŽSR nemôžu podpísať zmluvu so Skanskou. Krajský súd v Bratislave musí rozhodnúť o žalobách na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý začiatkom marca nariadil súťaž zrušiť pre porušenie pravidiel verejného obstarávania.

Žaloby podali obstarávateľ, ale aj dvaja hlavní konkurenti v súťaži, spoločnosti Skanska a TSS Grade. Trnavská firma, ktorá priebeh tendra aktívne kritizovala a namietala, podala druhú najlacnejšiu ponuku 245 mil. eur bez dane. Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 mil. eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.

ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur.

Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o plánovanú tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 897
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 498
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 493
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 238
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 631
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 581
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 246
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 906
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 676
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 715

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop