Na čakačkách nemocníc je desaťtisíc ľudí

Pacienti, ktorí potrebujú nový bedrový kĺb, čakajú na zákrok najdlhšie, aj rok.

Čas čakania na zákrok ovplyvňuje najmä veľkosť poisťovne a to, akých má poistencov. Rozdiely sú aj v krajoch.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Okolo desaťtisíc ľudí čaká na zákroky na čakacích listinách. Poisťovne vinia za to nemocnice a naopak.

BRATISLAVA. Dva mesiace až rok trvá, kým sa pacienti na čakacích listinách zdravotných poisťovní dostanú na operácie. Dnes je v takejto situácii vyše desaťtisíc pacientov.

Čakacie listiny môžu vznikať na tri typy diagnóz: choroby oka, ktoré si vyžadujú implantáciu, choroby obehovej, svalovej a kostrovej sústavy.

Závisí od poisťovne

Ako dlho čakajú

Všeobecná zdravotná poisťovňa:

  • V priemere sa na zákroky čaká 3 až 6 mesiacov.
  • Najdlhšie čakacie lehoty sú na výmenu bedrového kĺbu. Až deväť mesiacov.

Dôvera:

  • Čakacie lehoty sú do 76 dní.
  • Najdlhšie pacienti čakajú pri chorobách kostry a svalov.

Union:

  • Pacienti čakajú do 231 dní.
  • Najdlhšie sa čaká na operácie cievnych stentov a cievnych protéz.

Jednotlivé poisťovne majú rozdielne čakacie lehoty. Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorá má najviac poistencov – okolo 3,5 milióna, má na čakačkách 7400 ľudí. Priemerná dĺžka čakania je tri až šesť mesiacov.

Dôvera s takmer 1,5 milióna poistencov má na čakacích listinách vyše 2300 ľudí. Jej priemerná čakacia lehota je dva až tri mesiace.

Najmenšia Union zdravotná poisťovňa so 400­tisíc poistencami nechcela konkretizovať, koľko ľudí si na zákroky musí počkať. V priemere jej poistenci čakajú na operácie tri až šesť mesiacov.

Dĺžku čakacej lehoty ovplyvňuje aj to, kde bývate. Od toho totiž závisí aj počet a skladba špecialistov, ktorí majú s poisťovňou zmluvu.

S narastajúcim počtom zdravotníckych kapacít sa čakací čas skracuje. „V Košickom kraji sa u nás čaká najdlhšie, v Žilinskom, naopak, najkratšie,“ povedala hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne Judita Smatanová.

Rozdiely v dĺžke čakania sú aj vo Všeobecnej. „Operácie katarakty sa v Nitrianskom kraji robia priebežne, v Prešovskom kraji sa čakacie lehoty pohybujú okolo šesť mesiacov,“ povedala hovorkyňa Petra Balážová. Najkratšie sa podľa nej vo Všeobecnej čaká na operácie sivého zákalu a kardiovaskulárne zákroky.

Poisťovne sa zhodujú, že najdlhšie sa čaká na výmenu bedrového kĺbu. Tam je čakací čas deväť mesiacov aj rok.

K riešeniu dlhých čakacích lehôt by podľa poisťovní mohla prispieť aj jednodňová chirurgia. Ide o zákroky, pri ktorých pacient nemusí byť v nemocnici dlhšie ako tri dni.

Zároveň je jednodňová chirurgia aj lacnejšia. Preto poisťovne tlačia na nemocnice, aby robili výkony najmä takto. Ak sa dá výkon urobiť ako jednodňová chirurgia a nemocnica ho tak nerobí, Všeobecná zdravotná jej zaplatí len toľko, ako za jednodňový.

Kto za ne môže?

Čakačky vznikajú preto, že nemocnice nemajú dostatočné kapacity, ale aj kvalifikovaný manažment, tvrdia poisťovne.

Nemocnice to odmietajú. „Starostlivosť o pacientov, ktorých hospitalizácia či operácia znesie odklad, manažuje ich zdravotná poisťovňa,“ povedala hovorkyňa Univerzitnej nemocnice L. Pasteura z Košíc. „Čakačky sú najmä pre limity poisťovní, vedeli by sme urobiť aj viac,“ povedala hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Bratislava Zuzana Čižmáriková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 133
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 302
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 16 135
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 935
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 819
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 281
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 088
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 267
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 412
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 047

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu

Prečo je GPS satelit a bábovka od babičky tá istá vec.

Neprehliadnite tiež

Akčný plán pre hornú Nitru ráta s udržateľným rozvojom

Prioritami sú dostupnosť, sanácia enviromentálnych záťaží aj kvalifikovaná pracovná sila.

Junckerov plán presiahol pôvodný investičný cieľ vo výške 315 miliárd eur

Európsky fond pre strategické investície zmobilizoval od júla 2015 dodatočné investície v EÚ vo výške 335 miliárd eur.

Slováci vlani vypili najmenej alkoholu od roku 2003

Konzumácia alkoholu bola porovnateľná s ostatnými krajinami v regióne.

Projekt širokorozchodnej trate je otázny, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

Celý projekt by inštitút vedel zodpovednejšie posúdiť, ak bude mať k dispozícii relevantné podklady.