AKTUALIZOVANÉ 19:30

Ropovod nemusí byť výhodný

Ropovod medzi Rakúskom a Slovenskom by sa mal začať stavať už na budúci rok. Tak by to chcela SaS. Most­Híd však hovorí, že v projekte platíme rakúsku časť nákladov.

Proti ropovodu protestovali aktivisti.(Zdroj: TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:35 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Ropovod zo Slovenska do rakúskeho Schwechatu nemá zatiaľ vo vláde úplnú podporu. Minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS) narazil na odpor ministra pôdohospodárstva Zsolta Simona (Most­ Híd).

„Môj súkromný názor je, že Slovenská republika nemá riešiť problém Rakúska,“ povedal Simon. Nepozdáva sa mu preto tiež to, že na slovensko­rakúskom projekte sa slovenská strana podieľa dokopy vyše sedemdesiatimi percentami.

„To znamená, že keď dnes 12 miliónov eur bolo vynaložených na nákup pôdy a vyrovnanie majetku na území Rakúska, tak podľa percentuálneho rozdelenia by mala byť pravdou aj skutočnosť, že Slovensko na nákup pôdy na území Rakúska vynaložilo 8,8 milióna eur,“ povedal Simon.

Má priniesť analýzy

Ministra Miškova vláda požiadala, aby pripravil štúdiu o tom, či sa nám ropovod oplatí stavať. Má ju mať hotovú do konca septembra.

Miškov potvrdil, že v spoločnom slovensko–rakúskom podniku máme väčšinu. Povedal však, že nevie o tom, že by doteraz slovenská strana niečo platila.

Odpoveď na otázku o financovaní ropovodu sme v Transpetrole, ktorý chce spoločne s rakúskym OMV ropovod stavať, nedostali.

OMV na otázku, či a prečo má slovenská strana platiť vyše 70 percent nákladov na pozemky či celý ropovod, tiež presne neodpovedalo.

„Transpetrol práve skúma rôzne trasy na slovenskej strane, takže kalkulácie nákladov sa môžu meniť,“ povedal hovorca OMV Sven Pusswald.

Spresnil však, kto sa ako na projekte podieľa: Slovenská strana na slovenskom území 100­percentne a na rakúskej strane participuje Slovensko 74 percentami. OMV tak zostáva podiel na projekte len na rakúskej strane vo výške 26 percent.

Výnosy z prepravy ropy

Ministerstvo hospodárstva argumentuje, že ropovod sa nám oplatí, pretože Družbu na našom území využívame len na polovicu. Ak začneme dodávať Rakúsku, môže to byť na úrovni dvoch tretín.

„Predpokladáme výnosy možno na úrovni 15 miliónov eur navyše,“ povedal minister Miškov. Mali by plynúť cez spoločnosť Transpetrol, ktorá inkasuje prepravné za používanie ropovodu. Tá tvrdí, že v pomere 74 ku 26 budú rozdelené aj výnosy.

Minister zopakoval, že pre Slovensko je ropovod dobrý aj preto, že by v prípade problémov mohlo odoberať ropu z Rakúska reverzným tokom.

Nateraz má SaS podporu koaličnej KDH. „Nemyslím si, že by v tom mal byť nejaký problém,“ povedal poslanec KDH Alojz Přidal.

Šéf hospodárskeho parlamentného výboru Stanislav Janiš z SDKÚ zasa upozornil, že je všetko zatiaľ príliš zahmlené. „Celý projekt treba odokryť, začať o tom debatovať,“ vyzýva Janiš.

S tým, že o ropovode takmer nič nevedia, majú problém najmä starostovia miest a obcí, cez ktoré by mohol prechádzať. Ministerstvo hospodárstva totiž nakreslilo desať rôznych trás, ale s nikým o nich nehovorilo. „Žiadna informácia, nič,“ skonštatoval starosta Lozorna Ľubomír Húbek.

Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že na rokovania bolo ešte priskoro. Nateraz je jasné len to, že ropovod by mal buď prechádzať Bratislavou, alebo Karpatmi. Či a ktorú z desiatich trás ministerstvo preferuje, Miškov nevedel povedať.

Pôvodne sa plánoval ropovod cez Žitný ostrov, čo nová vláda odmietla. Celý projekt sa začal formovať ešte v roku 2003.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 226
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 689
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 814
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 286
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 513
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 283
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 053
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 873
  9. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 790
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 782

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Bratislavu čaká tretí protikorupčný pochod

Organizátori na protikorupčný protest pozvali aj premiéra Roberta Fica.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.

Železnice ukázali zmodernizované Pendolino. Pozrite sa, ako vyzerá

Jednotku prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko s Českými dráhami na linke medzi Košicami a Prahou