AKTUALIZOVANÉ 19:30

Ropovod nemusí byť výhodný

Ropovod medzi Rakúskom a Slovenskom by sa mal začať stavať už na budúci rok. Tak by to chcela SaS. Most­Híd však hovorí, že v projekte platíme rakúsku časť nákladov.

Proti ropovodu protestovali aktivisti.(Zdroj: TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:35 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Ropovod zo Slovenska do rakúskeho Schwechatu nemá zatiaľ vo vláde úplnú podporu. Minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS) narazil na odpor ministra pôdohospodárstva Zsolta Simona (Most­ Híd).

„Môj súkromný názor je, že Slovenská republika nemá riešiť problém Rakúska,“ povedal Simon. Nepozdáva sa mu preto tiež to, že na slovensko­rakúskom projekte sa slovenská strana podieľa dokopy vyše sedemdesiatimi percentami.

„To znamená, že keď dnes 12 miliónov eur bolo vynaložených na nákup pôdy a vyrovnanie majetku na území Rakúska, tak podľa percentuálneho rozdelenia by mala byť pravdou aj skutočnosť, že Slovensko na nákup pôdy na území Rakúska vynaložilo 8,8 milióna eur,“ povedal Simon.

Má priniesť analýzy

Ministra Miškova vláda požiadala, aby pripravil štúdiu o tom, či sa nám ropovod oplatí stavať. Má ju mať hotovú do konca septembra.

Miškov potvrdil, že v spoločnom slovensko–rakúskom podniku máme väčšinu. Povedal však, že nevie o tom, že by doteraz slovenská strana niečo platila.

Odpoveď na otázku o financovaní ropovodu sme v Transpetrole, ktorý chce spoločne s rakúskym OMV ropovod stavať, nedostali.

OMV na otázku, či a prečo má slovenská strana platiť vyše 70 percent nákladov na pozemky či celý ropovod, tiež presne neodpovedalo.

„Transpetrol práve skúma rôzne trasy na slovenskej strane, takže kalkulácie nákladov sa môžu meniť,“ povedal hovorca OMV Sven Pusswald.

Spresnil však, kto sa ako na projekte podieľa: Slovenská strana na slovenskom území 100­percentne a na rakúskej strane participuje Slovensko 74 percentami. OMV tak zostáva podiel na projekte len na rakúskej strane vo výške 26 percent.

Výnosy z prepravy ropy

Ministerstvo hospodárstva argumentuje, že ropovod sa nám oplatí, pretože Družbu na našom území využívame len na polovicu. Ak začneme dodávať Rakúsku, môže to byť na úrovni dvoch tretín.

„Predpokladáme výnosy možno na úrovni 15 miliónov eur navyše,“ povedal minister Miškov. Mali by plynúť cez spoločnosť Transpetrol, ktorá inkasuje prepravné za používanie ropovodu. Tá tvrdí, že v pomere 74 ku 26 budú rozdelené aj výnosy.

Minister zopakoval, že pre Slovensko je ropovod dobrý aj preto, že by v prípade problémov mohlo odoberať ropu z Rakúska reverzným tokom.

Nateraz má SaS podporu koaličnej KDH. „Nemyslím si, že by v tom mal byť nejaký problém,“ povedal poslanec KDH Alojz Přidal.

Šéf hospodárskeho parlamentného výboru Stanislav Janiš z SDKÚ zasa upozornil, že je všetko zatiaľ príliš zahmlené. „Celý projekt treba odokryť, začať o tom debatovať,“ vyzýva Janiš.

S tým, že o ropovode takmer nič nevedia, majú problém najmä starostovia miest a obcí, cez ktoré by mohol prechádzať. Ministerstvo hospodárstva totiž nakreslilo desať rôznych trás, ale s nikým o nich nehovorilo. „Žiadna informácia, nič,“ skonštatoval starosta Lozorna Ľubomír Húbek.

Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že na rokovania bolo ešte priskoro. Nateraz je jasné len to, že ropovod by mal buď prechádzať Bratislavou, alebo Karpatmi. Či a ktorú z desiatich trás ministerstvo preferuje, Miškov nevedel povedať.

Pôvodne sa plánoval ropovod cez Žitný ostrov, čo nová vláda odmietla. Celý projekt sa začal formovať ešte v roku 2003.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 22 275
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 319
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 379
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 257
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 949
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 848
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 814
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 776
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

KOMENTÁRE

Fico s Bugárom verzus Danko. Ako čítať vývoj krízy

Premiér odvolal Plavčana a Danko sa cíti urazený.

Neprehliadnite tiež

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Rezort financií neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.

Rezort hospodárstva si chce nechať poradiť pri rozvoji elektromobility od Nórov

Cieľom pracovnej cesty je získať informácie o postupoch pri zavádzaní elektromobility, ktoré by sa dali uplatniť v podmienkach Slovenskej republiky.

Český Leo Express vstupuje do Nemecka, prevzal tamojšieho dopravcu

Dopravca bude používať jeden vlak štyrikrát za týždeň ráno zo Stuttgartu do Berlína a späť

Obilnín bude asi o pätinu menej. K zlej úrode prispelo hlavne sucho

Extrémne zmeny teplôt a minimum zrážok počas letných mesiacov sa podpíšu aj pod zníženie úrod jesenných plodín.