AKTUALIZOVANÉ 19:31

Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť do roku 2017

Na spojenie Košíc s Bratislavou si bude treba pár rokov počkať. Minister dopravy Ján Figeľ hovorí o realistickom pláne výstavby diaľnic.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:31 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Súvislá diaľnica naprieč Slovenskom by mala byť najneskôr v roku 2017. Takéto plány ohlásil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie, že pri obmedzenom množstve zdrojov vo verejných financiách sme schopní postaviť všetko a vo veľmi krátkom čase. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal.

Tunel brzdí

Do roku 2014 sa má podľa Figeľa postaviť zhruba 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Rozostavať sa majú ďalšie úseky v celkovej dĺžke asi 250 kilometrov.

Financovanie
  • z fondov EÚ na programovacie obdobie 2007 – 2013,´
  • z eurofondov na roky 2014 až 2020,
  • zo štátneho rozpočtu,
  • z elektronického mýta a diaľničných známok,
  • z úverov Európskej investičnej banky
  • z verejno­súkromného partnerstva (PPP).
Zdroj: ministerstvo dopravy

Kompletnú D1 odďaľuje drahý tunel Višňové, ktorý sa má stavať asi 5 rokov.

Dokopy ide o investície za vyše 3 miliardy eur. Minister tvrdí, že po súťažiach budú ceny zrejme vyzerať nižšie.

Financie chce nájsť v rozpočte či Európskej investičnej banke, ale najmä v eurofondoch. „Najlacnejšie zdroje sú eurofondy,“ zdôraznil.

Na financovanie diaľnic z eurofondov chce využiť rovno dve programové obdobia, počas ktorých sa európske peniaze prideľujú krajinám.

To najbližšie sa začína v roku 2014. Napríklad tunel Višňové by sa mohol platiť za štátne či cez úver, a potom neskôr by sa dal preplatiť únii, píše ministerstvo v plánoch.

R1 nie je alternatíva

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že Figeľove plány sú realistické.

„Závisí to od toho, či sa podarí navýšiť plánované zdroje z rozpočtu, a ďalšia vec je, či sa podarí zrealizovať úvery od Európskej investičnej banky.“

Ocenil, že sa ustúpilo z dvojnásobných plánov na spojenie slovenských metropol. Ešte v septembri totiž rezort predpokladal, že na budúci rok bude stavať chýbajúce články R1 po Ružomberok. Tam by sa rýchlostná cesta napojila na diaľnicu. Palčák to nepokladá za dobré riešenie.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) kritizoval Figeľa za to, že koná pomaly. „Trestuhodná strata času v príprave sa vypomstí teraz v realizácii,“ povedal.

Figeľ hovoril aj o postupnej výstavbe ďalších ciest. Napríklad obchvat Bratislavy sa začne stavať v roku 2014 a zaplatiť sa má cez verejno–súkromné partnerstvo (PPP). Podobne je to s rýchlostnou cestou R7.

plnvstavbydianic1-110525093134-phpapp01

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 633
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 888
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 900
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 139
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 460
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 961
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 929
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 713
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 591
  10. Slováci triedia lepšie 1 202

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

V roku 2060 pôjdu Dáni na dôchodok ako 74-roční. Kedy Slováci?

Súčasný limit Dánom vzrastie až o deväť rokov.

Švajčiarsko ruší oslobodenie od DPH pre menšie firmy a online predaj

PwC uvádza, že zásielky s nízkou hodnotou budú pri dovoze aj naďalej oslobodené od DPH.

Gazprom vyvezie tento rok rekordný objem plynu

Šéf koncernu Miller uviedol, že vývoz dosiahne 192 miliárd kubických metrov.

Kažimír: Najväčším problémom Slovenska sú regionálne rozdiely

Ak sa ľudia chcú mať na takej úrovni ako v Rakúsku, tak musí mať SR takú mieru zamestnanosti, akú má Rakúsko, hovorí minister.

RegioJet od nedele pridáva ďalší vlak z Prahy do Bratislavy

Firma tiež predlžuje niektoré nočné vlaky.