AKTUALIZOVANÉ 19:31

Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť do roku 2017

Na spojenie Košíc s Bratislavou si bude treba pár rokov počkať. Minister dopravy Ján Figeľ hovorí o realistickom pláne výstavby diaľnic.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:31 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Súvislá diaľnica naprieč Slovenskom by mala byť najneskôr v roku 2017. Takéto plány ohlásil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie, že pri obmedzenom množstve zdrojov vo verejných financiách sme schopní postaviť všetko a vo veľmi krátkom čase. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal.

Tunel brzdí

Do roku 2014 sa má podľa Figeľa postaviť zhruba 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Rozostavať sa majú ďalšie úseky v celkovej dĺžke asi 250 kilometrov.

Financovanie
  • z fondov EÚ na programovacie obdobie 2007 – 2013,´
  • z eurofondov na roky 2014 až 2020,
  • zo štátneho rozpočtu,
  • z elektronického mýta a diaľničných známok,
  • z úverov Európskej investičnej banky
  • z verejno­súkromného partnerstva (PPP).
Zdroj: ministerstvo dopravy

Kompletnú D1 odďaľuje drahý tunel Višňové, ktorý sa má stavať asi 5 rokov.

Dokopy ide o investície za vyše 3 miliardy eur. Minister tvrdí, že po súťažiach budú ceny zrejme vyzerať nižšie.

Financie chce nájsť v rozpočte či Európskej investičnej banke, ale najmä v eurofondoch. „Najlacnejšie zdroje sú eurofondy,“ zdôraznil.

Na financovanie diaľnic z eurofondov chce využiť rovno dve programové obdobia, počas ktorých sa európske peniaze prideľujú krajinám.

To najbližšie sa začína v roku 2014. Napríklad tunel Višňové by sa mohol platiť za štátne či cez úver, a potom neskôr by sa dal preplatiť únii, píše ministerstvo v plánoch.

R1 nie je alternatíva

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že Figeľove plány sú realistické.

„Závisí to od toho, či sa podarí navýšiť plánované zdroje z rozpočtu, a ďalšia vec je, či sa podarí zrealizovať úvery od Európskej investičnej banky.“

Ocenil, že sa ustúpilo z dvojnásobných plánov na spojenie slovenských metropol. Ešte v septembri totiž rezort predpokladal, že na budúci rok bude stavať chýbajúce články R1 po Ružomberok. Tam by sa rýchlostná cesta napojila na diaľnicu. Palčák to nepokladá za dobré riešenie.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) kritizoval Figeľa za to, že koná pomaly. „Trestuhodná strata času v príprave sa vypomstí teraz v realizácii,“ povedal.

Figeľ hovoril aj o postupnej výstavbe ďalších ciest. Napríklad obchvat Bratislavy sa začne stavať v roku 2014 a zaplatiť sa má cez verejno–súkromné partnerstvo (PPP). Podobne je to s rýchlostnou cestou R7.

plnvstavbydianic1-110525093134-phpapp01

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 214
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 14 182
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 201
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 927
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 663
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 7 477
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 569
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 149
  9. Kreditná karta – áno alebo nie 4 047
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 462

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kočner kýval do kamery, putá nemal. Ako prebiehali iné zadržania?

Zadržanie Mariana Kočnera prebiehalo pokojne.

TECH

Ako si overiť, že ste vyhorení, a sedem spôsobov, ako sa brániť

Niekedy je riešením už iba zmena práce.

Neprehliadnite tiež

Česko testuje dopravu budúcnosti, inšpirovať sa chcú Francúzi aj Nemci

Česi skúšajú komunikáciu medzi autami, vlakmi a MHD.

Na Slovensku pribudne vyše 150 kilometrov nových mestských cyklociest

Mestá predložili aj projekty zamerané na cyklistickú infraštruktúru.

Výhody medziobecnej spolupráce vidia takmer tri štvrtiny samospráv

Prínosy vo vzájomnej spolupráci nevidí len malé percento opýtaných.

Trhy pochybujú o dohode OPEC o zvýšení ťažby ropy

Na trhy vplýva aj obchodný spor medzi Čínou a USA.

Americké banky úspešne prešli stresovými testami

Testy pripravuje americká centrálna banka.