AKTUALIZOVANÉ 19:15

Rekonštrukciu letiska chcú ešte vyšetrovať

Úrad vlády nezverejnil správu, ktorá hovorí o pochybnej rekonštrukcii bratislavského letiska. Figeľ tvrdí, že prípad treba ešte prešetriť.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Gabriel Kuchta)

Agentúrnu správu sme o 19:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Zodpovednosť za pochybenia pri obstarávaní úprav bratislavského letiska pred vstupom Slovenska do Schengenu nesie podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) kabinet Roberta Fica, ale aj druhá vláda Mikuláša Dzurindu.

„Vidím tu priestor na zhodnotenie, kto konkrétne a v akej miere bol vtedy zodpovedný,“ povedal Figeľ.

Európsky úrad boja proti podvodom (OLAF) síce našiel pri obstarávaniach chyby, no nepoukázal na konkrétnych predstaviteľov letiska, ktorí by ich urobili.

Letisko má teraz prípad vyšetriť. Ak sa ukáže, že zodpovední ľudia tam ešte pracujú, minister sľubuje, že „bude konať“. „Je potrebné najskôr poznať všetky fakty,“ povedal minister.

Správu zatiaľ neukázali

OLAF zistil prešľapy pri dvoch zákazkách v rokoch 2005 a 2007. Prvú získala firma Ikores. Jej vtedajší majiteľ Jozef Kopecký dal Smeru 200-tisíc korún.

OLAF však našiel chyby aj pri zákazke pre žilinskú firmu Stabil, ktorú vybrali ešte Dzurindovi manažéri. Obe získali spolu zo schengenského fondu 3,9 milióna eur.

Ani v utorok sme sa nedozvedeli, aké rozsiahle sú pochybenia. Úrad vlády totiž už druhý deň nepovedal, kedy zverejní celú správu OLAF-u. Tá by mohla povedať, ktorý z riaditeľov má pravdu.

Posledný Dzurindov šéf letiska Milan Kajan totiž tvrdí, že pochybenia z ich éry súvisia so zlým vyúčtovaním budovy pre cudzineckú políciu.

„Náklady žiadalo letisko preplatiť na celú stavbu, aj keď nebola celá využívaná na účely Schengenu,“ povedal Kajan. O dotáciu žiadal podľa neho jeden z Ficových manažmentov.

Prvý z Ficových šéfov letiska František Stolárik oponuje a tvrdí, že žiadali len o peniaze na časť budovy, ktorá bola využívaná pre Schengen.

Vážny: Tlaky neboli

Európska komisia, ktorej OLAF odporučil vymáhať od Slovenska schengenské peniaze, má v najbližšom čase začať správne konanie. Ministerstvo sa neplánuje odvolať. „Peniaze budeme vracať z rozpočtu ministerstva dopravy,“ povedal Figeľ.

Firma Ikores bola vybratá v roku 2007 bez súťaže, len cez prieskum trhu. „Z mojej strany neboli vyvíjané žiadny tlaky na vedenie letiska, aby jej boli práce zadané,“ tvrdí exminister dopravy za Smer Ľubomír Vážny. Pre nezhody v riadení letiska odvolal podľa svojich slov vtedajšieho šéfa letiska Stolárika.

„Pán Vážny má právo na názor, ale nepredpokladám, že moje odvolanie súviselo s riešením vstupu do Schengenu,“ zareagoval Stolárik. Tvrdí, že tendre by ešte mali prejsť kontrolu nášho Úradu pre verejné obstarávanie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 949
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 079
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 032
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 535
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 634
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 302
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 271
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 054
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 025
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 939

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: Kraj by mal strážiť, či nemocnica nevyberá poplatky

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý v SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.