AKTUALIZOVANÉ 19:15

Rekonštrukciu letiska chcú ešte vyšetrovať

Úrad vlády nezverejnil správu, ktorá hovorí o pochybnej rekonštrukcii bratislavského letiska. Figeľ tvrdí, že prípad treba ešte prešetriť.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Gabriel Kuchta)

Agentúrnu správu sme o 19:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Zodpovednosť za pochybenia pri obstarávaní úprav bratislavského letiska pred vstupom Slovenska do Schengenu nesie podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) kabinet Roberta Fica, ale aj druhá vláda Mikuláša Dzurindu.

„Vidím tu priestor na zhodnotenie, kto konkrétne a v akej miere bol vtedy zodpovedný,“ povedal Figeľ.

Európsky úrad boja proti podvodom (OLAF) síce našiel pri obstarávaniach chyby, no nepoukázal na konkrétnych predstaviteľov letiska, ktorí by ich urobili.

Letisko má teraz prípad vyšetriť. Ak sa ukáže, že zodpovední ľudia tam ešte pracujú, minister sľubuje, že „bude konať“. „Je potrebné najskôr poznať všetky fakty,“ povedal minister.

Správu zatiaľ neukázali

OLAF zistil prešľapy pri dvoch zákazkách v rokoch 2005 a 2007. Prvú získala firma Ikores. Jej vtedajší majiteľ Jozef Kopecký dal Smeru 200-tisíc korún.

OLAF však našiel chyby aj pri zákazke pre žilinskú firmu Stabil, ktorú vybrali ešte Dzurindovi manažéri. Obe získali spolu zo schengenského fondu 3,9 milióna eur.

Ani v utorok sme sa nedozvedeli, aké rozsiahle sú pochybenia. Úrad vlády totiž už druhý deň nepovedal, kedy zverejní celú správu OLAF-u. Tá by mohla povedať, ktorý z riaditeľov má pravdu.

Posledný Dzurindov šéf letiska Milan Kajan totiž tvrdí, že pochybenia z ich éry súvisia so zlým vyúčtovaním budovy pre cudzineckú políciu.

„Náklady žiadalo letisko preplatiť na celú stavbu, aj keď nebola celá využívaná na účely Schengenu,“ povedal Kajan. O dotáciu žiadal podľa neho jeden z Ficových manažmentov.

Prvý z Ficových šéfov letiska František Stolárik oponuje a tvrdí, že žiadali len o peniaze na časť budovy, ktorá bola využívaná pre Schengen.

Vážny: Tlaky neboli

Európska komisia, ktorej OLAF odporučil vymáhať od Slovenska schengenské peniaze, má v najbližšom čase začať správne konanie. Ministerstvo sa neplánuje odvolať. „Peniaze budeme vracať z rozpočtu ministerstva dopravy,“ povedal Figeľ.

Firma Ikores bola vybratá v roku 2007 bez súťaže, len cez prieskum trhu. „Z mojej strany neboli vyvíjané žiadny tlaky na vedenie letiska, aby jej boli práce zadané,“ tvrdí exminister dopravy za Smer Ľubomír Vážny. Pre nezhody v riadení letiska odvolal podľa svojich slov vtedajšieho šéfa letiska Stolárika.

„Pán Vážny má právo na názor, ale nepredpokladám, že moje odvolanie súviselo s riešením vstupu do Schengenu,“ zareagoval Stolárik. Tvrdí, že tendre by ešte mali prejsť kontrolu nášho Úradu pre verejné obstarávanie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 550
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 433
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 241
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 126
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 865
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 633
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 609
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 223
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 961
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 865

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.