Milióny zo Schengenu na letisko musíme vrátiť Bruselu

Firma sponzora Smeru zarobila na európskych peniazoch, Slovensko ich musí vrátiť.

Rok 2008. Šéf bratislavského letiska František Stolárik ukazuje priestory, ktoré prestaval Ikores.(Zdroj: Archív SME/Pavol Funtál)

Európsky úrad boja proti podvodom našiel chyby pri výbere firmy Ikores, ktorá za 3,9 milióna eur rekonštruovala letisko.

Ikores Slovakia
  • V roku 2007 získal Ikores zákazku na rekonštrukciu odletového mostu na bratislavskom letisku za 70 miliónov korún,
  • neskôr vtedajšie vedenie podpísalo s Ikoresom dodatok na rekonštrukcie za ďalších 100 miliónov korún,
  • takmer 120 miliónov korún, teda 3,9 milióna eur, čerpalo letisko zo Schengenského fondu,
  • v tom čase vlastnil firmu Ikores Slovakia Jozef Kopecký, ktorý dal Smeru 200-tisíc korún,
  • na letisku renovoval Ikores aj parkovisko, za čo dostal 38 miliónov korún.

BRATISLAVA. Slovensko bude musieť vrátiť 3,9 milióna eur, ktoré získalo bratislavské letisko zo Schengenského fondu. V roku 2007 rekonštruovala letiskový terminál firma Ikores zhruba za 170 miliónov korún, takmer 120 miliónov išlo z fondu. Výsledkom bolo sprehľadnenie pohybu cestujúcich podľa krajiny ich odletu.

„V tejto veci sme ukončili vyšetrovanie, ktoré odhalilo určité nezrovnalosti pri verejnom obstarávaní,“ povedal hovorca Európskeho úradu boja proti podvodom (OLAF) Pavel Bořkovec.

Úrad odporučil Európskej komisii, aby si dotáciu vymáhala späť, čo bude podľa úradu predmetom samostatného konania. Hovorca Európskej komisie Marcin Grabiec potvrdil, že prípad už riešia.

Priame zadanie sponzorovi Smeru

Presné nezrovnalosti, ktoré OLAF zistil, poznajú zatiaľ len štátni úradníci. „Nebudeme prípad bližšie komentovať,“ povedal Bořkovec.

Ministerstvo vnútra, ktoré vtedy financie zo Schengenského fondu riešilo, potvrdilo, že správu OLAF­-u dostalo. Rovnaké stanovisko poskytlo ministerstvo dopravy, ktoré je akcionárom letiska. Bližšie majú prípad komentovať v najbližších dňoch.

Nezrovnalosti sa majú dotýkať spôsobu výberu firmy Ikores, podpísaných dodatkov a účelnosti celej rekonštrukcie. Ikores, ktorého majiteľom bol vtedy sponzor Smeru Jozef Kopecký, vybralo letisko bez súťaže. Urobili prieskum trhu, no len na úpravu jedného nástupného mosta za 70 miliónov korún. Neskôr podpísali s Ikoresom dodatok za vyše 100 miliónov korún. Štátnemu letisku vtedy šéfoval František Stolárik.

Prípad bratislavského letiska potvrdil, že verejní činitelia potrebujú na riadny výkon svojej funkcie nové ustanovenie Trestného zákona, píše Marián Leško.

Lacnejšia alternatíva

OLAF mal v správe spochybniť aj účelnosť kontraktu. Schengenská komisia totiž ešte v roku 2006 odsúhlasila rekonštrukciu letiska, ktorú pripravili manažéri za druhej vlády Mikuláša Dzurindu. Mala stáť 23 miliónov korún. Stolárik ju po svojom vymenovaní stopol. „Štúdia nešla do detailov,“ obhajoval vtedy svoje rozhodnutie.

Pridelenie zákazky Ikoresu obhajoval zasa tým, že na tender nemali čas. „Chceli sme stihnúť čerpať schengenské peniaze,“ povedal. Na informácie o správe OLAF­-u zareagoval minulý týždeň slovami: „O ničom neviem.“

Posledný Dzurindov šéf letiska Milan Kajan tvrdí, že na zastavenie ich lacnejšej rekonštrukcie neexistuje rozumný argument. „Bolo to riešenie, ktoré odsúhlasila Schengenská komisia. Zohľadňovalo, že terminál sa bude za pár rokov búrať,“ vysvetľuje dnes Kajan. Predpoklady sa potvrdili, časť zrekonštruovaných priestorov bola zbúraná spolu so starým odletovým terminálom.

Tender dal vraj preveriť aj vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Nikdy však nepovedal, s akým výsledkom. Dnes tvrdí, že sa vyjadrí, až keď sa oboznámi so správou OLAF­-u. Tú sľubuje ministerstvo dopravy zverejniť. Pýtať sa treba podľa Vážneho najmä Stolárika, vtedajšieho šéfa letiska.

Vstup do Schengenu bol úspech. Zistenia OLAF-u ho teraz dávajú do súvislostí, ktorými sa bývalé volebné obdobie hemžilo - arogantným zneužívaním moci a veľkolepým cicaním verejných zdrojov, myslí si Ivan Štulajter.

Kto zaplatí milióny?

Záverečnú správu OLAF­-u má už aj samotné letisko. „Požiadal som riaditeľa, aby identifikoval ľudí, ktorí boli vtedy zodpovední,“ povedal šéf služobného úradu ministerstva Peter Mach.

„Ihneď sme začali preverovať uvedené skutočnosti,“ povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická.

Z čoho Slovensko vráti Bruselu peniaze, zatiaľ nebolo podľa ministerstva dopravy rozhodnuté. Zrejme ich bude musieť vrátiť samotné letisko, bez úveru či pomoci štátu to však nezvládne.


Časť priestorov, ktoré upravovala firma Ikores Slovakia aj za peniaze zo Schengenského fondu, bola zbúraná spolu so starým terminálom bratislavského letiska.
FOTO: Archív SME/Pavol Funtál

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 020
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 228
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 013
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 401
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 147
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 908
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 164
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 999
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 034

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

KOMENTÁRE

Príbeh popáleného rómskeho dievčatka ožíva. My sme Natálka

Na prahu pôstu nám pripomína posolstvo Ježišovho príbehu.

Neprehliadnite tiež

Cena pitnej vody sa vráti na vlaňajšiu úroveň

Regulačný úrad ukončil cenové konanie o vode.

Šéfa Samsung Group obvinili z korupcie

Miliardár I Če-jong bol zatknutý 17. februára.

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný. Pokutu dostala firma, ktorá dodáva najmä špeciálny zdravotnícky materiál.

Firmám sa na Slovensku podniká horšie, vadia im kauzy aj korupcia

Negatívne hodnotenie je oproti posledným výsledkom aj tak miernejšie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop