Nový ropovod má desať trás

Ministerstvo hospodárstva hľadá spôsob, ako ropovodom neohroziť pitnú vodu. Pozor si musí dať aj na obývané zóny.

Ropovod mal pôvodne ísť cez Žitný ostrov.(Zdroj: ARCHÍV SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Karpaty alebo Bratislava sú alternatívy ministerstva hospodárstva pre nový ropovod, ktorý má prepojiť Slovensko s Rakúskom. Už v minulosti sa na tom dohodli naši susedia s Ruskom.

Prvé plány, kadiaľ rúra povedie, narazili na obavy zo znečistenia zdrojov pitnej vody na Žitnom ostrove. Ani desať nových alternatív, ktoré predstavilo ministerstvo hospodárstva, obavy nerozptyľuje.

„Niektoré trasovania sú v dotyku so Žitným ostrovom, ale smerujú aj cez územia, kde sa nachádzajú podzemné vody alebo sú podzemné vody veľmi vysoko. Ich znečistenie by mohlo výrazne ohroziť zásobáreň pitnej vody na Žitnom ostrove,“ povedal hovorca bratislavského magistrátu Ľubomír Andrassy.

Podobne to vidí aj šéf Bratislavskej vodárenskej spoločnosti Daniel Gemeran. „V prípade havárie na ropovode môže dôjsť k znehodnoteniu podzemných vôd a vodných zdrojov ropou. Prúdenie povrchových a podzemných vôd môže šíriť znečistenie aj ďaleko od trasy ropovodu.“

Prijateľnejšie sú preto podľa neho karpatské varianty ropovodu. Najviac sa mu pozdáva najsevernejšia trasa cez Moravské pole. V tom prípade by však boli zas ohrozené rakúske vodné zdroje.

Ropovod do ulíc

Pitná voda nie je jedinou záležitosťou, ktorú by mali mať projektanti ropovodu na zreteli. Andrassy upozorňuje, že navrhované trasy vedú cez husto obývané oblasti. Nemusí to platiť len pre Bratislavu.

Aký môže byť ropovod
  • Dĺžka: od 81,2 km do 152,1 km.
  • Čas výstavby: od 3,2 roka do 5,7 roka.
  • Predpokladané náklady: od 70,2 mil. eur do 111,9 mil. eur.
Zdroj: rokovanie.sk

Pri bližšom pohľade na mapu by Stupavu mohli pretínať tri z desiatich trás, hovorí stupavský primátor Pavel Slezák. Presne odhadnúť ich dosahy zatiaľ nemožno, ale keď sa mapka zväčší, zdá sa, že by ropovod mohol viesť popod obytnú časť Kolónia.

„Je husto zastavaná, územný plán uvažuje s rozšírením výstavby,“ hovorí primátor. Problémom by mohla byť aj kanalizácia vybudovaná v tejto časti mesta alebo napríklad čistiareň odpadových vôd. Tá sa aktuálne rekonštruuje za peniaze z eurofondov. Primátor dodal, že najdôležitejšie je, aby kompetentní o svojich zámeroch hovorili s tými, ktorých sa najviac týkajú. „Ak by mali byť v tejto verzii, boli by pre Stupavu a jej občanov neprijateľné,“ povedal.

Ministerstvo hospodárstva v materiáli píše, že trasy sú podrobované ďalším analýzam a nič teda nie je definitívne.

V podobnom duchu sa vyjadrila aj hovorkyňa rezortu Daniela Piršelová. Trasy sú v súlade s programovým vyhlásením vlády, nevedú cez Žitný ostrov, povedala.

V materiáli sa tiež píše, že odklon trasy na Karpaty by znamenal pre Rakúsko nové náklady. V smere na Bratislavu sa už vykúpili pozemky. OMV, ktorá má spoločne s naším Transpetrolom prepojenie postaviť, teraz čaká na rozhodnutie Slovenska.

„Loptička je na vašej vláde, aby rozhodla o trasovaní na slovenskej strane,“ povedal hovorca OMV Sven Pusswald.

Kto potrebuje ropovod

Rakúske ministerstvo hospodárstva zareagovalo, že záležitosť rieši OMV.

Domáca rafinéria Slovnaft upozorňuje, že ropovod nie je plusom pre Slovensko, ale vlastne iba pre Rakúsko.

„Je tu možnosť dodávok cez chorvátsky ropovod Adria, ako aj reverzný chod z Českej republiky. Prepojenie podľa nás nerieši posilnenie energetickej bezpečnosti Slovenska, ale ide skôr o komerčný projekt,“ povedal hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Ministerstvo hospodárstva hovorí o výhodách nového ropovodu pre Slovensko cez reverzný tok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 875
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 640
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 743
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 255
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 032
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 823
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 353
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 259
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 127
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 111

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súd pustil Ruska na slobodu, dostane elektronický náramok

Rusko je obvinený z objednania vraždy svojej bývalej spoločníčky z Markízy Sylvie Volzovej v roku 1997.

PLUS

Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

DOMOV

Penta otvorila novú nemocnicu v Michalovciach

Nemocnica sa zviditeľnila tým, že od pacientov vyberala poplatky za nabíjanie telefónu.

Neprehliadnite tiež

Úsek diaľnice pri Žiline bude opäť meškať, inak by skončila v poli

Štát plánuje diaľničný privádzač dokončiť v prvej polovici roka 2019. V rovnakom čase chce dostavať aj samotnú cestu.

Británia je vraj pripravená ponúknuť viac peňazí v rámci účtu za brexit

Mayová doteraz nezverejnila žiadnu konkrétnu sumu, pokiaľ ide o účet za brexit.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Zamestnávatelia tvrdia, že také kroky, ako chystá Cargo, neplánujú.

Vlaky medzi Nitrou a Prahou pôjdu rýchlejšie a odvezú viac ľudí

Dôvodom úprav je veľký záujem verejnosti o tieto spoje.