Nový ropovod má desať trás

Ministerstvo hospodárstva hľadá spôsob, ako ropovodom neohroziť pitnú vodu. Pozor si musí dať aj na obývané zóny.

Ropovod mal pôvodne ísť cez Žitný ostrov.(Zdroj: ARCHÍV SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Karpaty alebo Bratislava sú alternatívy ministerstva hospodárstva pre nový ropovod, ktorý má prepojiť Slovensko s Rakúskom. Už v minulosti sa na tom dohodli naši susedia s Ruskom.

Prvé plány, kadiaľ rúra povedie, narazili na obavy zo znečistenia zdrojov pitnej vody na Žitnom ostrove. Ani desať nových alternatív, ktoré predstavilo ministerstvo hospodárstva, obavy nerozptyľuje.

„Niektoré trasovania sú v dotyku so Žitným ostrovom, ale smerujú aj cez územia, kde sa nachádzajú podzemné vody alebo sú podzemné vody veľmi vysoko. Ich znečistenie by mohlo výrazne ohroziť zásobáreň pitnej vody na Žitnom ostrove,“ povedal hovorca bratislavského magistrátu Ľubomír Andrassy.

Podobne to vidí aj šéf Bratislavskej vodárenskej spoločnosti Daniel Gemeran. „V prípade havárie na ropovode môže dôjsť k znehodnoteniu podzemných vôd a vodných zdrojov ropou. Prúdenie povrchových a podzemných vôd môže šíriť znečistenie aj ďaleko od trasy ropovodu.“

Prijateľnejšie sú preto podľa neho karpatské varianty ropovodu. Najviac sa mu pozdáva najsevernejšia trasa cez Moravské pole. V tom prípade by však boli zas ohrozené rakúske vodné zdroje.

Ropovod do ulíc

Pitná voda nie je jedinou záležitosťou, ktorú by mali mať projektanti ropovodu na zreteli. Andrassy upozorňuje, že navrhované trasy vedú cez husto obývané oblasti. Nemusí to platiť len pre Bratislavu.

Aký môže byť ropovod
  • Dĺžka: od 81,2 km do 152,1 km.
  • Čas výstavby: od 3,2 roka do 5,7 roka.
  • Predpokladané náklady: od 70,2 mil. eur do 111,9 mil. eur.
Zdroj: rokovanie.sk

Pri bližšom pohľade na mapu by Stupavu mohli pretínať tri z desiatich trás, hovorí stupavský primátor Pavel Slezák. Presne odhadnúť ich dosahy zatiaľ nemožno, ale keď sa mapka zväčší, zdá sa, že by ropovod mohol viesť popod obytnú časť Kolónia.

„Je husto zastavaná, územný plán uvažuje s rozšírením výstavby,“ hovorí primátor. Problémom by mohla byť aj kanalizácia vybudovaná v tejto časti mesta alebo napríklad čistiareň odpadových vôd. Tá sa aktuálne rekonštruuje za peniaze z eurofondov. Primátor dodal, že najdôležitejšie je, aby kompetentní o svojich zámeroch hovorili s tými, ktorých sa najviac týkajú. „Ak by mali byť v tejto verzii, boli by pre Stupavu a jej občanov neprijateľné,“ povedal.

Ministerstvo hospodárstva v materiáli píše, že trasy sú podrobované ďalším analýzam a nič teda nie je definitívne.

V podobnom duchu sa vyjadrila aj hovorkyňa rezortu Daniela Piršelová. Trasy sú v súlade s programovým vyhlásením vlády, nevedú cez Žitný ostrov, povedala.

V materiáli sa tiež píše, že odklon trasy na Karpaty by znamenal pre Rakúsko nové náklady. V smere na Bratislavu sa už vykúpili pozemky. OMV, ktorá má spoločne s naším Transpetrolom prepojenie postaviť, teraz čaká na rozhodnutie Slovenska.

„Loptička je na vašej vláde, aby rozhodla o trasovaní na slovenskej strane,“ povedal hovorca OMV Sven Pusswald.

Kto potrebuje ropovod

Rakúske ministerstvo hospodárstva zareagovalo, že záležitosť rieši OMV.

Domáca rafinéria Slovnaft upozorňuje, že ropovod nie je plusom pre Slovensko, ale vlastne iba pre Rakúsko.

„Je tu možnosť dodávok cez chorvátsky ropovod Adria, ako aj reverzný chod z Českej republiky. Prepojenie podľa nás nerieši posilnenie energetickej bezpečnosti Slovenska, ale ide skôr o komerčný projekt,“ povedal hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Ministerstvo hospodárstva hovorí o výhodách nového ropovodu pre Slovensko cez reverzný tok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 296
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 781
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 082
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 037
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 161
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 423
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 421
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.