Poľsko sa s prijatím eura neponáhľa, tvrdí Belka

Poľsko sa neponáhľa so vstupom so eurozóny, pre krajinu je však neudržateľné, aby navždy zostala bez spoločnej meny.

ASTANA. Vyhlásil to v piatok guvernér poľskej centrálnej banky Marek Belka.

Globálna hospodárska kríza, vysoké rozpočtové deficity a verejné dlhy v eurozóne spôsobili, že Poľsko, ako aj viaceré krajiny v regióne, odložili plány na prijatie eura. Podľa ekonómov sa eurozóna rozrastie o ďalšie krajiny najskôr v roku 2015, keďže programy finančnej pomoci Grécku, Írsku a Portugalsku vyvolali vo vnútri zoskupenia odpor k prijímaniu nových členov.

Guvernér poľskej centrálnej banky uviedol, že úsilie Varšavy pri plnení tzv. maastrichtských kritérií je dôležité, v prvom rade však musí vyriešiť svoje vlastné problémy eurozóna.

"Neponáhľame sa, dovoľte mi ale, aby som veľmi jasne zdôraznil, že prijatie eura je strategický ciel poľskej politiky a zostať navždy mimo eurozóny je politicky aj ekonomicky nemožné," zdôraznil Belka na konferencii v metropole Kazachstanu Astane.

Belka pripomenul, že náklady poistenia proti kurzovým stratám budú rásť a pre menších poľských exportérov a spoločnosti budú príliš vysoké. "Ak chcete pokračovať v konvergenčnom procese, jednoducho musíte byť v eurozóne," zdôraznil guvernér centrálnej banky.

Poľsko si pôvodne určilo vstup do eurozóny už v na budúci rok. Vláda vo Varšave však od časového plánu upustila po tom, čo sa rozpočtový deficit krajiny vyšplhal na takmer 8 % HDP, čo je výrazne viac ako 3-percentný strop požadovaný EÚ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Téma: Poľsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Banky

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.