Vážny spochybňuje prípravu koncesie pre letisko v Bratislave

Vláda by mala podľa poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer) schvaľovať jednotlivé fázy procesu udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska.

BRATISLAVA. Bývalého ministra dopravy zaráža, že vláda si na to nedala podmienku. Vážnemu sa tiež nepozdáva, prečo má byť zmluvný koncesný vzťah založený na všeobecne definovaných cieľoch bez jasných podmienok štátu pre budúceho koncesionára.

"Len určenie umiestnenia a technických parametrov vzletovej a pristávacej dráhy vyžaduje proces, ktorý má vplyv na všetky parametre výkonov a návratnosti investícií. A teda aj podmienky tendra vrátane ceny budú mať pochybnú hodnotu, budú ťažko merateľné a hlavne hodnotiteľné v tendri," uviedol ďalej Vážny v pondelok pre agentúru SITA. Vláda minulý týždeň vzala na vedomie návrh rámcových podmienok udelenia koncesie pre letisko v Bratislave, ktorý predložil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH).

V prípade privatizácie letiska v Budapešti boli podľa exministra dopredu a verejne známe základné parametre. "Napríklad to, že strategickým partnerom nemôže byť ten, kto prevádzkuje letisko v okruhu menšom ako 300 kilometrov, čím automaticky vylúčili Viedeň. Na kúpu nášho letiska bude mať Viedeň vždy o jeden dôvod viac ako iní uchádzači, pretože v prvom rade kupuje trh a nie letisko," tvrdí

Opozičný poslanec sa pozastavil aj nad tým, prečo nie je definovaný spôsob, nie určenie výšky, vkladu koncesionára ako aj štátu do spoločného projektu na prevádzkovanie letiska v metropole SR. Podľa neho by mala byť v spomínanom materiáli určená aj povinnosť ministerstva dopravy zabezpečiť novelu leteckého zákona. "Súčasný zákon nereflektuje vývoj v EÚ a do dnešného dňa mu chýba väčšina vykonávacích predpisov, bez ktorých je vo vzťahu k súkromným subjektom neúčinný," uviedol ďalej Vážny. Takýchto nezodpovedaných otázok je viac, čo podľa neho "svedčí o nízkej úrovni práce rezortu dopravy, ale aj vlády, keď to schválila."

Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska bude rozdelený na tri fázy. Súkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska. Zároveň ponesie podnikateľské riziká plynúce z jeho prevádzkovania. Vyplýva to z návrhu rámcových podmienok udelenia koncesie pre Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava (BTS), a.s. Ministerstvo dopravy má zabezpečiť transparentný a efektívne riadený a realizovaný medzinárodný tender na výber súkromného partnera pre bratislavské letisko. Pomôžu mu pri tom medzinárodní poradcovia. Navrhnutý proces udelenia koncesie má byť podľa rezortu dopravy dostatočne atraktívny pre záujemcov a zabezpečiť ich širokú účasť, čo vytvorí konkurenčné prostredie súťaže.

V prvej fáze procesu udelenia koncesie, navrhnutej na dva až tri mesiace, majú byť vypracované právne, technické, finančné a ekonomické analýzy a modely. Na ich základe bude možné nastaviť taký variant koncesie, ktorý v maximálnej možnej miere splní ciele zadávateľa. V druhej fáze má byť vypracovaná konkrétna tendrová dokumentácia, najmä návrh koncesnej zmluvy, platobného mechanizmu, inštrukcií pre uchádzačov na vypracovanie ponúk. Súčasťou tejto fázy bude aj vypracovanie kritérií pre vyhodnotenie ponúk a výber užšieho počtu záujemcov v rámci kvalifikácie a následne v druhom kole výberu preferovaného súkromného partnera. Aj pre túto fázu by mali byť potrebné dva až tri

Tretia fáza bude predstavovať vlastný proces výberu najvhodnejšieho súkromného partnera. Vybraní záujemcovia získajú kompletnú tendrovú dokumentáciu, prístup k podrobným informáciám o letisku, možnosť navrhovať úpravy návrhu koncesnej zmluvy a predložiť finálnu ponuku. Posledná fáza môže začať po skončení úvodnej fázy a doriešení otázok, ktoré by mohli brániť realizácii procesu udelenia koncesie a v okamihu dokončenia prípravy kvalifikačnej dokumentácie v druhej fáze. Trvanie tretej fázy ministerstvo dopravy odhaduje na šesť mesiacov. V prípade, že súkromný partner bude musieť zaistiť rozvojové finančné zdroje pre letisko pri udelení koncesie, môžu byť na to potrebné ďalšie tri mesiace.

Vláda schválila 16. marca zámer ďalšieho rozvoja bratislavského letiska formou udelenia koncesie strategickému partnerovi na obdobie 30 rokov na základe medzinárodného tendra. Kabinet zároveň uložil ministrovi dopravy vypracovať a predložiť na rokovanie vlády rámcové podmienky udelenia koncesie do 30. apríla.

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 116
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 699
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 342
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 559
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 926
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 349
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 261
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 053
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 788
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 676

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Voľby do VÚC Bratislava 2017 (župné voľby)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

Neprehliadnite tiež

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.