Ekonomiku nám ťahajú Nemci

Viacerým ekonomikám sa v prvom štvrťroku darilo. Nemecko a Slovensko sú už na predkrízových úrovniach. Našu ekonomiku pritom ťahá práve nemecká.

Dopyt zo Západu si pochvaľujú aj slovenské automobilky.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Nemeckej ekonomike sa v prvom štvrťroku extrémne darilo. Vyplýva to z rýchleho odhadu nemeckého štatistického úradu. Ekonomika rástla podľa sezónne neupravených údajov v prvom kvartáli medziročne o 5,2 percenta.

„Sila tohto boomu je neočakávaná. Je to poháňané výnimočným vývojom stavebného sektora, ale aj dobrým vývojom v exportne orientovanom priemysle,“ povedal riaditeľ nemeckého Inštitútu pre výskum práce a profesor na Ekonomickej univerzite v Bonne Klaus F. Zimmermann.

Ťahajú náš export

Odborníci si pochvaľujú najmä rast domáceho dopytu v krajine. „Dnes je najväčším ťahúňom ekonomiky domáca spotreba. Nemecká ekonomika teraz dosiahla predkrízovú úroveň. Mnohí odborníci sa domnievajú, že čoskoro dosiahne vrchol,“ zhodnotil Markus Halt zo Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory.

Keď sa darí nemeckej ekonomike, darí sa aj našej. Podľa viacerých odborníkov sme sa práve v prvom štvrťroku dostali aj my na predkrízovú úroveň.

„Sme závislí najmä od Nemecka, pretože tam smeruje asi 20 percent nášho exportu, do Česka asi 12 percent. Pritom česká ekonomika je bytostne závislá od nemeckého exportu, čiže do nemeckého priestoru smeruje tretina nášho exportu,“ vraví analytik Privatbanky Richard Tóth.

Dopyt Nemcov sa podľa jeho slov zvyšuje preto, že im rastú mzdy aj zamestnanosť. Tamojšia vláda okrem iného nemusí tak veľmi šetriť ako ostatní rozpočtoví hriešnici.

Okrem Slovenska pomáha Nemecko rásť aj ďalším.

„V prvom kvartáli rástla v rámci eurozóny relatívne rýchlo nielen nemecká ekonomika, ale aj holandská, belgická, rakúska, fínska, čiže všetky centrálne ekonomiky. Periférne ekonomiky viac­ menej stagnovali a štiepenie medzi týmito dvoma oblasťami sa zvýšilo,“ hovorí Tóth.

Rast v týchto krajinách nie je pre Slovensko taký významný. „Sme jedna z tých ekonomík, ktoré sú vyslovene linkované na nemeckú ekonomiku, či už priamo alebo nepriamo cez krajiny, ktoré sú našimi obchodnými partnermi,“ hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Na tento rok predpokladá u nás rast 3,1 percenta, aj keď dobré výsledky prvého štvrťroka naznačujú, že by to mohlo dopadnúť aj lepšie.

Automobilky cítia rast

Masívny dopyt zo Západu si pochvaľujú naše podniky, najmä automobilky. „Využívame maximálne produkčné kapacity a výroba prebieha aj počas víkendov. Naším najväčším trhom je práve Nemecko, po ktorom nasleduje neustále rastúca Čína,“ povedal hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík. Koncern si za prvý štvrťrok pripísal vyše 13­percentný medziročný nárast dodávok áut.

Podobne prorastové tendencie vníma galantský Samsung. Riaditeľ firmy pre ľudské zdroje Anton Ondrej však upozorňuje, že európsky trh ako celok je nestabilný a tak rast dopytu z Nemecka môžu kompenzovať výpadky dopytu krajín v problémoch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 723
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 930
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 831
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 678
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 445
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 100
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.