Čerpanie eurofondov v doprave dosahuje 20 %

Miera využívania európskych zdrojov na projekty v Operačnom programe Doprava dosiahla začiatkom mája viac ako 20 %.

BRATISLAVA Je to takmer dvojnásobne viac oproti koncu júna minulého roka, keď čerpanie predstavovalo 11,3 %.

Program v pôsobnosti rezortu dopravy patrí medzi programy s najvyšším podielom využitia prostriedkov Európskej únie, informovalo v stredu agentúru SITA ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Program Doprava má vyčlenených 3,2 mld. eur, ktoré musí SR vyčerpať do konca roka 2015. Väčšina z týchto peňazí je určená na veľké investičné projekty v oblasti výstavby diaľnic a modernizácie železníc, integrovaných dopravných systémov, intermodálnych terminálov, vrátane nákupu nových moderných vlakových súprav.

Ministerstvo dopravy očakáva, že čerpanie eurofondov sa ešte zlepší po začatí výstavby pripravovaných projektov na výstavbu úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom z pôvodného prvého balíka PPP.

Majú byť financované z prostriedkov Kohézneho fondu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) považuje účelné čerpanie európskej pomoci za prioritu súčasnej vlády a jeden z hlavných nástrojov na modernizáciu regiónov, rast zamestnanosti a konkurencieschopnosti Slovenska.

Pri zmene vlády vlani v júli bolo zazmluvnených 46 percent prostriedkov terajšieho sedemročného programového obdobia 2007 až 2013 a vyčerpaných 8,4 % financií. Do apríla tohto roka sa zvýšila zazmluvnenosť na takmer 58 % a čerpanie na 16,3 %.

Minister dopravy hovorí o novej, rastúcej dynamike využívania eurofondov. "Chceme navrhnúť vláde konkrétne opatrenia na zjednodušenie a zlepšenie procedúr pri využívaní eurofondov. Zvlášť v období prekonávania dopadov krízy je výhodou mať k dispozícii takéto verejné zdroje", tvrdí Figeľ.

Najväčšie problémy s využitím financií sú podľa neho v Operačnom programe Informatizácia spoločnosti (OPIS), kde zostáva nevyužitých 33 mil. eur za rok 2008. "Ak OPIS nevyužije tieto prostriedky do konca roka, Slovensko by ich muselo vrátiť do rozpočtu EÚ", upozornil Figeľ.

Najrýchlejšie sa eurofondy míňajú na modernizáciu železničnej infraštruktúry. Rezort dopravy zvýšil čerpanie eurofondov v tejto oblasti z 8,4 % v júni 2010 na súčasných 28,6 %. Európske peniaze, vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, išli najmä na modernizáciu železničných tratí Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, Žilina - Krásno nad Kysucou a Trenčianska Teplá - Beluša, ako aj na stavbu zriaďovacej stanice Žilina

Pri diaľniciach sa čerpanie v sledovanom období zvýšilo z 21,2 % na 27,9 %. Investície smerovali najmä na výstavbu úsekov D1 Sverepec - Vrtižer a Studenec - Behárovce.

Podľa rezortu dopravy sa zrýchlilo aj čerpanie eurofondov na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, na cestu 1. triedy medzi Popradom a Kežmarkom a na severný obchvat Trnavy. Za necelý rok sa na týchto stavbách minulo vyše 60 mil. eur. Čerpanie eurofondov na rýchlostné cesty a cesty 1. triedy stúplo z 9,5 % na 17 %.

Vlani v októbri začala aj výstavba úseku R4 Košice - Milhosť s celkovými stavebnými nákladmi 78 mil. eur. V uplynulých týždňoch začali verejné súťaže na niekoľko veľkých cestných stavieb. Ide napríklad o stavbu preložky cesty 1. triedy mimo centra Prešova a mosta v Trenčíne s odhadovanými stavebnými nákladmi spolu okolo 150 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 5 201
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 023
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 4 648
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 430
  5. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 2 256
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 970
  7. Splnený sen 1 104
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 095
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 967
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 911

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kto ovláda svet a Kurzov kurz vo V4 (týždeň podľa Schutza)

Sto rokov po monarchii a stopäťdesiat po rakúsko-uhorskom vyrovnaní sa stredná Európa môže pripraviť na veľký „relaunch“ nacionálnych vášní.

AUTO

Dopravu v okolí Ružomberka zastavili protesty

Chodci zablokovali autá na troch miestach.

ŠPORT

Len Sagan nestačí. Príde Tour de France na Slovensko?

Najlepší cyklisti v Žiline, Trnave či v Tatrách. Je to vôbec možné?

Neprehliadnite tiež

Hygienici upozorňujú na nebezpečnú kozmetiku i naberačku

Výrobky sa môžu vyskytovať aj na Slovensku.

Konkurentmi Kažimíra na post šéfa Euroskupiny sú ministri financií Francúzska či Luxemburska

Peter Kažimír sa ako možný nástupca Jeroena Dijsselbloema spomína už niekoľko mesiacov. Nahráva mu aj jeho stranícka príslušnosť k sociálnym demokratom.

Fico: Nemôžeme riešiť s Britániou obchod, kým nevyriešime podmienky odchodu

Podľa Fica platí, že kým nie sme dohodnutí na pravidlách ukončenia členstva Británie, nemôžeme diskutovať o pravidlách pre budúcnosť.

Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri

Ministerstvo vnútra súhlasí, aby sa znížil vek pre vodičov kamiónov a autobusov na 18 a 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.