Čerpanie eurofondov v doprave dosahuje 20 %

Miera využívania európskych zdrojov na projekty v Operačnom programe Doprava dosiahla začiatkom mája viac ako 20 %.

BRATISLAVA Je to takmer dvojnásobne viac oproti koncu júna minulého roka, keď čerpanie predstavovalo 11,3 %.

Program v pôsobnosti rezortu dopravy patrí medzi programy s najvyšším podielom využitia prostriedkov Európskej únie, informovalo v stredu agentúru SITA ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Program Doprava má vyčlenených 3,2 mld. eur, ktoré musí SR vyčerpať do konca roka 2015. Väčšina z týchto peňazí je určená na veľké investičné projekty v oblasti výstavby diaľnic a modernizácie železníc, integrovaných dopravných systémov, intermodálnych terminálov, vrátane nákupu nových moderných vlakových súprav.

Ministerstvo dopravy očakáva, že čerpanie eurofondov sa ešte zlepší po začatí výstavby pripravovaných projektov na výstavbu úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom z pôvodného prvého balíka PPP.

Majú byť financované z prostriedkov Kohézneho fondu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) považuje účelné čerpanie európskej pomoci za prioritu súčasnej vlády a jeden z hlavných nástrojov na modernizáciu regiónov, rast zamestnanosti a konkurencieschopnosti Slovenska.

Pri zmene vlády vlani v júli bolo zazmluvnených 46 percent prostriedkov terajšieho sedemročného programového obdobia 2007 až 2013 a vyčerpaných 8,4 % financií. Do apríla tohto roka sa zvýšila zazmluvnenosť na takmer 58 % a čerpanie na 16,3 %.

Minister dopravy hovorí o novej, rastúcej dynamike využívania eurofondov. "Chceme navrhnúť vláde konkrétne opatrenia na zjednodušenie a zlepšenie procedúr pri využívaní eurofondov. Zvlášť v období prekonávania dopadov krízy je výhodou mať k dispozícii takéto verejné zdroje", tvrdí Figeľ.

Najväčšie problémy s využitím financií sú podľa neho v Operačnom programe Informatizácia spoločnosti (OPIS), kde zostáva nevyužitých 33 mil. eur za rok 2008. "Ak OPIS nevyužije tieto prostriedky do konca roka, Slovensko by ich muselo vrátiť do rozpočtu EÚ", upozornil Figeľ.

Najrýchlejšie sa eurofondy míňajú na modernizáciu železničnej infraštruktúry. Rezort dopravy zvýšil čerpanie eurofondov v tejto oblasti z 8,4 % v júni 2010 na súčasných 28,6 %. Európske peniaze, vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, išli najmä na modernizáciu železničných tratí Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, Žilina - Krásno nad Kysucou a Trenčianska Teplá - Beluša, ako aj na stavbu zriaďovacej stanice Žilina

Pri diaľniciach sa čerpanie v sledovanom období zvýšilo z 21,2 % na 27,9 %. Investície smerovali najmä na výstavbu úsekov D1 Sverepec - Vrtižer a Studenec - Behárovce.

Podľa rezortu dopravy sa zrýchlilo aj čerpanie eurofondov na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, na cestu 1. triedy medzi Popradom a Kežmarkom a na severný obchvat Trnavy. Za necelý rok sa na týchto stavbách minulo vyše 60 mil. eur. Čerpanie eurofondov na rýchlostné cesty a cesty 1. triedy stúplo z 9,5 % na 17 %.

Vlani v októbri začala aj výstavba úseku R4 Košice - Milhosť s celkovými stavebnými nákladmi 78 mil. eur. V uplynulých týždňoch začali verejné súťaže na niekoľko veľkých cestných stavieb. Ide napríklad o stavbu preložky cesty 1. triedy mimo centra Prešova a mosta v Trenčíne s odhadovanými stavebnými nákladmi spolu okolo 150 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 844
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 229
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 546
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 184
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 488
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 402
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 255
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 927
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 712
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 034

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop