Čerpanie eurofondov v doprave dosahuje 20 %

Miera využívania európskych zdrojov na projekty v Operačnom programe Doprava dosiahla začiatkom mája viac ako 20 %.

BRATISLAVA Je to takmer dvojnásobne viac oproti koncu júna minulého roka, keď čerpanie predstavovalo 11,3 %.

Program v pôsobnosti rezortu dopravy patrí medzi programy s najvyšším podielom využitia prostriedkov Európskej únie, informovalo v stredu agentúru SITA ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Program Doprava má vyčlenených 3,2 mld. eur, ktoré musí SR vyčerpať do konca roka 2015. Väčšina z týchto peňazí je určená na veľké investičné projekty v oblasti výstavby diaľnic a modernizácie železníc, integrovaných dopravných systémov, intermodálnych terminálov, vrátane nákupu nových moderných vlakových súprav.

Ministerstvo dopravy očakáva, že čerpanie eurofondov sa ešte zlepší po začatí výstavby pripravovaných projektov na výstavbu úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom z pôvodného prvého balíka PPP.

Majú byť financované z prostriedkov Kohézneho fondu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) považuje účelné čerpanie európskej pomoci za prioritu súčasnej vlády a jeden z hlavných nástrojov na modernizáciu regiónov, rast zamestnanosti a konkurencieschopnosti Slovenska.

Pri zmene vlády vlani v júli bolo zazmluvnených 46 percent prostriedkov terajšieho sedemročného programového obdobia 2007 až 2013 a vyčerpaných 8,4 % financií. Do apríla tohto roka sa zvýšila zazmluvnenosť na takmer 58 % a čerpanie na 16,3 %.

Minister dopravy hovorí o novej, rastúcej dynamike využívania eurofondov. "Chceme navrhnúť vláde konkrétne opatrenia na zjednodušenie a zlepšenie procedúr pri využívaní eurofondov. Zvlášť v období prekonávania dopadov krízy je výhodou mať k dispozícii takéto verejné zdroje", tvrdí Figeľ.

Najväčšie problémy s využitím financií sú podľa neho v Operačnom programe Informatizácia spoločnosti (OPIS), kde zostáva nevyužitých 33 mil. eur za rok 2008. "Ak OPIS nevyužije tieto prostriedky do konca roka, Slovensko by ich muselo vrátiť do rozpočtu EÚ", upozornil Figeľ.

Najrýchlejšie sa eurofondy míňajú na modernizáciu železničnej infraštruktúry. Rezort dopravy zvýšil čerpanie eurofondov v tejto oblasti z 8,4 % v júni 2010 na súčasných 28,6 %. Európske peniaze, vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, išli najmä na modernizáciu železničných tratí Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, Žilina - Krásno nad Kysucou a Trenčianska Teplá - Beluša, ako aj na stavbu zriaďovacej stanice Žilina

Pri diaľniciach sa čerpanie v sledovanom období zvýšilo z 21,2 % na 27,9 %. Investície smerovali najmä na výstavbu úsekov D1 Sverepec - Vrtižer a Studenec - Behárovce.

Podľa rezortu dopravy sa zrýchlilo aj čerpanie eurofondov na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, na cestu 1. triedy medzi Popradom a Kežmarkom a na severný obchvat Trnavy. Za necelý rok sa na týchto stavbách minulo vyše 60 mil. eur. Čerpanie eurofondov na rýchlostné cesty a cesty 1. triedy stúplo z 9,5 % na 17 %.

Vlani v októbri začala aj výstavba úseku R4 Košice - Milhosť s celkovými stavebnými nákladmi 78 mil. eur. V uplynulých týždňoch začali verejné súťaže na niekoľko veľkých cestných stavieb. Ide napríklad o stavbu preložky cesty 1. triedy mimo centra Prešova a mosta v Trenčíne s odhadovanými stavebnými nákladmi spolu okolo 150 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Borguľa požiadal o okamžité uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 473
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 096
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 162
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 466
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 329
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 039
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 651
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 556

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Nemecká Arriva kúpila väčšinu v chorvátskej autobusovej spoločnosti

Arriva považuje dopravný trh strednej a juhovýchodnej Európy za rastový.

Vysoké odmeny v automobilkách nie sú spravodlivé, myslí si Merkelová

Kancelárka pripomenula, že nie je na politikoch, aby určovali strop pre odmeny vedúcim pracovníkom v súkromných firmách.

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.