Mikloš chce zdaniť víno a zároveň zaviesť dotácie pre výrobcov

Vláda bude opäť rokovať o východiskách rozpočtu. Ráta sa v nich aj s vyšším zdanením vína, za čo rezort financií sľubuje vyššie dotácie pre vinárov.

Víno z domácich viníc nepokryje ani polovicu ročnej spotreby u nás.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Vláda bude opäť rokovať o východiskách rozpočtu. Ráta sa v nich aj s vyšším zdanením vína, za čo rezort financií sľubuje vyššie dotácie pre vinárov. Podľa ministra Simona to však naráža na európsku reguláciu.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií zvažuje, že ak sa mu podarí presadiť zdanenie tichého vína, domáci výrobcovia dostanú kompenzácie formou dotácií. „Peniaze im uvoľníme a musia byť aj oni trochu aktívni, ako ich využiť,“ povedal v pondelok štátny tajomník ministerstva Branislav Ďurajka.

Návrh ministerstva ráta so zavedením sadzby spotrebnej dane 40 centov na liter vína. Sedmička by tak zdražela o 35 centov. Štát by v budúcom roku získal do rozpočtu dvadsať miliónov eur. Výrobcom vína s ročnou produkciou do 100-­tisíc litrov sľubuje administratívne úľavy.

Prísne pravidlá

Čo navrhujú

  • Vláda potrebuje v roku 2012 získať 203 mil. eur, aby znížila deficit na 3,8 % HDP.
  • Ministerstvo financií navrhlo opatrenia vrátane zvyšovania daní za 529 mil. eur.
  • Dohoda je zatiaľ na zmrazení mzdových výdavkov okrem platov učiteľov a znižovaní bežných výdavkov štátu.
Zdroj: MF SR

Víno, ktoré sa na Slovensku vyrobí, nepokrýva spotrebu. Dovezie sa 60 percent toho, čo sa u nás za rok minie.

„Keby štát podporil vinohradníkov, môžu sa vysadiť nové vinice, podporí sa agroturistika, nové pracovné príležitosti,“ hovorí Vladimír Mrva zo Zväzu výrobcov hrozna a vína.

Vinári dostávajú už aj dnes dotácie, ktoré idú na obnovu a výsadbu nových vinohradov. To, koľko môžu od štátu získať, regulujú európske pravidlá. Paušálna platba na tento rok je 141 eur na hektár vinice.

Minister pôdohospodárstva Zsolt Simon z Mosta­Híd si nemyslí, že Slovensko ako členská krajina EÚ má nejaké relevantné metódy, akými by vedela vinárom pridať.

„Zavedenie niečoho mimoriadneho v tomto systéme, čo by bolo unikátom iba na Slovensku, nevidím ako priechodné,“ povedal. Sám so zdanením vína nesúhlasí.

Ďurajka je presvedčený, že sa dá ešte niečo vymyslieť. „Sme presvedčení, že nejaký priestor tam je. Budeme s nimi ešte rokovať,“ tvrdí Ďurajka.

Rozdielne názory

Koalícia sa delí na tých, ktorí vyššie zdanenie vína podporujú, a tých, ktorí nechcú vyššiu daň na pivo ani na víno.

„Nie je možné postihovať jeden výrobok, v tomto prípade pivo, ak jeho substitút nepostihujeme vôbec,“ hovorí poslanec KDH Anton Marcinčin. Pripúšťa však, že vyššie zdanenie vína by mohlo znevýhodniť domácich výrobcov, keďže v okolitých krajinách je nulová sadzba dane.

„Víno by sa potom mohlo oplatiť dovážať a nie je problém dať si 50 fliaš do auta,“ hovorí Marcinčin. Podľa poslanca Igora Matoviča z Obyčajných ľudí je však evidentné, že spotrebné dane na pivo a víno neporastú. Nechcú to SaS ani OKS.

Ministerstvo s vyšším zdanením ráta vo východiskách rozpočtu, o ktorých bude vláda dnes opäť rokovať.

Minister financií Mikloš o nich včera hovoril aj s koaličnými poslancami. Dohodli sa zatiaľ na troch bodoch z tridsiatich. V budúcom roku sa zachová objem zdrojov na mzdy vo verejnom sektore na tohtoročnej úrovni, zvýšia sa iba výdavky na mzdy pre učiteľov o tri percentá.

Dohoda je tiež na tom, že bežné výdavky sa znížia o päť percent a znížia sa aj výdavky na základný chod štátu. O ďalších úpravách vrátane vyšších daní sa bude v priebehu nasledujúcich mesiacov diskutovať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 561
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 041
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 842
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 339
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 574
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 057
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 897
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 810
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 757

Hlavné správy zo Sme.sk

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Expert: Sagan je ako rocková hviezda cyklistiky

MS môže pokojne vyhrať aj sedemkrát, myslí si.

Neprehliadnite tiež

Železnice ukázali zmodernizované Pendolino. Pozrite sa, ako vyzerá

Jednotku prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko s Českými dráhami na linke medzi Košicami a Prahou

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať (Eurostat)

Za uplynulú dekádu stúpla očakávaná dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka, zistil európsky štatistický úrad.

Škoda nestíha vyrábať Superb, časť výroby presunie do Nemecka

Automobilka v súčasnosti nedokáže uspokojiť veľký dopyt zákazníkov po vozidlách.